Hur mkt ersättning äter era små som är 5veckor?
Undrar som rubriken lyder...
Undrar som rubriken lyder...
Oj min son är nu 7 veckor och nu ökar vi 120 ml per måltid. var 3-4 timma
kan de äta för mkt?
Min son åt ungefär 70 ml var tredje timme dygnet runt (alltså 8 gånger per dygn), när han var fem veckor gammal.
visst kräks de väl upp överflödet? Så om de inte kräks är det lagom mängd?????????
min dotter åt 100 till 135 ml 6 gånger/dygnet
nu är hon 15 veckor och äter ca 200 ml 5 gånger/dag mellan kl 08:00 och 22:00
Nej, de kan inte äta för mycket. Överflödet kräks de upp. Man brukar säga att de gärna ska lämna lite i flaskan när de ätit färdigt, så vet man att de blir mätta. :)
Har en bebis på 6 ½ vecka äter 180200 ml 4-5 ggr/dag (Ibland blir det 5 mål o ibland 4 beror på när på natten hon äter), Alltid minst 4 timmar mellan målen.
180-200 ska de va
Min son på snart 3 veckor äter nu mellan 80-135 ml varje gång, men han verkar ha varit mkt hungrig nu efter han hade dippat, nu hade han ökat 500 gram på 8 dagar.
Lite olika hur lång tid det går emellan. Men dom kräks upp överflödet sa min bvc sköterska ..
Nyfödd 40 ml
1 dygn gammal 40 ml
ända fram till 3 dagar till 40 ml
1 vecka 100 ml ända fram till 2 veckor till 135ml
135ml och 165ml till 1 månad från 1 månad till 2 månader 200ml
Han dricker var 4-5 timme kan sova upp till 5 till 9½ timme
Han är 11 veckor + 1 dag gammal idag
Min flicka blir 3 veckor på lördag och hon äter 100-135ml ca var 4:e timma. Hon hade gått upp 320gram på 8 dagar så aptiten är det inget fel på. Haha.
Kan tycka att hon är lite väl hungrig ibland men hon ska ju givetvis äta om hon är hungrig. De spyr ju upp överflödet.
Så länge man inte tvångsmatar så kan man inte ge "För mycket". Ge bebisen så mycket och så ofta som den vill ha. En bra regel är att blanda så att det alltid blir lite grann kvar i flaskan när bebisen är nöjd.
Ja det spyr upp om det blir för mycket, men det måste inte vara så att de fått för mycket baraför att de spyr lite grann. Magmunnen är ju inte helt utvecklad när de är små, och det är lätt att det kommer upp lite om de tex ligger ner eller hoppar runt för mycket osv. Så man ska INTE tolka lite kräks som att det är självklart att det blev för mycket mat.