• Maddeli

Studiesyfte: Hur media påverkar någons ätstörningar

Hej,

Jag läser psykologi på Lunds Universitet och för tillfället håller vi på med en fältstudie som belyser medias påverkan på ätstörningar. Dvs har media (TV, tidningar, bloggar, reklam) påverkat DIG att utveckla en ätstörning, och i så fall på vilket sätt.

Om någon här inne med erfarenhet på området hade haft lust att svara på några frågor hade jag blivit väldigt glad - givetvis är det anonymt.

Frågorna lyder:

1. Hur stor inverkan har media?- Under utvecklingen av sjukdomen- under sjukdomen och under tillfrisknandet?
    2. Vilken form av media påverkar mest?
    3. Om/när du varit i behandling, har man då förbjudit media under denna tiden, eller har man haft tillgång till obegränsad media?
    4. Vad skulle media kunna göra annorlunda?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Studiesyfte: Hur media påverkar någons ätstörningar
  • Anonym (Anon)

1. Ingen, till en början. Sen när jag väl var sjuk använde jag bilder på smala kändisar och random smala tjejer jag hittade på nätet för att peppa mig själv. (Thinspo/thinspiration) 2. Modevärlden, helt klart. 3. Nej, vi hade obegränsad tillgång till modetidningar, internet, TV, you name it. Jag valde bara att tvinga mig själv att inte titta på det. 4. Sluta använda ätstörda modeller, sluta glorifiera size zero, sluta skriva om bantningsmetoder hit och dit. De som behöver banta kan joina Viktväktarna eller något sånt vettigt ställe med riktiga måltids- och träningsplaner. Låta kvinnor vara kvinnor helt enkelt. Visa oss att alla är vackra på sitt sätt. Att det inte spelar någon roll om man väger 50 eller 150kg. (Förutom kanske hälsoproblemen man kan få av att vara överviktig då. Men det är ju inte medias uppgift.) Är tjej, gick ner drygt 25 kg på ett år (från 65 kg, vilket är typ normalt för min längd, till 40 kg.) Höll mig sedan på den vikten i fyra år. Var sjuk i fem år, har nu varit frisk i snart fyra år och är stolt som fan! Fråga om det är något du undrar, ska försöka komma ihåg att titta in i tråden igen.

• AngelicaCB

Vet att det kommer några år sent, men till andra som undersöker ämnet.

1. När man inte är sjuk tänker man inte på media och deras bild av "drömkroppen" men när man är sjuk så hittar man motivation i media. Främst sociala medier för min del, thinspo på instagram, tumblr, bloggar... Ja allt! Nu när jag försöker bli frisk så har jag avföljt alla konton som jag började följa när jag blev sjuk, då jag enbart följde dessa med anledning att dom var smala och en inspiration för mig.

2. Sociala medier, "vanliga" människor med drömkroppen. Det känns liksom som att om en tjej lika gammal som mig som bor i samma land som mig är smal, så borde väl jag också vara det? Självklart påverkar modevärlden också, men det känns ändå som just det, en annan värld.

3. Nepp

4. Visa mer normala kvinnor, sluta hetsa så mycket angående träning (man får ju ångest såfort man tittar på Nyhetsmorgon), sluta med det urlöjliga försvaret att modeller är naturligt smala, sluta tipsa om alla sjuka dieter (5:2 are u kidding me??? Man uppmuntrar påriktigt till svält) och bara uppmuntra folk att leva hälsosamt och ge råd om hur man blir lycklig!! Mitt BMI låg under 15 i ungefär ett halvår och jag var fan inte glad en enda dag.

Svar på tråden Studiesyfte: Hur media påverkar någons ätstörningar