• TigerLinn

får skolan bergärna pengar för bla lunch? aktivitet?

jag undrar min bonusson går  gymnasiet och förra veckan fick de veta att de ska ha friluftsdag i morgon (onsdag) de fick som jag förstått välja mellan olika aktiviteter. han valde en aktivitet som kostar 120 kr detta ska de ha med själv.

får skolan begärna att man betalar aktiviteten själv?

i dag kommer pojken hem och ska ha ytterligare pengar för lunch detta för att skolan nu säger att de inte tänker srvera lunch på skolan utan att det ska ungdomarna fixa själv.

är inte skolan skyldig att stå för lunchen ? eller är det andra regler på gymnastiet?

nån som vet.

• Svar på tråden får skolan bergärna pengar för bla lunch? aktivitet?
  • jennifer88

som jag har förstått det när frågan diskuterades i min klass under gymnasiet så är det helt okej, så länge det finns gratis alternativ där de inte behöver betala för mat osv.

• TigerLinn

aktiviteten kan vi betala de är nått han vill göra och får skolan göra så här (antar att de fanns gratis aktiviteter att välja på) så är de lugnt.

tanken var från början att de skulle äta lunch på skolan men nu har skolan ändrat sig och tänker inte servera elerverna mat i morgon utan eleverna får fixa mat pengar för lunch ute själva. kommer alltså inte serveras någon mat alls på skolan i morgon.

• caroline88

I och med att gymnasiet inte är obligatoriskt så tror jag att de har rätt till det! Annat gäller i grundskolan, tror jag

• Punkster

Ja, eftersom gymnasiet inte är obligatoriskt gäller väl andra regler. Om inte så är det väl som inom grundskolan, det finns en viss summa som skolan kan lägga på föräldrarna att betala varje läsår för såna här saker. Tror det är runt en hundralapp.

• Ginny

Under min gymnasietid betalade jag 300 kr/termin för skollunchen. Aktiviteter som t.ex. bad var inte gratis när det var friluftsdag (och alltså inte ingick i idrott och hälsa).
    Du skriver att skolan inte tänker servera lunch mer... är det en friskola?

• TigerLinn
    Ginny skrev 2011-02-26 15:46:27 följande:
    Under min gymnasietid betalade jag 300 kr/termin för skollunchen. Aktiviteter som t.ex. bad var inte gratis när det var friluftsdag (och alltså inte ingick i idrott och hälsa).
    Du skriver att skolan inte tänker servera lunch mer... är det en friskola?
    det är en komunal skola gymnasiet de serverade inte lunch under frulufts dagen.. först skulle de göra detta men sedan bestämde de att eleverna får betala lunchen själva. detta beslut kom dagen innan fruluftsdagen.
  • Ginny
    TigerLinn skrev 2011-02-26 18:14:19 följande:
    det är en komunal skola gymnasiet de serverade inte lunch under frulufts dagen.. först skulle de göra detta men sedan bestämde de att eleverna får betala lunchen själva. detta beslut kom dagen innan fruluftsdagen.
    Jaha, jag fattade det som att de skulle sluta med lunch helt och hållet. Det hade verkat väldigt skumt.
  • m med tre stjärnor

Har precis varit delaktig i diskussionen på en gymnasieskola.
    Det erbjöds att åka till ett större skidområde och åka slalom vilket kostade en summa, men vi erbjöd samtidigt ett gratis alternativ (måste vara skidåkning)
    Sen var det även skridskoåkning, poulkaåkning, spinningpass, promenad....

De som ville fick lunch (baguette eller pastasallad)
    Av de som åkte till betalaltenativet med utförsåkning valde de flesta att ordna egen lunch.

Så ja de får ta betalt för allt men något gratis alternativ måste erbjudas, så även lunch om jag förstod det rätt - men man var tvungen att anmäla minst en vecka innan om man ville ha gratis lunchen.

• TigerLinn
    m med tre stjärnor skrev 2011-02-27 14:21:05 följande:

Har precis varit delaktig i diskussionen på en gymnasieskola.
    Det erbjöds att åka till ett större skidområde och åka slalom vilket kostade en summa, men vi erbjöd samtidigt ett gratis alternativ (måste vara skidåkning)
    Sen var det även skridskoåkning, poulkaåkning, spinningpass, promenad....

De som ville fick lunch (baguette eller pastasallad)
    Av de som åkte till betalaltenativet med utförsåkning valde de flesta att ordna egen lunch.

Så ja de får ta betalt för allt men något gratis alternativ måste erbjudas, så även lunch om jag förstod det rätt - men man var tvungen att anmäla minst en vecka innan om man ville ha gratis lunchen.

tack
    är helt ok för mig att betala för aktiviteten men att skolan dagen innan berättar att de inte tänker servera lunch fast denna betalaktivitet inte var speciellt långt från skolan det var tänkt att barnen(ungdommarna) skulle äta på skolan.
Svar på tråden får skolan bergärna pengar för bla lunch? aktivitet?