• Vera11

Börja med ersättning?

Jag kunde bara amma min lilla dotter i några dagar eftersom hon sög sönder mig och jag fick rejäla sår och infektion. Sedan dag tre har hon flaskmatats men med min mjölk som jag har pumpat ur. Jag har hela tiden känt mig dålig för att jag inte kunnat amma men har nu acepterat det och tycker att flaskmatningen fungerar bra.

Saken är den att jag tycker att det är jättejobbigt att pumpa ur. Jag måste göra det var 3:e timme dygnet runt annars får jag ont och läcker som sjutton. Jobbigast är nog att vi har så svårt att lämna hemmet eftersom jag efter tre timmar måste vara hemma igen för pumpning (visst kan jag ta med en handpump men jag får ont av den så jag vill inte använda den för ofta)

Min man tycker att vi ska börja med ersättning nu efter helgen då vår dotter är en månad men jag känner mig kluven till det. Är rädd att hon ska få ont i magen bla.

Finns det någon rekommendation för hur länge ett barn bör dricka bröstmjölk? Självklart vill jag göra allt för min dotter och ge henne det bästa! Samtidigt är det jobbigt att gå och tänka på detta hela tiden och räkna ner till nästa urpumpning.

Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Börja med ersättning?
  • merenwen

Man rekommenderar ju 6 månaders helamning.

Men kanske du kan amma igen när dina bröstvårtor har läkt? Fungerar det inte med amningsnappar? Det hade jag när jag fick ont och blev sårig (fick dock ingen infektion.)

• MrsB
    Vera11 skrev 2011-03-01 10:43:23 följande:
    Jag kunde bara amma min lilla dotter i några dagar eftersom hon sög sönder mig och jag fick rejäla sår och infektion. Sedan dag tre har hon flaskmatats men med min mjölk som jag har pumpat ur. Jag har hela tiden känt mig dålig för att jag inte kunnat amma men har nu acepterat det och tycker att flaskmatningen fungerar bra.

Saken är den att jag tycker att det är jättejobbigt att pumpa ur. Jag måste göra det var 3:e timme dygnet runt annars får jag ont och läcker som sjutton. Jobbigast är nog att vi har så svårt att lämna hemmet eftersom jag efter tre timmar måste vara hemma igen för pumpning (visst kan jag ta med en handpump men jag får ont av den så jag vill inte använda den för ofta)

Min man tycker att vi ska börja med ersättning nu efter helgen då vår dotter är en månad men jag känner mig kluven till det. Är rädd att hon ska få ont i magen bla.

Finns det någon rekommendation för hur länge ett barn bör dricka bröstmjölk? Självklart vill jag göra allt för min dotter och ge henne det bästa! Samtidigt är det jobbigt att gå och tänka på detta hela tiden och räkna ner till nästa urpumpning.

Jag har inte heller kunnat amma mina barn och aldrig kunnat pumpa ut någoting heller för det fanns ingenting att pumpa ut..så mina barn har fått modersmjölkersättning när de vart typ en månad gamla...
    Mina barn har inte fått ont i magen eller så...men vi körde också med Bifidus halvaflaksan så de inte blir hårda i magen av ersättningen..som de gjorde på NEO när vi var där med första barnet...

Du ska se att när du väl bestämt dig så mår du bra och då mår tösen bra också när den känner att mamma är lugn och harmonisk...så oroa dig inte...
  • Flejsboden

alla pratar så mycket om vad som e rätt och fel i det här med ammning och ersättning. gör vad du tycker e bäst och känns bäst. enligt mig finns det inge rätt eller fel. förstår att du känner dig kluven om du verkligen vill att hon ska få bröstmjölk, men samtidigt mår du ju inte bra av det heller (verkar det som det du skriver) .
    jag tror inte hon kommer må sämre för hon får ersättning och du kommer nog må bättre, att du slipper känna den där pressen att behöva pumpa.
    alla barn e ju olika och reagerar säkert olika också på det där me ersättning.
    jag ammade aldrig våran dotter, hon fick flaska och ersättning direkt på förlossningen och det har funkar jätte bra. hon har vart nöjd och mått bra.

• FrökenLenore

Om barnet får ont i magen är olika från barn till barn. Min son hade aldrig några som helst problem med ont i magen när han var bebis.

Om du tror att du mår bättre av att inte pumpa ut mjölk så tycker jag att du skall sluta. Det kan ju vara det bästa för just er!

~Världens vackraste V 090927~ ~Liten BF 110410~
  • Protea
    Vera11 skrev 2011-03-01 10:43:23 följande:

Det ar du som ar mamma och det ar viktigt att du mar bra och trivs med mammarollen. in lille lag pa barnkliniken efter forlossningen och min kropp var sa slut att jag inte hade nagot att pumpa efter en tuff forlossning. Efter blodtransfusion osv sa kom allt igang men den lille hade sa ont i huvudet efter en otack forlossning med 2 sugklockor och forlossningstanger sa det gick inte att amma utan det blev flaskmatning. Jag har pumpat sedan dess och han har fatt bade brostmjolk och ersattning. Jag har nu gatt ner till att pumpa morgon och kvall men ska sluta nu nar han blir 2 manader. Jag kankde mig som en dalig mamma till att borja med for att amningen inte funkade, men det har jag slutat med nu. Man gor sa gott man kan och det som fungerar bast.

Prata med din BVC skoterska, hon kanske kan hjalpa. Prata igenom allt. Men fa inte daligt samvete!!!
  • Vera11

Tack för alla svar! Merenwen: Jag har provat amma i tre omgångar och det blir alltid lika så själva amningen har jag lagt ner. Frågan nu är bara hur länge till jag ska stå ut med att pumpa. Jag önskar att jag bara kunde bestämma mig och köra på det men jag velar bara fram och tillbaka...

• carrobarro84
    Vera11 skrev 2011-03-01 11:42:40 följande:
    Tack för alla svar! Merenwen: Jag har provat amma i tre omgångar och det blir alltid lika så själva amningen har jag lagt ner. Frågan nu är bara hur länge till jag ska stå ut med att pumpa. Jag önskar att jag bara kunde bestämma mig och köra på det men jag velar bara fram och tillbaka...
    känner igen det där med att vdela fram o tillbaka. har en son på drygt 3 veckor o amningen har aldrig fungerat. jag har haft grymt ont å gråtit mig igenom många ammningsstunder. Fick stora sår på båda brösten o gick till amningsmottagningen. Började då med amningsnapp å allt kändes bättre ett par dar. Men sen skyddade inte amningsnappen såren så bra längre o det började göra ont igen. Samtidigt fick jag stickningar, spänningar o kliande bröst efter varje amning. Gjorde grymt ont o var obehagligt. När vi vägde honom förra veckan hade han bara gått upp 40 g på en dryg vecka så vi fick ju såklart börja med ersättning efter varje mål. Han brukade vara så arg efter att ha ammat en timme o då ville han ha flaska direkt. Så jag körde några dar med amning o sen ersättning efter men insåg att matningen tog minst 1½ timme varje gång för att han skulle bli nöjd. Sen när smärtan och kliningarna blev värre så insåg jag att det inte var hållbart längre o nu kör vi bara ersättning. Det är grymt skönt o lillkillen är nöjd och mätt istället för konstant hungrig, Men jag tänker fortfarande på att det hade ju varit bra om jag kunde ammat. Men har bestämt mig för att försöka tränga bort de känslorna, att gråta sig igenom varje amning eller försöka hinna pumpa ut lite bröstmjölk hela tiden blir bara för mycket. Man måste ju kunna fungera i vardagen också.
Svar på tråden Börja med ersättning?