• Leja3

Kan man "känna på sig" att man får prematurbarn?

Jag vet att det låter helt knäppt detta men kan inte släppa tanken att jag kommer att föda för tidigt. Sover och vaknar med den tanken och för varje vecka som går så tänker jag "okej nu e det inte så farligt om bebisen skulle komma" för att lugna ner mig själv. Börjar fundera på om jag nånstans omedvetet längtar så mycket till att bebisen ska komma ut att jag på nåt sjukt sätt går o önskar att den ska komma tidigare, fast om jag självklart e medveten om riskerna så klart. Nej jag vet inte vad det e för fel på min hjärna, e själv född i v 28 kanske därför jag tänker som jag gör. Började få regelbundna sammandragningar i v 24 som blev bättre med hjälp av sjukskrivning och idag i v 29 har jag haft tryck neråt, sammandragningar och ont i ryggen i flera dar men läkarn sa på undersökningen idag att det inte var ngt fel. Men kan ändå inte släppa tanken att allt e bra o slappna av. Det känns som jag bara går o väntar på att ngt ska hända. Det e första barnet för mig. Gud jag låter ju som ett psykfall....ville egentligen bara skriva av mig o hoppas kanske att ngn därute känner igen sig så man inte e helt ensam :)))

• Svar på tråden Kan man "känna på sig" att man får prematurbarn?
  • bohusbebis

Har du varit i kontakt m förlossningen? Min första kom överraskande utan förvarning i v.32+6. Min andra i vecka 37, men jag gjorde allt jag kunde från v. 21 för att "knipa igen" för jag kände precis som du skrev i trådstarten. Veckan innan min tvåa föddes kände jag att vattnet gick, men det bara droppade så jag fick liksom tjata om att jag trodde att det var så... blev hemskickad 2 dagar men träffade dag 3 en annan läkare som sa att det inte var någon tvekan och skickade mig på igångsättning dagen därpå. Dotterns huvud låg och täppte till. Men eftersom fosterhinnan trolvis spruckit så blev infektionsrisken stor...
    Ta din "intuition" och känsla på allvar. Ha en dialog med förlossningen. Och stå på dig. Det är din kropp och din bebis. Lycka till!

• Leja3
    bohusbebis skrev 2011-03-18 09:27:11 följande:
    Har du varit i kontakt m förlossningen? Min första kom överraskande utan förvarning i v.32+6. Min andra i vecka 37, men jag gjorde allt jag kunde från v. 21 för att "knipa igen" för jag kände precis som du skrev i trådstarten. Veckan innan min tvåa föddes kände jag att vattnet gick, men det bara droppade så jag fick liksom tjata om att jag trodde att det var så... blev hemskickad 2 dagar men träffade dag 3 en annan läkare som sa att det inte var någon tvekan och skickade mig på igångsättning dagen därpå. Dotterns huvud låg och täppte till. Men eftersom fosterhinnan trolvis spruckit så blev infektionsrisken stor...
    Ta din "intuition" och känsla på allvar. Ha en dialog med förlossningen. Och stå på dig. Det är din kropp och din bebis. Lycka till!
    tack för ditt svar. Jag har vart i kontakt med förlossningen vid 2 tillfällen och då har det vart som värst men då har de sagt att jag ska ta ett bad, alvedon, vila o om värkar blir värre och/eller det kommer en blödning så måste jag åka in. Som tur e så har det inte gått så långt än så att värkarna har varit värre eller haft blödning. Får jag fråga hur det kändes när vattnet droppade ut med tvåan? Just den känslan att bebisen täpper till har jag hela tiden då jag känner att det blir extra fuktigt mellan benen med jämna mellanrum men tror/trott ju att det e flytningar eller svett då....men känner ju ngn kroppsdel vilket jag tror e huvudet mellan benen hela tiden. Bebis e väldigt aktiv och det känns som h*n kommer sparka eller röra sig ut så mkt rörelser det e lågt ner i magen. Sen känner jag förutom den obehagkänsla att bebis trycker mot urinblåsa även en annorlunda smärta i underlivet, det liksom hugger till o värker till då och då vilket oxå e en ny känsla. Men som sagt allt detta kan ju vara bebis som fixerar sig el nåt....men tack för att du fick mig att känna mig lite normalare iaf :))) vill ju inte låta som ett psykfall som nojjar hela tiden...
  • bohusbebis

Jag upplevde att det liksom knäppte när jag var på toa och kissade. Sedan blev det mer blöta flytningar (men inte klockren skillnad). Du kan prova att göra "handdukstestet". Vik ihop en kökshandduk och lägg i trosan som binda. Om flytningen stannar kvar är det normalt, om det fuktar igenom kan det vara fostervatten. Det är inte onormalt att vattnet kan läcka, det kan återbildas. Det ser de på ultraljud på bb.
    Jag upplevde att mina "förvärkar" eller värkar mer kändes som mensvärk. Men jag hade som sagt inga "vanliga" förlossningar eftersom de antingen gick så fort .
    Jag tror inte att din bebis är på väg just nu, men att du ska vara observant och ta det lugnt. Ring och prata med bb om du känner dig osäker. De pratar med tusentals virriga blivande morsor, det är deras jobb att lugna oss och försöka klura ut vad som händer.
    Det låter som en klyscha, men med 2:an kände jag skillanden på när det var "på riktigt" mot sammandragningar tidigare (men jag var på väg in några gånger för jag trodde att värkarna/sammandragningarna var "på riktigt")

