• Flingan01

Flytta till Lyon med familjen?

Hej!

Jag och min man med våra 2 barn på 3,5 år och 1,5 år har starka funderingar på att flytta över vårt pick och pack till Lyon under några år då min man eventuellt kommer jobba där.

Mina frågor är egentligen i nuläget av allmän karaktär.

-Har någon erfarenhet av att bo i Lyon med barn och vara hemma med barn?
    -Finns det dagis i Lyon där barnen kan gå?
    -Finns det något speciellt område i Lyon där fler utlandssvenskar bor eller samlas?
    -Kan någon rekommendera en bra skola (för vuxna) där man kan lära sig Franska?
    -Hur är sjukvården i Frankrike? Min lilla tjej har bla förkylningsastma och under vinterhalvåret måste hon inhalera ganska ofta, hon har även rör i öronen som måste kontrolleras var 3 månad.
    -Har någon fött barn i Frankrike, erfarenheter?

Så många frågor, tacksam för svar!

Många kramar från "Flingan" 

• Svar på tråden Flytta till Lyon med familjen?
  • Malinaki

Hej, Vi har precis fått erbjudande om Lyon också, så jag har samma frågor. Jag har en dotter som är 2 år, och en son som ska fylla 8 år.
     Maila mig gärna på malinnordblom@hotmail.com
    /Malin

• Amelle

Jag bor i Lyon, trivs kanon och här finns massor med alternativ till dagis, sjukvård, kurser etc.

Här finns ett stort svenskt community som jag inte tagit del av själv ännu. Jag arbetar med engelsktalande människor och trivs bra med det.

Har ni flyttat än eller hur ser läget ut?

• Stinis Olsson

Ja hur gâr det, kommer det att bli en flytt?

Iris 2oo9-12-o5 Marius 2o11-o3-11
  • erimother

vad lustigt min man har också precis fått ett kontraktjobb i Lyon. Men, vi ska göra så att han åker dit själv först och fixar allt så kommer jag och barnen efter. Lite nyfiken på om det är samma företag (Min man jobbar på Ericsson)

Svar på tråden Flytta till Lyon med familjen?