• FCBJ

När vet man att det är lämpligt att börja med potträning?

Har hört att när ett barn är runt 1,5-2 år så är det lämpligt att börja potträna. Men vad kunde ditt barn när ni började och så här i efterhand vad hade varit bra för barnet att kunna innan potträningen började? Att kunna ta av och på sig byxor är väl en sån sak, men finns det fler saker som är bra att kunna?

Vilken typ av potta är bäst att köpa? Räcker en billig från ikea (såg att de kostade 19 kr) eller ska man satsa på en dyrare och isåfall varför är den dyrare bättre?

Om ni har några tips på bra "övningar" och hur ni gick tillväga så berätta gärna.

• Svar på tråden När vet man att det är lämpligt att börja med potträning?
  • FCBJ

Finns det ingen som pottränat sina barn och som vill ge lite tips och råd?

• AnnikaR

Svårt att säga när man "ska" börja. Utan tycker att man kan testa när barnet är runt två år och låta barnet springa naken eller i bara underkläder och sedan försöka få den att sitta på pottan och kissa. Vi började pottträna våran son när han avr runt två för att vi märkte att han "sa till" när han behövde kissa och märkte själv när han behövde. Dessutom var detta på sommaren så han kunde springa lättklädd.
    Kan vara bra att ha som rutin så att barnet får sitta på pottan vid samma tillfällen varje dag som tex när den har sovit, innan och efter mat och innan man går ut och kommer hem.
    Men vill den inte sitta på pottan eller på toaletten med en innering på så tycker inte jag man ska press barnet utan vänta ett tag till.
    Dock kan man underlätta sittandet med leksaker som den kan leka med under tiden.

Jag tycker att de billiga från IKEA har fungerat hur bra som helst. Vi har haft två stycken så vi alltid har en nära till
     hans om sonen behövde kissa, så att vi inte behövde springa upp eller ner för att hämta en. 

Sonen kunde inte ta av sig byxorna själv när vi började så det tycker inte jag är så viuktigt. Viktigare är att de på något sätt känner av att de behöver gå på toaletten och att de kan säga till eller att man kan läsa av singaler när det är dax.

Lycka til! 

• LoppanL

Nu med andra barnet kan jag konstatera att det är bra att tidigt ha en potta hemma. Dottern som är 15 månader vill gärna sitta på pottan och går och drar sig i blöjan då och då när hon vill gå och sätta sig. Nu tror jag inte det är dags på ett bra tag för henne att bli blöjfri, men det vänjer henne vid och gör henne positiv till pottan.

Tror inte de behöver kunna något speciellt, ta av byxor kan man hjälpa till med.

Gör det till något roligt och absolut inget tvång, så kommer det av sig själv en dag.

Vissa tycker det är smidigt med en sån där pottstol, där du kan ta loss själva skålen för tömning. Annars rekommenderar jag att lära dem sitta på toa, så mycket enklare när de sen också börjar bajsa på toaletten.

• EnAnka

Har hört att om man ska börja potträna är 18 månader något slags riktmärke, lär dock finnas stora individuella variationer på det. Vi har dock kört lite EC-light (http://ecsweden.se/) så vi har ju börjat från början. Hur skulle det vara ett problem att börja prova. Kan ju kanske ha som rutin att kissa/försöka kissa lite innan läggdags eller så?

• Fridayyy

Vi har haft pottor f¨rån IKEA och det är bra att ha dem tidigt så att de vänjer sig att sätta sig på dem, iaf för våra barn. Har även ring till toan. De blev blöjfria när de var 2 år. Men det var lite tvång innan att sätta dem på pottan för det var de rädda för, sen gick det av bara farten.

• mapo51

Vi har en IKEA-potta på landet och visst fungerar den, men hemma har vi en BabyBjörn där man kan ta loss "mitten" och den är smidigare att tömma och skölja ur.

Vi har haft potta länge, men sonen hade inte visat något intresse för att sitta på pottan och toaletten var han livrädd för. Men när han var ca 2,5 år så testade vi att låta honom gå lättklädd när vi var i sommarstugan på semestern.
    De första dagarna så gick det inte alls, när han hade kissat i kläderna 2 ggr så fick han på sig blöjan igen. Vi kunde ganska snabbt läsa av hans signaler och lärde oss hur ofta vi behövde sätta honom på pottan för när vi tog av blöjan så märkte vi att han kissade inte hela tiden utan med ganska jämna intervaller.
    Det tog kanske 5 dagar där han fick vara utan blöja delar av dagen innan poletten trillade ner. Visst hände det en del olyckor sedan också, men nu förstod han vad han skulle göra.