• LillaPluppen

Det är ju inte en lätt fråga att ge ett vettigt svar på, det enda jag kan komma med är att jag själv började surfa och läsa om prematurbarn redan i vecka 17 och sen gick graviditeten ut på att tänka "vecka 22, nu kan bebisen överleva om den kommer" " vecka 25, nu överlever många men många får komplikationer" osv. Tittade även på alla program jag kunde komma åt som handlade om prematura barn och födlar. Så jag kan ju inte säga att jag hade en normal syn på graviditeten=) Men det är jag glad över eftersom min lilla kille kom ut spontant i vecka 27+3 så jag var "föreberedd"=)

• bohusbebis
    LillaPluppen skrev 2011-03-18 12:16:43 följande:
    Det är ju inte en lätt fråga att ge ett vettigt svar på, det enda jag kan komma med är att jag själv började surfa och läsa om prematurbarn redan i vecka 17 och sen gick graviditeten ut på att tänka "vecka 22, nu kan bebisen överleva om den kommer" " vecka 25, nu överlever många men många får komplikationer" osv. Tittade även på alla program jag kunde komma åt som handlade om prematura barn och födlar. Så jag kan ju inte säga att jag hade en normal syn på graviditeten=) Men det är jag glad över eftersom min lilla kille kom ut spontant i vecka 27+3 så jag var "föreberedd"=)
    Själv var jag verkligen inte förberedd när vår kille kom i v32+6... Prematurfödsel var inget det pratades om på föräldrakursen.... Hade liksom just fattat att vi faktiskt skulle ha barn... Hade inte förberett något alls...
    Tycker det verkar ganska sunt att vara lyhörd till sin gravidkropp, det är ju en jättegrej som händer både med kroppen och med livet! Skönt om man är lite förberedd så man inte blir orolig. Till barn 2 hade jag faktiskt skrivit en "önskelista" till förlossningen, bl.a vilken typ av bedövning jag ville ha om det funkade. OCH att jag ville att barnet skulle läggas på mitt bröst ifall det var så att det blev brådis eller nåt (det fick jag aldrig med barn 1 och kände att det var viktigt att få göra - om det bara gick bra, och det gjorde det. förlossningen gick snabbt och lätt)
  • Jessica1

jag tror att mammor kan känna på sig att något är "fel" och att det kan komma tidigt. Vila, vila och vila är det enda rådet jag kan ge dig, för barn som kommer ut mycket för tidigt mår inte bra. Är det något du funderar över ring eller åk in till gynakuten! Du har fakitkst rätt att vara nojig när det gäller din graviditet. Denna gången blev jag inlagd v 24 och hade turen att lyckas ha kvar dem till v. 33. Fick höra att jag hade 1-3 veckor kvar i v 24. Hade inte lyckats med det om jag hade varit hemma.

Ang fostervatten eller ej så sätt på en binda, när du kommer in kan de nämligen testa bindan om det är fostervatten eller flytning.

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • LillaPluppen
    bohusbebis skrev 2011-03-18 12:22:40 följande:
    Själv var jag verkligen inte förberedd när vår kille kom i v32+6... Prematurfödsel var inget det pratades om på föräldrakursen.... Hade liksom just fattat att vi faktiskt skulle ha barn... Hade inte förberett något alls...
    Tycker det verkar ganska sunt att vara lyhörd till sin gravidkropp, det är ju en jättegrej som händer både med kroppen och med livet! Skönt om man är lite förberedd så man inte blir orolig. Till barn 2 hade jag faktiskt skrivit en "önskelista" till förlossningen, bl.a vilken typ av bedövning jag ville ha om det funkade. OCH att jag ville att barnet skulle läggas på mitt bröst ifall det var så att det blev brådis eller nåt (det fick jag aldrig med barn 1 och kände att det var viktigt att få göra - om det bara gick bra, och det gjorde det. förlossningen gick snabbt och lätt)
    Ja med förberedd menar jag inte riktigt förberedd:P Mera att jag inte fick panik och trodde att det skulle gå åt helvete utan vissteatt den veckan han föddes i hade bra odds och  vilken vård han skulle få och hur den närmsta tiden skulle kunna se ut=)

Resten fick jag ta allteftersom hann inte ens med en föräldragrupp och bara 2 besök hos barnmorskan=)
  • Leja3

ska testa med binda eller handduk, har bara vilat idag, förröskte tvätta men fick sd direkt när jag ställde mig upp. Har länge undrat en sak dock som jag hoppas att ngn här kan svara på. När man pratar om sd och onda sd, vad menar man exakt då? Vad e skillnaden mellan en sammandragning o en ond sammandragning? Ger en vanlig sd en obehaglig känsla medan en ond sd gör mer ont, e det det som e skillnaden?

