• IreneA

Städa rummet, hur svårt kan det vara

Hej jag har en grabb på 16år och får han inte att städa undan i sitt rum.
    Tjatade jag sa att det berodde på det, slutade tjata men inget hände. Nu ser rumet ut som en sopptipp inte städat på två månader där är disk blandat med kläder och pappar från godis i en enda hög.

Nu säger jag att jag kommer dra av studiebidraget om det inte städas i rummet, får ja det och i så fall hur mycket ska det vara värt.

• Svar på tråden Städa rummet, hur svårt kan det vara
  • Xantippa2004

Får du det? Eh... Du är inte skyldig att ge en krona enligt lag så klart du får! Jag hade sagt att hela studiebidraget frös inne den här månaden om han inte städar NU! Ungen är 16 år! Min 7-åring städar ju för bövlen... Sluta curla!

• IreneA
    Xantippa2004 skrev 2011-02-27 16:17:46 följande:
    Får du det? Eh... Du är inte skyldig att ge en krona enligt lag så klart du får! Jag hade sagt att hela studiebidraget frös inne den här månaden om han inte städar NU! Ungen är 16 år! Min 7-åring städar ju för bövlen... Sluta curla!
    Var står det .................för min hotar mig om jag inte sätter in pengarna 
  • Anna i Hult

Läs på csns hemsida, vårdnadshavaren får pengarna tills han är myndig, dvs 18 år!l
    Jag googlade på studiebidrag, lätt!
    Pengarna ska vara till hans försörjning, inte nöje! Vill han ha egna pengar, så får han väl jobba.

• Xantippa2004

Irene: om pengarna var HANS så skulle väl det betalas ut till honom med, eller hur? Som Anna säger så ska det främst gå till försörjningen likt barnbidraget men många väljer att ge studiebidraget till barnet. Men som sagt... Vill man ha nåt så får man väl jobba för det också! :)

• shantii

Mina barn 13 o 14 år städar sina rum själva o då ingår dammning o torka golv o  de bäddar rent i sina sängar o de hjälper dessutom till här hemma med diverse sysslor så som dammsugning , ut m soppor, göra rent kattlådan , plocka i o ur diskmaskinen bla.
    Jag har det som krav att de hjälper till hemma .

• AndreasH

Klassikern, mamma vill att tonårssonen skall städa sitt rum. Disk och sopor kan du väl kräva att han skall ta hand om, men annars är det hans rum och inte ditt, låt honom ha kaos om han trivs med det. Det är hans sätt att markera att det är hans rum, hans privata område där inte mamma bestämmer allt.

Men du kan ju fråga honom vad han skulle säga om han träffade en tjej och hon ville se hans rum haha.

• IreneA
    AndreasH skrev 2011-03-15 11:05:33 följande:
    Klassikern, mamma vill att tonårssonen skall städa sitt rum. Disk och sopor kan du väl kräva att han skall ta hand om, men annars är det hans rum och inte ditt, låt honom ha kaos om han trivs med det. Det är hans sätt att markera att det är hans rum, hans privata område där inte mamma bestämmer allt.

Men du kan ju fråga honom vad han skulle säga om han träffade en tjej och hon ville se hans rum haha.
    Skulle väl vist skita i rummet om det inte var sså att disken kan vara där inne i två månader ........jo det är sant sa inte ett ord under dessa två månader då disken hopade sig men så är det. Nu har vi olika insekter av olika slag får kalla hit atisimek .........inte min ensak ......hans rum  ............mina pengar .................
    Nej köper ite det.  
  • Miss Cee

Ett alternativ är kanske annars att du säger till honom att rummet ska städas en gång i veckan, och att om inte han gör det så gör du det. Men om du gör det så städar du också efter eget huvud, dvs det finns inga garantier för vad du klassar som skräp och slänger, vad du tar bort, eller vilka lådor och skåp du öppnar och städar i.

Sen säger du att på fredag kl. X så kommer ditt rum att städas om det behövs, samt att du kommer att dra av pengar från hans studiebidrag motsvarade  vad en städfirma skulle ta.

Se också till att du verkligen lyfter på madrassen, rotar runt i garderoben och alla andra ställen där tonårssöner brukar gömma spännande saker ;)

• IreneA

Tack för den idéen ska pröva den

• Trocca

Du är inte ensam

Jag har gett upp och istället är tacksam för att sköter skolan, har bra betyg och är trevlig och snäll.

Men städningen har jag gett upp jag orkar inte tjata mer, stänger dörren och försöker inte tänka på det. Däremot hjälper han mig med gräsklippning och annat ( när jag ber honom) så jag försöker tänka att det blir nog en bra man av honom i allafall, han har de bra mänskliga egenskaperna iallafall.

Min flickor har det hyffsat snygg och iordning. Sonen skulle behöva göra lumpen men den finns inte längre.

• kossan

JAg var likadan förut, städade typ 2 gånger per år (lite överdrivet kanske)! Men då var det storstädning som gällde. Men sen när jag fick min pojkvän vid 16, då vart jag helt plötsligt jättemån om att ha rent och fint. Ok jagf är slarvig fortfarande, är nog den som stökar ner mest, men jag är å andra sidan den som städar mest i familjen med.

Så jag som är 19 och fortfarande har lite känslor för hur det kan vara. Låt honom va, låt han ha det stökigt, för uppenbarligen så bryr han sig inte. Och han lär sig inte mer av att du drar in studiebidraget. LÅt honom ha stökigt så ska du se att snart så mognar han och blir lite mer ordningsam, sålänge det är på HANS EGET RUM! Låt honom bestämma över det själv, behandla honom som en vuxen och sluta vara så mycket "jobbigmorsa"  , för när han känner att han får ta ansvar så kommer han säkert göra det!!! =)

Svar på tråden Städa rummet, hur svårt kan det vara