• Pssst

Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?

Ja, jag undrar när det är s.k normalt att barn är torra på nätterna? Vet att det är ett stort tidsspann men när är det vanligast? Och visst är det så att vi som föräldrar inte kan påverka det?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?
  • 1969

Det beror på vad man menar med "normalt". Om man syftar på "de flesta" så får du nog ett hum om du läser folks svar här i tråden. Men det är fortfarande "normalt" att kissa i sängen ibland när man är 6 år (minns inte hur många %  men några).

• Cloudy

Min äldre dotter slutade helt och hållet med blöjor när hon var 18 månader och min yngre slutade med nattblöja vid 2½ år.

• sirisdotter
    Cloudy skrev 2011-02-18 20:50:59 följande:
    Min äldre dotter slutade helt och hållet med blöjor när hon var 18 månader och min yngre slutade med nattblöja vid 2½ år.
    Okej,  då vågar väl jag berätta att min dotter plötsligt sade,  vid 17 månaders ålder,  att hon ville sova med bara nattlinne - utan blöja -  som jag gör.   Inte visste jag att hon kollade in sånt!   Var så glad att hon kunde berätta så tydligt vad hon ville -  dagisstart närmade sig.
  • Alexe
    augustisten skrev 2011-02-18 15:41:41 följande:
    Det finns inget direkt samband mellan dag och nattorrhet eftersom man inte är medveten om att man kissar på natten.

Och det är inte en kulturell fråga. Här är tex en Kinesisk sida som har exakt samma siffror som vi har här. Och i Kina är barn ofta tidigt dagtorra (om de alls har blöjor).
    www.bedwetting.com.hk/html/en/bedwetting.html
    Håller med om att det inte är så stort samband mellan dagtorr och nattorr om man ser till svårväckta barn som missar sina signaler. Och självklart är detta inte heller kulturellt, borde ju vara lika många svårväckta kineser som svenskar :)

Men för de andra barnen som sover normallätt tänker jag att det nog visst gör skillnad om man tidigt vänjer dem vid att gå upp och kissa när de är kissnödiga istället för att vänja dem vid att strunta i det och kissa på sig i 2-4 års tid för att sen göra en helomvändning och få dem att känna kissnödigheten och säga till, även på natten. Ett av sätten att "bota" barn som kissar på sig i högre ålder är ju att ge dem ett larm som väcker dem när de kissar, för att så småningom få dem att vakna av sig själva innan.

Helt oventenskapligt tycker jag mig märka att vi som pottar tidigt har barn som är tidigare med nattorrhet än med dagtorrhet och att det annars brukar vara tvärtom, oavsett när detta inträffar. Är inte säker på att det stämmer, men det är en tendens jag märkt när jag läst lite här inne. Min teori är att på natten finns det inget som stör och då går signalerna om kissnödighet fram tydligare både till barnet och föräldern.

Sen är det såklart sjukt mycket jobb med pottandet, och speciellt på natten. Du måste själv vakna innan de är stora nog att gå på toa på egen hand. Och innan de är stora nog att ropa, eller om de inte vaknar och skriker, så måste du nästan också samsova för själv inte missa signalerna. Det är inte för alla, men det funkar för oss :)
  • snöflingan84

Min dotter slutade med blöja dagtid när hon var 3 år och 1-2 månder, kan tyckas sent men då var hon i och för sig helt redo. Hon hade blöja på natten kanske en månad till efter det, men den var alltid torr, så då slutade vi med det också. Så sedan ca 3 år och 3-4 månader så har hon varit helt torr både dagtid och nattetid. Idag är hon 5 år och hon har helt otroligt bara kissat i sängen en gång på natten och då hade hon inte vaknat, utan det märkte vi på morgonen. 

Jag vet inte vilken ålder som är "normalt" för att vara torr på natten, men jag skulle tippa på, att 3-4år det "normala". Men själva tidsspannet är nog allt från 2-6 år.