• LillTussa

Vår dotter har gått på pottan av och till från ca 12 mån. Det har skett när hon varit nakenfis, anledningen att vi ens började med pottan var att hon hade förstoppningsproblem och då var pottan ett bättre alternativ för att få henne att bajsa ordentligt.
    Att gå på pottan ska va kul o avslappnat, vi har en "pottabok" som vi läser ibland och ibland blir det resultat och ibland inte, och det kvittar vilket som.  Nu kan hon spontant springa på pottan o kissa/bajsa men ibland sitter hon bara där och dolar, och det får hon göra som hon vill.
    Tror det är lättare att få dem på pottan om de är nakenfisar, mindre bängel med kläder som blir lite stressigt att få av i tid. Hört många som pottränat på sommaren då de är mindre klädda.

• 08Mars

Dottern som är ett har gått på pottan ett tag nu. Hon älskar att sitta där när vi går på toa. Hon kommer springandes o drar i blöjan. Vi började med att göra lite kissljud i titta nyfiket ner i pottan samt i början hålla lite lätt på magen. Då det i början kom lite av ren slump berömde vi massor och väldigt fort lärde hon sig reglera o ta i så hon kan kissa i bajsa. Nu har hon ju en äldre syster i titta på o lära sig av. Det underlättar ju, fast vi gjorde samm sak med syster o hon var blöjfri på dagen vid 20 mån i natten 2år o 2 mån ca.
    Lycka till o kom ihåg att alla barn är olika.
    Förresten vi har både babybjörn o IKEA o jag tycker absolut att BB är bäst då de är under 2 år. Sitter stadigare o bekvämare. Efter ca 2 år kvittar det o få skulle jag nog köpa IKEA dom e billigare.

• FruSen

Ema fyller 2 år i april och vi har sedan drygt ett halvår haft henne sittandes på pottan sporadiskt då hon själv vill. Vi (eller hon själv) läser gärna några böcket på pottan och hon går dit och sätter sig själv när man frågar om hon vill sitta. Ibland hittar men henne där sittandes helt på eget bevåg, med kläder och allt
    Vi kommer försöka ta tag i potträningen lite mer "på allvar" närmare våren och i sommar, enklare att ha henne springandes utan blöja då tänkte jag mig.
    Vi har en billig potta från ICA, fungerar bra.
    Hon verkar dock ha fattat ungefär vad hon ska göra. Såfort hon sätter sig så tar hon i för kung och fosterland och alltid klämmer hon fram nån liten prutt. Så hon verkar ju ah kopplat det till pottan i alla fall. När det kommit kiss så jublar vi stort och apploderar.
    Jag vet inte riktigt hur man ska göra när man börjar träna mer på allvar?

• FruSen

Oj, Emma heter hon ju
    Och böcker.
    Kan uppenbarligen inte stava idag

• morochmer

Varför vänta så länge? Varför inte börja så tidigt man orkar?

• hannamiller

vi tog en dag i taget och såg till att våra första son var redo och vi stressade inte..
    Började lite lätt när han var runt 2 1/2 år och sen var han blöjfri väldigt fort.. Men det var för han var redo och inte för vi ville ..
    Så se om er lille har intresse att gå så följ på det..
    Men vår 2 åring han vill inte alls gå.. så vi får se när han säger till om det.
    Men vi ska testa igen i april..

• mimamima

Vi gick rådet att vänta till vår dotter säger till själv att hon inte vill ha blöja längre. Då är de helt redo och det blir inga problem att sluta. Men till sommaren blir hon tre och då hoppas jag att hon blir blöjfri... jobbigare med "olyckor" overalltider....:o)

• FCBJ

Tack för svaren. Blir nog att skaffa en potta till helgen. Jag vet inte om min dotter är redo ännu, men kan ju inte skada att se vad som händer.

En "dum" fråga. Hur torkar ni era barn när de bajsat? Lägger ni dem ner på skötbordet (känns krångligt), har ni lärt dem böja sig fram (hur gjorde ni i såfall innan de lärt sig det?) eller hur gör ni?

• LoppanL

I början fick vi nog hjälpa till för att få henne att luta sig framåt, hålla i henne med ena handen och torka med den andra. Nu går det av sig själv.

• LoppanL

Nu tänkte jag främst på toan, när hon satt på pottan har jag för mig att hon brukade ställa sig med händerna i golvet, för att hålla balansen.

• 08Mars

Då hon började va hon så liten så jag la henne på skötbordet men rätt fort bad jag henne ställa sig med händerna i golvet i rumpan i vädret. Funkar bea

• iser

Vår dotter är 20 månader. Att ta av sig blöjan och slänga den har hon kunnat länge och hon vet vad pottan är till för. jag tror att hon är mogen för pottträning men av smidighetsskäl så tänker vi sätta igång med det i sommar istället.

Svar på tråden När vet man att det är lämpligt att börja med potträning?