• Marvin

Fika på stan...hur fixar jag tillägg/ersättning till sonen (en månad gammal)?

Jo, jag behöver lite tips av er med erfarenhet av hur jag fixar tillägg/ersättning när jag och sonen (1 månad gammal) ska fika på stan.

Jag har haft otur och amningen räcker inte till...så jag både ammar och ger tillägg...Baby Semp...hur gör jag enklast med vatten och pulver? Vilka temperaturer ska vattnet ha? Kan jag ha med termos med hett vatten, som jag kokat hemma och sedan blanda med pulver i flaskan, när det är dags att äta? Eller bör jag be om vatten på fiket?

Tacksam för råd!! 

• Svar på tråden Fika på stan...hur fixar jag tillägg/ersättning till sonen (en månad gammal)?
  • Gyllan

När min dotter åt ersättning så hade jag med en lite termos med vatten som jag blandade med pulvret. det var enklast och smidigast så. 

• Sunstar83

Minns jag helt fel eller finns det inte färdigblandad bröstmjölksersättning i tetror för såna tillfällen?

Men sen är ju termos med lagom varmt vatten och en fördoserad flaska eller en "vällingdoserare" hade jag med till min son när han var liten, det var en liten smidig bytta med tre fack där du kunde portionera upp rätt mängd pulver för en flaska i vardera fack och sen var lockets öppning anpassad till att fungera med nappflaskan så du slipper dräll.

• bouncer

Jag hade alltid med mig en termos med hett vatten, och så hade jag med mig 3 mam-ultivent flaskor med lite kallt (kokt) vatten i. Så när jag fyllde upp nappflaskan med det heta vattnet så blev det perfekt ät-temperatur! Använde en pulver-doserare så jag slapp krångla med sånt. Tog max 1 minut från första pipet från lillan tills att hon fick äta :) Supersmidigt!

• LinaSthlm83

Jag tyckte det var enklast att köpa en tetra med färdig ersättning. Min son vande sig snabbt vid att äta den utan att den värmdes först, men jag tror inte det finns nåt café/restaurang som inte skulle hjälpa till med det :)

• LinaMikko

Jag brukar ha med mig en termos med varmt vatten som jag kokat och låtit svalna till rätt temp. Men om man vet att det finns mikro kan man mäta upp kallt vatten och sen värma, då slipper man termosen ju! Men då gäller det att veta hur mycket bebis vill äta :) Min flicka äter oftast 150 ml men ibland vill hon ha mer. Lite svårt det där!

• FrkJenny

Ett sätt att få rätt temperatur är att ta med både en termos med hett vatten och en flaska med (ev kokt) kallt vatten. Bara att blanda till önskad ät temperatur i nappflaskan och sedan blanda i pulvret. Eller köra på tetrapack, som Sunstar skriver.

• linan235

Det smidigaste enligt mig är att ha pulver klart i flaskan, och sen ha med sig varmt vatten som kokats hemma. En annan lösning är att köpa färdigblandat i tetrapack, men där blir det lätt oekonomiskt om man gör många turer utanför hemmet. Ibland har jag med mig en färdigblandad som reserv, för min son har i vissa perioder velat ha mat väldigt ofta. Det går också att ha kokat vatten uppmätt i flaskan, sätt en socka över, och ha med lite pulver och måttet i en burk (varianten när inte en ren termos finns).

Inte så krångligt när jag väl kom in i rutinen.

• Marvin

Åh, vad bra med era tips!!

Ja, jag har sett att det finns tetra med färdig ersättning, men jag trodde att man var tvungen att värma dem. Fast jag har aldrig läst på dem, inte tänkt att det kunde vara något för oss, men det låter ju smidigt, så det ska jag kolla!!

En kompis, som är mamma och säljer Tupperware, kom med en "vällingdoserare", så det har jag som tur är redan!!

Tack, tack!!

• Pumpkin

Jag har aldrig orkat hålla på med pulver och vatten på stan, så jag har kört ersättning på tetra. Kan serveras varm, kall eller rumstempererad. Och förresten, på de flesta fik och restauranger värmer de gladeligen mat åt bebisar.

• Jessan

Hej, jag kommer in lite sent i denna tråd, men jag har exakt samma funderingar.
    Har precis premiärmatat lillan (1 månad + 4 dagar) med färdig tetra, men på den står det ju att man ska värma den... Kan man alltså "strunta" i att värma den om det skulle vara panik?

• Höstbebis2010
    Jessan skrev 2011-04-07 21:59:13 följande:
    Har precis premiärmatat lillan (1 månad + 4 dagar) med färdig tetra, men på den står det ju att man ska värma den... Kan man alltså "strunta" i att värma den om det skulle vara panik?
    Den behöver inte värmas, så länge barnet godkänner rumstempererad ersättning.
  • ebbebulan

jag har drickvarmt vatten (som jag kokat upp o sen låtit svalna) i en termos o blandar sen med pulver när det är matdags. ibland har jag med färdigblandad tetra.

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • Sommarbarn 2007

Hett tips till alla nybörjare är att alltid fylla på termosen när du får chansen så att du har back upp när du åker hem. Jag brukar be dem ta 50 ml kokande vatten från espressomaskinen - då vet jag att det är riktigt varmt och sedan spä ut det med 150 ml kallt vatten, då blir det lagom temperatur.

Alt 2 ha alltid med dig extra tetror.

• Marvin
    Jessan skrev 2011-04-07 21:59:13 följande:
    Det kanske är olika beroende på märket? Vi har baby semp och jag vet att det stod att det var ok att inte värma, men man skulle själv smaka på den innan.

För mig har det inte blivit så mycket fik osv än, men de få gånger det hänt har jag haft med mig en liten termos med kokhett vatten och plandat med pulver i flaska. Sedan har jag haft med en plastburk och ställt flaskan i kallt vatten.

Innan jag skulle ut på fik första gången, värmde jag en tetra (hemma) och försökte ge den, men sonen verkade inte gilla innehållet för han tog nästan inget. Så jag har inte testat tetra sedan dess, men har en extra med i skötväskan, ifall det blir kris någon gång!! 
  • EvaA01
    ebbebulan skrev 2011-04-07 22:58:12 följande:
    jag har drickvarmt vatten (som jag kokat upp o sen låtit svalna) i en termos o blandar sen med pulver när det är matdags. ibland har jag med färdigblandad tetra.
    Ok, så vattnet är alltså "drickfärdigt" när du häller i pulvret? Jag ger min son tillägg med Babysemp 1 och där står det att vattnet ska vara minst 70grader när man har i ersättningen för att sedan låta det svalna lagom temp, men det kanske funkar ändå? 
  • Nape

Vi körde med tetra när barnet var litet. När det blev dags för välling brukade jag hälla kokt vatten i nappflaskan när vi gick iväg, då var vattnet liiite varmt när det var dags. Rumstempererat funkar bra. Och i krisfall funkar kranvatten alldeles utmärkt, alltså okokt vatten som fått rumstemperera sig.

Svar på tråden Fika på stan...hur fixar jag tillägg/ersättning till sonen (en månad gammal)?