augustisten skrev 2011-02-18 15:41:41 följande:
Det finns inget direkt samband mellan dag och nattorrhet eftersom man inte är medveten om att man kissar på natten.
Och det är inte en kulturell fråga. Här är tex en Kinesisk sida som har exakt samma siffror som vi har här. Och i Kina är barn ofta tidigt dagtorra (om de alls har blöjor).
www.bedwetting.com.hk/html/en/bedwetting.htmlHåller med om att det inte är så stort samband mellan dagtorr och nattorr om man ser till svårväckta barn som missar sina signaler. Och självklart är detta inte heller kulturellt, borde ju vara lika många svårväckta kineser som svenskar :)
Men för de andra barnen som sover normallätt tänker jag att det nog visst gör skillnad om man tidigt vänjer dem vid att gå upp och kissa när de är kissnödiga istället för att vänja dem vid att strunta i det och kissa på sig i 2-4 års tid för att sen göra en helomvändning och få dem att känna kissnödigheten och säga till, även på natten. Ett av sätten att "bota" barn som kissar på sig i högre ålder är ju att ge dem ett larm som väcker dem när de kissar, för att så småningom få dem att vakna av sig själva innan.
Helt oventenskapligt tycker jag mig märka att vi som pottar tidigt har barn som är tidigare med nattorrhet än med dagtorrhet och att det annars brukar vara tvärtom, oavsett när detta inträffar. Är inte säker på att det stämmer, men det är en tendens jag märkt när jag läst lite här inne. Min teori är att på natten finns det inget som stör och då går signalerna om kissnödighet fram tydligare både till barnet och föräldern.
Sen är det såklart sjukt mycket jobb med pottandet, och speciellt på natten. Du måste själv vakna innan de är stora nog att gå på toa på egen hand. Och innan de är stora nog att ropa, eller om de inte vaknar och skriker, så måste du nästan också samsova för själv inte missa signalerna. Det är inte för alla, men det funkar för oss :)