• capernaum

1 månad okorr ger ersättning , hård i magen:/

vad ska jag göra? dottern får NAN1 bajsade för första gången på 2 dagar idag, tjockt gult bajs, grät å knallröd å tryckte å tryckte:(

finns d nått jag kan ge donnan så hon får ut bajset lättare och att hon börjar bajsa varje dag?

hon blir 1 månad (okorrigerat) nu den 22.

• Svar på tråden 1 månad okorr ger ersättning , hård i magen:/
  • wifen

Har du rapsolja i ersättningen? Kan hjälpa och även lite messmör men vet inte hur tidigt det är ok med messmör i ersättningen dock. Är hon mycket för tidigt född? Bland dem jag känner som gett ersättning så är det väldigt vanligt att dem bara bajsar varannan/var tredje dag...

• Zygo

Min tjej är född fem veckor för tidigt, jag ger henne NAN 1 och hon är också väldigt trög i magen. Jag har på inrådan av Bvc och ifrån en privat barnläkare fått veta att jag kan tillsätta Lactulos med 1 ml per 100 ml ersättning. Bvc sa att nästan alla bebisar som får ersättning behöver lactulos emot trög mage.
    Man kan börja vid varje måltid, blir hon för lös i magen, ta halva dosen eller ge vid varannan måltid.
    Min bajsar en gång per dygn.

Finns även Sempers magdroppar att köpa på Apoteket, så tillför man probiotiska bakterier.

• Skogsråttan

Min son hade samma problem, men jag körde magmassage 20 minuter innan flaska och 20 minuter efter.. Jag höll inte på med massage i 20 minuter, utan startade 20 minuter innan och 20 minuter efter mat.

• Labolina3

1ml ekologisk rapsolja morgon o kväll....vi ger på sked... Har minifom oxå...

• ebbebulan

vi ger sonen nan ha som innehåller bifidus + att han får lactulos 1 gång/dag. han får även semper magdroppar.

hade samma problem med största sonen o han fick oxå lactulos. 

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • Labolina3

rapsolja o lactulos har samma effekt....vi ska prova lactulos nu ist för olja...  vi ger oxå nan ha...

• Zygo

Varför rekommenderar Bvc Lactulos istället för rapsolja egentligen? Om det nu är likvärdigt menar jag...

• anansie

Min lilla tjej är 13 dagar och bajsar oxå oregelbundet. Men hon försöker mest hela dagarna tycker jag, klämmer och trycker och blir röd Skäms Hon får Baby Semp Lemolac. 
    Ska kontakta BVC imon och se vad man kan göra åt det.
    Igår hade hon inte bajsat på över ett dygn och hade jätteont i magen. Ringde 1177 och fick rådet att lägga henne på vänster sida med benen upp, ta en febertermometer med lite tvål på och stoppa in i rumpan för att irritera. Det funkade superbra, hon bajsade först en lång korv sen kom det lösare bajs.. Provade samma imorse men det gick inte denna gången. Sen ska man nog inte göra på det sättet för mycket heller men det funkade igår iaf.. Sen däckade lillskruttan toknöjd efter att ha fått bajsa Glad

• Skogsråttan
    anansie skrev 2011-02-20 13:30:52 följande:
    Min lilla tjej är 13 dagar och bajsar oxå oregelbundet. Men hon försöker mest hela dagarna tycker jag, klämmer och trycker och blir röd Skäms Hon får Baby Semp Lemolac. 
    Ska kontakta BVC imon och se vad man kan göra åt det.
    Igår hade hon inte bajsat på över ett dygn och hade jätteont i magen. Ringde 1177 och fick rådet att lägga henne på vänster sida med benen upp, ta en febertermometer med lite tvål på och stoppa in i rumpan för att irritera. Det funkade superbra, hon bajsade först en lång korv sen kom det lösare bajs.. Provade samma imorse men det gick inte denna gången. Sen ska man nog inte göra på det sättet för mycket heller men det funkade igår iaf.. Sen däckade lillskruttan toknöjd efter att ha fått bajsa Glad

Vår dotter åt med från början Lemolac, men sen vi slutade med det och gick över på NAN blev hon mycket bättre! Bra är hon inte ännu, men med hjälp av lite Lactulos så går det hyfsat. Barn över lag har nog lättare för att bli hårda i magen av sempers än med Nestle, det är min erfarenhet iaf...

• sahara sahara

Min dotter är också fem veckor tidig - fick donerad bröstmjölk och nan på neo. När vi kom hem bytte vi till Hipps ersättning och hon blev bättre i magen. Hon har inte var förstoppad och har inte behövt något extra. Lite magmassage ibland, men vilken bebis behöver inte det.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • inrama81

Har läst att Maltextrakt från apoteket ska vara skitbra, har dock inte lyckats hitta något apotek som har det? Har det helt utgått ur sortimentet?

• Sanna1985

Maltextrakt finns att köpa i vanliga affärer här i norge

Svar på tråden 1 månad okorr ger ersättning , hård i magen:/