• snöflingan84
    Storbarnsmamman skrev 2011-02-18 19:53:46 följande:
    Våra barn har varit allt från 2 år och uppåt. Det har tagit längst tid för flerlingarna, men alla barnen har varit torra innan de fyllde 4.
    Tänkte bara säga coolt att du har nio barn, det är inte ofta man ser det nuförtiden!
  • Decembra

Sonen var 3½ när han slutade med blöja både dag och natt med 2 veckor mellan. Vi hade pottränat sen han var 2 men tagit pauser när vi märkte att han inte var redo/intresserad. Så över sommaren när han var 3½ ville han kissa på toan istället och det gick snabbt till att han fattade vinken och kunde styra det på natten också.

Sen om det är normalt eller inte struntar jag i

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Mamma 24 7

min dotter blir tre i vår och har både dag- och natt blöja än. Blöjan är oftast torr på morgonen. Hon har inte visat något intresse av pottan än men har ganska nyligen börjat säga till när hon vill ha ny blöja. Ska testa utan i sommar, det är ju betydligt lättare då utan overall och annat.....

• sirisdotter
    Alexe skrev 2011-02-18 21:36:46 följande:
    Håller med om att det inte är så stort samband mellan dagtorr och nattorr om man ser till svårväckta barn som missar sina signaler. Och självklart är detta inte heller kulturellt, borde ju vara lika många svårväckta kineser som svenskar :)

Men för de andra barnen som sover normallätt tänker jag att det nog visst gör skillnad om man tidigt vänjer dem vid att gå upp och kissa när de är kissnödiga istället för att vänja dem vid att strunta i det och kissa på sig i 2-4 års tid för att sen göra en helomvändning och få dem att känna kissnödigheten och säga till, även på natten. Ett av sätten att "bota" barn som kissar på sig i högre ålder är ju att ge dem ett larm som väcker dem när de kissar, för att så småningom få dem att vakna av sig själva innan.

Helt oventenskapligt tycker jag mig märka att vi som pottar tidigt har barn som är tidigare med nattorrhet än med dagtorrhet och att det annars brukar vara tvärtom, oavsett när detta inträffar. Är inte säker på att det stämmer, men det är en tendens jag märkt när jag läst lite här inne. Min teori är att på natten finns det inget som stör och då går signalerna om kissnödighet fram tydligare både till barnet och föräldern.

Sen är det såklart sjukt mycket jobb med pottandet, och speciellt på natten. Du måste själv vakna innan de är stora nog att gå på toa på egen hand. Och innan de är stora nog att ropa, eller om de inte vaknar och skriker, så måste du nästan också samsova för själv inte missa signalerna. Det är inte för alla, men det funkar för oss :)
    Tänk att jag minns inget av något jobb med potträning.   Visst ser jag en röd plastpotta framför mig....  Minns också en olycka i sängen när barnet bjudits på mycket saft någonstans före sänggåendet.  

Har en familj i närheten som tillämpar   EC - kände själv inte till det när det var aktuellt.   Verkar intressant.
  • dajiin

Min son var blöjfri
    dag 2 år och 4 månader
    natt 4 år och 2 månader

Min dotter var blöjfri
    dag 2 år
    natt 3 år och 4 månader

Dottern ville inte ha blöja på natten så vi tog av den och testade och hon har bara kissat på sig två gånger sen dess och hon är nu 4,5 år.

Sonen kissade dock på sig ofta på natten.

Det är så olika mellan olika barn.

• Alisa
    1969 skrev 2011-02-18 20:09:53 följande:
    Det beror på vad man menar med "normalt". Om man syftar på "de flesta" så får du nog ett hum om du läser folks svar här i tråden. Men det är fortfarande "normalt" att kissa i sängen ibland när man är 6 år (minns inte hur många %  men några).
    10% enligt growingpeoples hemsida som tydligen ska vara kopplad till BVC, på något vis.
Svar på tråden Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?