• Prodin

Vilken bilstol ska vi ha?

Ungen är 8 månader och väger 12.5 kg.
    Vi har en Sån som han snart är för stor för.

Vi kan få en Sån här  (Britax Two Way) som är 4 år gammal, vi VET att den är okrockad och i superskick. Den har stått hos farmor för de (få) gånger hon kört sitt barnbarn i sin bil.
    Men den ser ju inte ett dugg skön ut?

Vi vill ha en stol som:

* givetvis ska vara säker
    * bakåtvänd
    * ska vara så skön som möjligt (vi åker relativt ofta ganska långt och hälsar på familj)
    * kostar max 4000 kr (+/- några hundra)
    * gärna funkar så länge som möjligt

Det gör inte så mycket om den:

* är ful
    * är krånglig att montera, då den ska stå i samma bil hela tiden
    * är tung / klumpig / tar mycket plats (samma som ovan)

Den HÄR verkar ju galet bra, är den det? Och är den SÅ bra att den är värd det priset?

Vilken stol ska vi köpa? Motivera gärna svaret om du orkar. Tack =D

• Svar på tråden Vilken bilstol ska vi ha?
  • SandraP81

Jag har faktiskt precis nyss beställt härifrån: www.if.se/web/se/privat/radochtips/bilbarnstol/pages/default.aspx

Be safe izi kid, den har fått bäst i test o så. Vi tänkte hyra och har valt paketet med två bilstolar, då blir det 109 kr i månaden i 48 månader och då får man behålla den större stolen. Totalt betalar man alltså 5200 för två nya bilstolar.

Har en britax hi-way nu och den känns inte så stabil plus så har den några år på nacken.

• SandraP81

Ska väl lägga till kanske att be safe izi kid bara ska användas till max 18 kg vilket verkar vara en ganska låg vikt jämfört med andra stolar, fast vår dotter väger 10 kg nu och är 1,5 år så det blir nog inga problem att ha den i 2,5 år till eller mer.

• Joico

Det är inget fel alls på Britax Two-way, det är en jättebra stol Dessutom har den längst rygg på marknaden och godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser, vilket gör att den går att använda länge. Barnet kan alltså åka bakåtvänt så länge som det är möjligt och sitter därmed säkrast möjligt.

Men ett måste är att prova stolen i bilen. Det är inte alls säkert att den passar. Det måste ni göra med alla stolar. Och prova gärna med barnet också, så han/hon sitter bra och bekvämt.

Jag tycker ni ska prova Two-wayen.. Vill ni inte ha den eller om den inte passar, så hade jag nog satsat på att prova ut en Hi-way. Köp en stol som är godkänd till 25kg, så slipper ni köpa ytterligare en bakåtvänd innan barnet kan sitta framåtvänt.
    Jag hade inte köpt BeSafe, dels p.g.a viktgränsen på 18kg, dels p.g.a att den ofta tar en del plats både i bilen och för barnet.

• Sarah84

Britax multitech har vi & är väldigt nöjda, då sonen är stor & har vart hela tiden, satsa vi på den. Han sitter som gjutet =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Prodin

Tack för svar!

Nej just det med bara 18 kg är ju lite dumt, speciellt med tanke på att vi har en sumo.

Visst är det en klar fördel att vi kan prova Two-wayen, (och får den gratis) men den ser så hård och jäklig ut. Kan man köpa till nåt så han inte sitter ensam och liten i den där enorma stolen i så fall? Typ nackstöd/sovstöd?
    Hi-Way ser ju mycket mer ombonad ut, och inte lika upprätt sittställning. Vad skiljer dem åt då? Vilken är säkrast?

Sen att hyra är säkert skitbra, men vi bor inte i Sverige så då måste jag kolla upp någon annan variant än den If. Sen känns det lite krångligt? 

• Jennypenny83

Jag har nyss köpt en ny bilstol, letade länge. Jag gick mest efter bra testresultat, så jag fastnade för en Akta graco besafe. Är verkligen jätte nöjd, den kostade 3000kr inklusive frakt. Den kan bära upp till 25kg.

• elinile

Vi är enormt nöjda med maxi-cosi mobi! Har 2 likadana till våra tjejer. Tycker den är smidig och tar inte så stor plats. Lätt att fälla när de somnat och de verkar sitta väldigt bra i dem. Köpte en be-safe izi kid först, men lämnade tillbaka den illa kvickt! För det första passade den inte alls i vår bil, fick bygga upp med handdukar under och bara det känns ju lite b... Var ändå nere på en demo-visning i en babybutik och killen som var där o visade upp stolen sa att jag skulle göra så, alltså lägga handdukar under för att bygga upp så den hamnade rätt.