• LillaPluppen
    Leja3 skrev 2011-03-18 14:08:11 följande:
    ska testa med binda eller handduk, har bara vilat idag, förröskte tvätta men fick sd direkt när jag ställde mig upp. Har länge undrat en sak dock som jag hoppas att ngn här kan svara på. När man pratar om sd och onda sd, vad menar man exakt då? Vad e skillnaden mellan en sammandragning o en ond sammandragning? Ger en vanlig sd en obehaglig känsla medan en ond sd gör mer ont, e det det som e skillnaden?
    ja det sägs ju att en vanlig SD spänner och ger lite obehag men att de som påverkar tappen gör ont ont, att det svider mellan benen, känns som ond mensvärk, gör ont i ryggen eller ner i benen och så. men sen har alla olika smärtrösklar så det är ju svårt att säga om det är något som påverkar om inte någon kollar upp det.
  • bohusbebis
    Jessica1 skrev 2011-03-18 13:39:07 följande:
    Ang fostervatten eller ej så sätt på en binda, när du kommer in kan de nämligen testa bindan om det är fostervatten eller flytning.
    Stämmer verkligen det? För det frågade jag nämligen när de kollade mig otaliga gånger. Då sa de att det inte gick att kolla/ mäta... tänkte att man borde kunna kolla salthalt el ph-värde ell nåt men nä sa de. Borde ju vara möjligt tycker man (efter att ha sett alldeles för många CSI där tekniken är makalös)
  • TheLove

De kan kolla det. De gör nått test på bindan. Det gjorde de när mitt vatten gick med sonen.

Jag tror det sipprar fostervatten från mig. Annars är det vattniga flytningar men det är extremt lite i så fall. Men det känns som efter vattnet gick med sonen när jag läckte fostervatten i nästan två veckor...

Ringde förlossningen förut och de sa att jag skulle ligga och vila. Blev det mer sd eller att det skulle läcka så pass mkt vatten att en binda blir blöt ska jag ringa igen..

• MammaTillMelvin

Tror också att man kan "känna på sig"... Hade mycket tankar om att barnet kunde komma tidigare  FAST VISSTE JU FÖRSTÅS INGET OM HUR FARLIGT/JOBBIGT DET BLIR MED ETT FÖR TIDIGT FÖTT BARN. Detta redan i början av graviditeten. Var inne på förlossningen i v.25 för sammandragningar, men blev mottagen mycket dåligt och "lilla gumman, sammandragningar är normalt). Jag och bebisen i magen uthärdade tre veckor med smärtsamma sammandragningar (det skulle ju tydligen vara normalt) och sedan i v.29 gick vattnet Sonen föddes 31+5.

• TheLove

Hur gick det med din son? Jag är i v30+4 idag och är ganska nojjig nu...

• Leja3

jag måste bara säga, vet inte om jag inbillar mig vilket jag säkerligen gör men jag började med gravidyoga igår o har inte haft de sd som jag brukar ha o inte heller de andra smärtor/symptom som hela tiden gjort mig nojig att jag ska föda, det har inte känts som att bebis e på väg ut om man säger så vilket jag kände mellan benen innan. Och sovit gått har jag gjort oxå vilket e ovanligt för min del....hoppas att denna känsla o positivitet håller isig :) tänkte bara dela med mig. Ha en skön sön allihop o hoppas våra bebisar stannar kvar ett tag till :)))

• TheLove
    Leja3 skrev 2011-03-20 10:50:46 följande:
    jag måste bara säga, vet inte om jag inbillar mig vilket jag säkerligen gör men jag började med gravidyoga igår o har inte haft de sd som jag brukar ha o inte heller de andra smärtor/symptom som hela tiden gjort mig nojig att jag ska föda, det har inte känts som att bebis e på väg ut om man säger så vilket jag kände mellan benen innan. Och sovit gått har jag gjort oxå vilket e ovanligt för min del....hoppas att denna känsla o positivitet håller isig :) tänkte bara dela med mig. Ha en skön sön allihop o hoppas våra bebisar stannar kvar ett tag till :)))
    Åh vad skönt! Mina sammandragningar har varit helt okej idag. Mycket lugnare än igår, det är först nu på kvällen de börjar komma oftare igen men de gör inte ont... Så skönt! Inatt vaknade jag vid 5 och behövde gå upp för att ta nässpray och innan jag klev upp ur sängen vet jag att det kändes typ som att mitt vatten skulle gå.. Men det gjorde det ju inte... Börjar känna mig lite knäpp som går och tror att nått är på g hela tiden...

Tror dock att sammandragningarna varit så få idag för att jag i princip enbart suttit i en halvliggande solstol i solen idag :) Kanske man skulle göra oftare ;)
Svar på tråden Kan man "känna på sig" att man får prematurbarn?