• farmor02

Hur ska man göra

Min son har ett rent helvete med sin f.d. ,hon använder deras 2,5-åriga dotter som ett vapen mot honom,så fort han inte gör som hon säger och tycker så drar hon in umgänget...min son försöker säga att hon kan inte ensam bestämma över det då dom har gemensam vårdnad...men hon bara svarar att hon har all rätt att göra som hon vill...hon åberopar att barnet mår dåligt,men kan inte säga på vilket sätt...vi tycker att hon är samma glada lilla flicka som vanligt..han ringer till dagis ibland för att höra om dom ser något "konstigt" med henne,men dom sägar samma sak...
    det är så jobbigt att se hur han lider...barnet har ju växt upp med honom och är van vid att dom träffas ofta...dom har bara varit separerade i 6 månader så hon är ju van vid sin pappa och avgudar honom...nu har hon hållt henne från honom i 10 dagar...
    Dom har varit på familjerätten en gång..där fick dom ett förslag på umgänge som båda tyckter var bra...men efter 1 vecka så bröt hon det..åter igen med motiveringen att barnet mår inte bra....min son säger att det är inte lönt att gå dit för detta handlar om hennes hat till honom och att hon bara vill göra allt för att djävlas och detta är enda sättet hon kan göra det på....
    Jag tänker som så att det kanske är bäst att gå till tingsrätten och få hjälp med att fasställa ett umgängesschema,men vet ej om det kommer att göra saker ännu värre..om den nu kan bli värre...det verkar inte finnas nåt slut på detta,det blir bara värre o värre och tiden går...vad tycker ni här...det är en dyr historia,men vi kommer att ta våra pensionspengar om det skulle behövas...
    snälla..hjälp mig vad jag ska råda honom till..

• Svar på tråden Hur ska man göra
  • LEJN

Jag skulle gå till familjerätten direkt! Om er historia stämmer (kan ju bli färgad av en närstående förstås) så bryter väl mamman mot några sorts regler? Har man delad vårdnad så ska man TILLSAMMANS bestämma över barnet. That´s it! 

Säg till honom att slåss för sin dotter! 

• farmor02

visst bryter hon mot "lagen" men man kommer ju inte åt det...nej jag färgar inte historien det kan jag lova dig/er..hon kan vara hur arg som helst på honom ,men det har ingenting med barnet att göra....ansvaret att skilja på det måste man kunna ta...eftersom han för flickans skull inte vill ha bråk så lägger han sig varje gång..men vi ser ju nu hur det håller på att knäcka honom...

• LEJN

Fast blir det för flickans skull? I det långa loppet menar jag? Ett barn har precis lika stort behov av en pappa som av en mamma. Klart det knäcker honom...vilken sund förälder som helst skulle väl må superdåligt om dom inte fick träffa sina barn. 

Kan han inte ringa familjerätten och höra sig för? Han kan ju säkert vara anonym. Ställa lite frågor och beskriva sin situation så kanske dom kan råda. Det är ju trots allt dom som är "experterna". Orkar han inte får du ringa. Ett telefonsamtal kan det väl vara värt? Ni behöver ju inte göra en anmälan av det, utan som sagt, bara höra vad dom kan ge för råd.

Hur som helst...när hans dotter blir äldre vill han väl inte att hon ska säga till sina vänner att "pappa hade möjligheten att kämpa för att få vara med mig, men han tordes inte". Låter hårt men så kanske lilltjejen tar det till slut.Gråter 

• farmor02
    LEJN skrev 2011-02-17 21:28:22 följande:
    Fast blir det för flickans skull? I det långa loppet menar jag? Ett barn har precis lika stort behov av en pappa som av en mamma. Klart det knäcker honom...vilken sund förälder som helst skulle väl må superdåligt om dom inte fick träffa sina barn. 

Kan han inte ringa familjerätten och höra sig för? Han kan ju säkert vara anonym. Ställa lite frågor och beskriva sin situation så kanske dom kan råda. Det är ju trots allt dom som är "experterna". Orkar han inte får du ringa. Ett telefonsamtal kan det väl vara värt? Ni behöver ju inte göra en anmälan av det, utan som sagt, bara höra vad dom kan ge för råd.

Hur som helst...när hans dotter blir äldre vill han väl inte att hon ska säga till sina vänner att "pappa hade möjligheten att kämpa för att få vara med mig, men han tordes inte". Låter hårt men så kanske lilltjejen tar det till slut.Gråter 
    tack för dina ord..nej han ska inte lägga sig..han bara känner så ibland...men nu efter att han inte fått träffa henne åter igen på 10 dagar så har han bestämt sig för följande...mamman ska få via post med mottagningsbevis ett umgängesförslag..3 olika förslag...alt. att komma med ett eget förslag ..när umgängeschema är klart o avtalat på familjerätten så är han villig att ta upp samarbetsamtalen igen...som det är nu så sitter han på FR under "hot om indraget umgänge" skulle han säga nåt som inte passar så hämnas hon genom att dra in umgänget och det är ju en ohållbar situation...
    han gör en egen stämningsansökan endast kring umgänget..boendet o annat är dom i dagsläget helt överns om....vad tror ni om detta..någon?
Svar på tråden Hur ska man göra