Dessutom är den enormt svår att fälla, du måste liksom lyfta hela barnets vikt. Inte så lätt att göra med en hand om du kör och har barnet fram t ex. På mobin glider hela stolen i någon form av skena när man fäller den så det är jättesmidigt. Izi-kiden kanske är ändrad på den punkten. Var ca 3 år sedan vi hade en sån hemma.

• Joico
    Prodin skrev 2011-02-22 12:42:30 följande:
    Tack för svar!

Nej just det med bara 18 kg är ju lite dumt, speciellt med tanke på att vi har en sumo.

Visst är det en klar fördel att vi kan prova Two-wayen, (och får den gratis) men den ser så hård och jäklig ut. Kan man köpa till nåt så han inte sitter ensam och liten i den där enorma stolen i så fall? Typ nackstöd/sovstöd?
    Hi-Way ser ju mycket mer ombonad ut, och inte lika upprätt sittställning. Vad skiljer dem åt då? Vilken är säkrast?

Sen att hyra är säkert skitbra, men vi bor inte i Sverige så då måste jag kolla upp någon annan variant än den If. Sen känns det lite krångligt? 
    Hehe ja då är 18kg ännu sämre. Har man ett "litet" barn så kan det funka med 18kg, men om ni redan nu har en "liten sumo" så hade jag absolut inte köpt en 18kilos.

Det är nog ingen fara med hård och jäklig. Det finns nackstöd att köpa till, som en tunn kudde. Om man har djupa säten eller inte får till en bra lutning så finns det en kloss att köpa till, som man lägger i framkant under stolen.

Båda stolarna är lika säkra. Man kan säga att sålänge man har en godkänd stol som är rätt monterad och passar barnet, och är bakåtvänd - ja då har man en säker stol! Tester, märken och modeller spelar inte så stor roll. Skillnaden mellan Hi-way och Two-way syns nästan på bilderna. Sen har Hi-way stödben också, det har inte Two-way.
  • Prodin

Nu har jag funderat massa. En klar hake med Two-way är att den inte kan fällas. Det gillar jag inte. Tycker de här låter bra:

Britax Multi-tech
    Multi-Tech har mange flotte egenskaper. Ergonomisk utformet hodestøtte som gir maksimal sikkerhet og komfort. Innvendig bredde tilpasses barnet, regulering av hvilestilling. Monteres med sikkerhetsben i bakovervendt posisjon. Monteres bakovervendt 9-25 kg.

Maxi-Cosi Mobi
    Maxi Cosi Tango Red är godkänd för barn, 9-25 kg, som åker bakåtvända i fram- och baksäte enl. direktivet ECE 44 rev 03. Passar de flesta fordon. Enkel att installera. Fempunktssele i tre höjdlägen. Enhandsjustering av interna bältet. Godkänt med golvstöd, kan användas i minivans. Fyra vilolägen. Avtagbar klädsel som går att tvätta för hand. Lågt fjättringssystem för säker montering.

Har jag missat nån då som är upp till 25 kg och med reglerbar rygg?

Har tips om var man köpa dessa, helst på nätet? Jag bor i Norge, men sparar nog på att beställa från Sverige.

• Joico

Du menar fällas "under färd" så att säga? De där viloläget brukar inte vara mycket att hurra för. Satsa på en bra montering istället. Och för att få en bra vinkel på TWn så kan man ju ha klossen under i framkant.

• Prodin

Okej!

Jag har hittat "klossen" till TWn på Babyshop här i stan. Tror¨vi tar och åker in dit och provar allt på plats i bilen.
    Kanske hittar vi en bra nackring eller nåt som gör det mysigare för sumo.

Då sparar vi dessutom 2000 kr.

Tack så jättemycket för att ni tagit er tid att svara alla =D

• Joico

Det tycker jag att ni gör rätt i! Om det inte funkar så vet ni ju det iallafall. Då kan ni prova t.ex Hi-way, Multi-tech och Maxi Cosi..

Man kan ta ett såntdär nackstöd och sätt åt fel håll, så att öppningen är bakåt. Då får barnet skydd under hakan. Om huvudet skulle ramla framåt när han somnar (men det är inte farligt).

Lycka till! Återkom gärna med resultatet

Svar på tråden Vilken bilstol ska vi ha?