• kige

Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?

Jag har en dotter som är 18 år och som tar studenten till sommaren. Hon har sedan hon var 15 år haft extrajobb och är i princip självförsörjande. Hon betala dock inget hemma så länge hon går i skolan. När hon nu slutar gymnasiet ska hon ta ett sabbatsår och jobba innan hon kliver på studier på universitetet. Hon kommer jobba heltid och har en bra lön för åldern, vi har räknat på att hon kommer att få ut efter skatt cirka 14-15.000 kr i månaden.

Jag är av den bestämda åsikten att man ska betala hemma när man slutat studera och jobbar heltid, känner mig dock lite osäker på hur mycket?

Vad har ni för tips och råd och hur mycket låter ni era tonåringar betala hemma?

• Svar på tråden Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?
  • hymafr

Det beror ju lite på hur er ekonomi ser ut.

Om ni väljer att hon slipper betala om hon istället sparar pengar på ett konto så tycker jag ni ska ställa krav på att hon sparar betydligt mer än ni annars skulle kräva av henne. Om ni t ex kräver 2000 kr av henne för maten, men hon slipper betala de 2000 om hon istället sparar dem så har hon ju verkligen tjänat på detta utan att behöva göra avkall på några nöjen. Om ni istället ställer krav på att hon sparar minst 5000 om hon ska slippa betala till er, så får hon ju känna av att det blir mindre pengar i plånboken, samtidigt som ni hjälper henne att få ihop en buffert för framtida studerande eller t ex lägenhetsinköp. (Med en inkomst på 14-15000 kanske det skulle vara betydligt mer än 5000?)

• Eleator

Även om inte föräldrarna har behov av pengarna så tror jag att det är bra för relationen att barnet betalar (t.ex. enligt konsumentverkets mall eller föräldrarnas beräkning). Det ger en mer jämlik relation och respekt från båda parter. Föräldrarna kan inte ställa konstiga och orimliga krav på barnet och ser det sannolikt lättare som en vuxen individ, och barnet ser inte föräldrarna som någon slags pengapåse.

• kige

Vi är inte alls i behov av pengarna. För mig handlar det bara om att lära mina barn att göra rätt för sig. Så länge de pluggar är det en annan sak .. även om min dottern jobbat under hela gymnasietiden och dragit in mycket egna pengar så har jag låtit det bero .. mycket också pga att hon varit duktig och sparat pengar. Nu börjar vuxenlivet och därmed ska man också betala. Vi har flera barn och även om vår ekonomi är god så känns det inte riktigt rätt att min tonåring ska ha så mycket pengar att röra sig med som hon kommer att ha och inte betala något här hemma .. vad är det för skillnad mellan att bo hemma och betala kontra bo i egen lgh och betala? (mer än att man slipper sina föräldrar och småsyskon och kan göra precis som man vill)... att bo själv blir dessutom betydligt dyrare än de i runda slängar 3000 hon kommer att få betala hemma. Som tur är så har detta aldrig varit en diskussion mellan mig och dottern .. det är självklart i hennes värld att hon ska betala hemma när hon börjar jobba på riktigt Glad

• Sephrenia

Att betala för sitt boende ger en realistisk grund för hur livet fungerar som betalande för boende när man står på egen hand.

• syx

Men ta 1000-1500kr
    Tänkt på att hon ska plugga sen. Kan vara bra med lite extra pengar då..

• Gunny

Jag skulle nog om hon fick ut 14-15000 i månaden åtminstone kräva att hon betalade för mat och ett uppskattat värde för boende, omkring 2000-2500 i månaden. Det är väl ganska rimligt men ändå lågt räknat. Jag tror det är bra att hon lär sig vikten av att betala i princip en hyra, inför att hon ska flytta till ett eget boende så du slipper stå där med en dotter som glömt betala räkningarna.

• mikroE

Jag skulle nog ta vad ett billigt boende i din stad kostar men att maten ingår. Tex, kan man om man har tur få en etta för 2500 så ta det men hon får mat, boende, elkostnader och kanske någon småsak för denna summa istället för bara hyra, det är en bra deal tycker jag. Kläder och annat får hon använda lönen till.

Jag slapp betala under mitt sabbatsår efter gymnasiet för jag lyckades aldrig få något vettigt jobb så mamma tyckte att jag skulle spara pengar tills jag skulle börja studera och så gjorde jag men jag hade oftast bara ut 4000-5000 i månaden på strövikariat och praktik via arb förmedlingen.

• Naimisen

Varför inte bara säga tex 30% av det hon tjänar.
    Då skulle det inte vara några problem om hon hade ett jobb där hon tjänade mer eller mindre.

• felix le chat
    Suri skrev 2011-02-28 12:54:28 följande:
    Min son slipper betala, men han måste spara en större summa varje månad minst 75% av lönen som skall användas som insats till egen lght. Han kommer att ha ca 50 000 till sommaren. Vi ser detta som en chans att komma in på bostadsmarknaden. Han kommer aldrig att kunna spara så mycket på ngt annat sätt.
    Har använt samma modell,  dottern bodde hemma och hade 15.000 efter skatt. Hon betalade inget hemma
    utom mat då, säj att jag lagade mat ( och handlade ) kanske 2 dagar i rad, sedan hon 1-2 ggr .
    Efter ett och ett halvt år hade hon 100.000 sparade som kontantinsats på hennes första lgh.
    tror mer på den modellen än att ungdomarna betalar några tusen och sedan får "hjälp"/lån till en lägenhet.
    Och nej här i Stockholm får ungdommar inga hyreslägenheter.  2:a hand, inneboende eller köpa är det som gäller.
  • agtiwi

Nu är det ju några år kvar innan jag lär hamna i den här sitsen, men vill ändå delge min  åsikt/tanke.

Säg att dottern tex betalar 3000 kr hemma. Eftersom det är ett år som gäller och hon ska börja plugga sen igen hade jag om jag haft råd gjort följande..

Behållt 1000 kr och lagt i gemensamma kassan för mat etc.

2000 kr hade jag satt in som sparande utan dotterns vetskap. Pengar som hon sen kan ha användning av under sin kommande studietid. Detta under förutsättning att det funnits utrymme att göra detta samt att pengar till möbler etc till framtida boende redan var ordnat.

• syntharen

Jag hade dessutom uppmuntrat henne till att spara en del av sin inkomst till en buffert som hon kan ha behov av senare om hon flyttar hemifrån eller börjar plugga.

• mandelblomma

jag skulle ta vad konsumentverket råder, men om jag hade råd skulle jag spara pengarna tilll henne och ge den dagen som en överaskning när hon flyttar.
    Eller ta med henne på en shoppingrunda och betala porslin, säng etc med de pengarna.

• Valente

Min dotter betalar 1500 för boende, jag betalar mat o hygienartiklar etc. Jag är ensamstående och behöver pengarna, men hade jag inte varit i behov av dem hade jag nog gjort som andra rekommenderat, att låta henne betala en viss summa till ett sparkonto, ifall hon inte är mogen nog att spara själv, och så hade jag nog velat ha lite pengar för mat. Ser de åren man kan jobba och bo hemma som ett ypperligt tillfälle att spara pengar till det framtida livet på egna ben.

Svar på tråden Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?