• Smultron ett

Hade du stannat om du såg ett barn misshandlats?

Du är på väg till ett möte i din bil.
    Du kör förbi en pappa och dennes barn. Pappan slår barnet.
    Hade du stannat?
    Eller hade du kört vidare till ditt möte?

Jag är den som är den!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 17:33
    utveckla ditt svar tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 17:40
    Du KAN fysiskt stanna pga trafik osv, men har ett möte du ska till

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 18:04
    Pappan och barnet står på trottoaren de har ingen bil

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-19 15:48
    ok... Folk verkar inte förstå vad misshandel är.
    Låt oss säga att barnet får en rak höger i ansiktet. Så slipper ni fundera mer på det.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du stannat om du såg ett barn misshandlats?
  • Jojile
    Fille88 skrev 2011-02-19 22:55:21 följande:

Allså misshandel i min värld är att man slår en person så pass hård så att den hamnar på sjukhus ,,Jag skulle inte kalla en örfil för "misshandel" direkt,,,Det är skillnad på aga och misshandel. Överdriv ej!!

Sen är det SJÄLVKLART att jag hade stannat UTAN TVEKAN  och sagt åt pappan och sedan ringa snutten!!
    Man slår ALDRIG ett barn!! (Är totalt emot all form av aga)

Men sen är det såhära också att Invandrare (kanske inte alla) brukar slå sina barn i uppfostrande syfte..Men det har ju förstås också med kultur o.s.v att göra och hur man själv är uppfostrad. 

Barnet måste väl också har gjort pappan något,,,så att pappan blev förbannad och slog till..Nu säger INTE jag att det är rätt..MEN ifall ett barn exempelviss spottar på en vuxen i ansiktet kan jag förstå att man blir förbannad..(beror väll på också hur gammal barnet är)

Aga är en form av misshandel. Det är ingen överdrift utan ett konstanterande.

Det där med invandrare förstår jag inte ens hur det kom in i bilden, men okej, jag hade stannat om det var en invandrare också. Dom får inte heller slå sina barn. Kultur är ingen ursäkt till att skada och förstöra sina barn.

Och det spelar för i helvete ingen roll vad barnet gjort? Han ska kunna spotta på hur många männsikor som helst utan att hans pappa slår honom!

Om jag förstår dig så säger du inte att det är rätt men egentligen så tycker du det?
  • morochmer
    trixibelle skrev 2011-02-19 20:44:40 följande:
    Jag hade utan att tveka stannat!

Jag sa till en mamma ordentligt som daskade till sin ca 2 åring flera gånger hårt på låret för att hon kinkade på tunnelbanan... Jag reste mig och satte mitt ansikte 2 cm från hennes och förklarade tydligt att det är olagligt att slå sina barn och att hon genast skulle be sin dotter om förlåtelse och aldrig göra om det !
    Jag pratade väldigt högt...tror hon nästan kissade på sig...haha
    Dottern tittade med sina stora ögon på mig.. det var då jag sa att mamman skulle säga förlåt till dottern...

Jag kan ju tänka mig att mamman slår sitt barn hemma med eftersom hon gjorde det på tunnelbanan,,, men hon kommer nog att tänka sig för och se mitt arga tryne framför sig om hon tänker tanken....

Jag skulle aldrig tveka att ingripa om någon slår ett barn!
    Risken är att ditt agerande går ut över barnet när de kommer bakom stängda dörra. Hur god avsikten ändå var så kan sådan vara en björntjänst. Därför ska man alltid även anmäla.
  • WhiteAngels

Med tanke på vad jag arbetar med har jag skyldighet att göra något.Inget möte kan vara så viktigt att en barnmisshandel inte går före.

• Bosanac
    Jojile skrev 2011-02-20 08:53:20 följande:
    Aga är en form av misshandel. Det är ingen överdrift utan ett konstanterande.

Det där med invandrare förstår jag inte ens hur det kom in i bilden, men okej, jag hade stannat om det var en invandrare också. Dom får inte heller slå sina barn. Kultur är ingen ursäkt till att skada och förstöra sina barn.

Och det spelar för i helvete ingen roll vad barnet gjort? Han ska kunna spotta på hur många männsikor som helst utan att hans pappa slår honom!

Om jag förstår dig så säger du inte att det är rätt men egentligen så tycker du det?
    "Han ska kunna spotta på hur många männsikor som helst utan att hans pappa slår honom!"
    Tror att jag skulle slå till en unge som spåtar på mig upprepade gånger. en vuxen med
  • Jojile
    Bosanac skrev 2011-02-20 15:35:53 följande:
    "Han ska kunna spotta på hur många männsikor som helst utan att hans pappa slår honom!"
    Tror att jag skulle slå till en unge som spåtar på mig upprepade gånger. en vuxen med
    Det säger mer om dig än om barnet
  • Bosanac
    Jojile skrev 2011-02-20 16:42:38 följande:
    Det säger mer om dig än om barnet
    Du är la ängel du skulle säckert tacka ett barn som spottar på dig för det känns så skänt när de spottar på en.
     Ska vi inte ta och tacka alla barn som spottar på vuxna.
    Det kansket skulle få barnet att må bättre? kanske skulle dena barnet bli president.
  • Jojile
    Bosanac skrev 2011-02-20 17:08:58 följande:
    Du är la ängel du skulle säckert tacka ett barn som spottar på dig för det känns så skänt när de spottar på en.
     Ska vi inte ta och tacka alla barn som spottar på vuxna.
    Det kansket skulle få barnet att må bättre? kanske skulle dena barnet bli president.
    Var det här ditt bästa mothugg? Jag hoppas du är fjorton år gammal och det är därför du inte kan se någon annan lösning än att slå ett barn som spottas.
    Men om du är en vuxen människa skulle jag sluta hänga på FL och börja jobba med dig själv istället, verkar finnas lite att ta tag i.
  • Bosanac
    Jojile skrev 2011-02-21 09:52:57 följande:
    Var det här ditt bästa mothugg? Jag hoppas du är fjorton år gammal och det är därför du inte kan se någon annan lösning än att slå ett barn som spottas.
    Men om du är en vuxen människa skulle jag sluta hänga på FL och börja jobba med dig själv istället, verkar finnas lite att ta tag i.
    Du får la svara på frågan. Vad hade du gjort om ett barn spottar på dig upprepade gånger?
  • Jojile
    Bosanac skrev 2011-02-21 12:38:40 följande:
    Du får la svara på frågan. Vad hade du gjort om ett barn spottar på dig upprepade gånger?
    Det hade jag gjort om du hade ställt den. Lyssnar inte barnet på mig så lämnar jag det där vi står. Om min son spottar på mig och inte lyssnar när jag säger åt honom så kommer jag vända mig om och helt enkelt gå. Och eftersom jag känner min son så vet jag att han kommer komma av sig och springa efter gnälla och skrika. Efter ett tag till så har han lugnat ner sig så pass att jag kan sätta mig i hans nivå och förklara för honom. Då brukar poletten trilla ner.

Men jag antar att ge han en käftsmäll hade varit bättre?
  • Bosanac
    Jojile skrev 2011-02-21 17:22:56 följande:
    Det hade jag gjort om du hade ställt den. Lyssnar inte barnet på mig så lämnar jag det där vi står. Om min son spottar på mig och inte lyssnar när jag säger åt honom så kommer jag vända mig om och helt enkelt gå. Och eftersom jag känner min son så vet jag att han kommer komma av sig och springa efter gnälla och skrika. Efter ett tag till så har han lugnat ner sig så pass att jag kan sätta mig i hans nivå och förklara för honom. Då brukar poletten trilla ner.

Men jag antar att ge han en käftsmäll hade varit bättre?
    om mitt barn spottar på mig då gör jag som du. nu var det frågan om ett barn som spottar på dig. eller om ditt barn spottar på mig och jag reagerar mycket negativt inför dig?

Jag hade inte smällt till mitt unge nej men en 9 åring som uppför sig som idiot i parken och kommer fram frågar vad du heter och vart du kommer ifrån du svarar snält han spottar på dig. du blir urörd över detta och vissar att det är fult gjort han gör om det.
  • Jojile
    Bosanac skrev 2011-02-21 18:04:05 följande:
    om mitt barn spottar på mig då gör jag som du. nu var det frågan om ett barn som spottar på dig. eller om ditt barn spottar på mig och jag reagerar mycket negativt inför dig?

Jag hade inte smällt till mitt unge nej men en 9 åring som uppför sig som idiot i parken och kommer fram frågar vad du heter och vart du kommer ifrån du svarar snält han spottar på dig. du blir urörd över detta och vissar att det är fult gjort han gör om det.
    Om det är ett annat barn som spottar på mig och föräldern inte gör någonting så säger jag till och går verkligen därifrån. Varför skulle jag stå kvar?
    Om mitt barn spottar på dig så så hoppas jag att du skäller ut mitt barn efter noter, om jag nu inte hann före. Däremot aldrig slå eller nedvärdera mitt barn (eller något annat för den delen heller).

Om det skulle komma fram en 9-åring och spotta på mig skulle jag låtsas ringa polisen. Innerst inne är alla barn rädda för polisen, och innerst inne är jag riktigt djävlig! Moaha!
Svar på tråden Hade du stannat om du såg ett barn misshandlats?