• Fiva

Hur skulle DU ha gjort?

För ett tag sedan när vi var på busborgen tillsammans med en vän och hennes dotter så fick barnen för sig att de självmant skulle gå och ta slush (isdrink) utan att vi gett godkännande.
    (Ålder på flickorna var då 4,5 resp. 5,5 år)

Vi "tappade" bort barnen för ca 3 minuter, vi gick runt och letade efter flickorna och ropade på dem. När vi fick syn på dem var det redan försent. De hade redan fyllt två muggar med slush och nu krävde damen i kassan att vi skulle betala.

Givetvis skulle vi betala för drinkarna, ingen tvekan om den saken men nu kommer vi till frågan:
    Hur skulle ni göra nu?

Motivera gärna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 18:29
    Jag uppdaterar med lite mer information för att se om något ändras i omröstningen.

Ca 15 minuter innan flickorna bestämde sig för att hämta slush utan tillåtelse hade vi haft en mysig fikastund tillsammans. De hade fått en varsin valfri glass, en varsin godbit, varsin läsk och ett löfte om en liten godis innan det var dags för hemfärd.
    Efter fikastunden börjar det äldsta barnet att tjata om att hon även ville ha en slush men vi båda mammor var bestämda och talade om för flickorna att det fick räcka med godsaker nu och påminde dem om godisbiten som väntade dem innan vi skulle åka hem.

Ni som har röstat att ni skulle ge isdrinkarna till barnen, skulle ni fortfarande ha gjort det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur skulle DU ha gjort?
  • Capt Janeway

4,5 resp. 5,5 år och på Busborgen?

Jag hade definitivt inte förstört den roliga dagen för dem. De är så pass små och menade med största sannolikhet inget illa. De kanske t.o.m. kände sig lite duktiga över att klara av att "beställa" slush själva.

Jag hade betalat, givit dem slushen och förklarat att det går bra den här gången, men nästa gång om de är sugna på något måste de be om lov innan.

Detta står jag fast vid även efter ditt tillägg i texten. De är så pass små att det är lätt att glömma den första förmaningen i lekens hetta.

• Mariohn
    Capt Janeway skrev 2011-02-18 14:18:27 följande:
    4,5 resp. 5,5 år och på Busborgen?

Jag hade definitivt inte förstört den roliga dagen för dem. De är så pass små och menade med största sannolikhet inget illa. De kanske t.o.m. kände sig lite duktiga över att klara av att "beställa" slush själva.

Jag hade betalat, givit dem slushen och förklarat att det går bra den här gången, men nästa gång om de är sugna på något måste de be om lov innan.

Detta står jag fast vid även efter ditt tillägg i texten. De är så pass små att det är lätt att glömma den första förmaningen i lekens hetta.
  • AndreaSvan
    Mariohn skrev 2011-02-18 14:11:51 följande:
    Det kan du ha rätt i. Det beror ju givetvis på hur barnet är i vanliga fall. Är det ett barn som ständigt sysslar med dylika upptåg kanske det kan vara på sin plats att vara lite hårdare. Men rör det sig om ett barn som kan skilja rätt från fel i de flesta lägen och som faktiskt visar att det förstår att "nu gick jag för långt och tänkte mig inte för" kan man lugna ner sig tycker jag.  Herrejösses när jag var liten gjorde vi en massa dumheter. Åt upp tårtsmeten när mamma skulle baka, målade uppfarten till annas hus för att vi ville vara roliga...osv osv. Allting utan att tänka efter. Flinandes när vi blev påkomna. Men ofta skämdes vi och erbjöd oss själva att ställa saker till rtta när vi faktiskt kom på att vi hade ställt till det för folk. Vi menade ju inget illa. Barn bara busar ibland utan att vara onda.
    Självklart ska barn få vara busiga och jag personligen tycker inte att barn ska sitta som små robotar utan att kunna visa en enda känsla eller att kunna handla på egna initiativ.

Det jag däremot reagerade på i TS var att barnen hade blivit tillsagda att det räckte med fika och fick ett klart och tydligt nej, du får ingen slush med en tillhörande förklaring. Att de sedan går och gör det ändå är riktigt fel. Just i det här sammanhanget handlade det om en ofarlig sak som slush, men om barnet inte lär sig att lyssna på föräldrarna kan det bli farligt fel.
    Du får inte gå över stora gatan själv, bilar åker väldigt fort där det är farligt!
    Du får inte röra spisen just nu, den är väldigt varm och du kan bränna dig.
    Det är ju inte tvååringar det handlar om, en femåring måste man kunna lämna utan uppsikt ett tag och kunna lita på att den inte gör något som den klart och tydligt blivit tillsagd att den inte får göra.

Att barn sedan äter upp tårtsmeten när mamma bakar kaka utan att mamma vet om det eller målar uppfarten är ju en helt annan sak... Där kan jag förstå att barn inte tänker efter, inte kan veta att det är fel. Men har man blivit tillsagd så ska man kunna låta bli.
  • tahira

Aldrig att han fått slushen! Han är fem år och vet mycket väl att man måste betala för sig, att ge honom något han stulit skulle verkligen vara att sända ut fel signaler.

Jag skulle hällt ut den.

• R3becca

Hade jag gett barnet slushen så hade det varit istället för "godisbiten" det skulle få senare, och sen skulle en lång fin harrang om hurvida man ska lyssna på vuxna eller ej tillkomma.

I annat fall, beroende på humör, så hade jag säkerligen hällt ut slushen, och barnet hade inte fått något mer under den dagen (i godisväg)!

• Lavish

Jag hade nog blivit litet paff och de hade förmodligen fått sina slushs. Om inte det här var ett beteende som förekommit förut förståss, då hade jag nog blivit mer arg och kanske hällt ut dem. Men OK hade det ju inte varit. Hade det varit första gången något sådant hände så hade jag nog suttit ned med min dotter och pratat om händelsen sen. Inte direkt skälla utan förklara att man måste kunna betala för saker om man köper i affären. Att tanten som sålde slushen kunde bli jättearg om hon inte hade fått betalt, och att jag kanske inte hade haft pengar att betala för den med.

Men lite tokigt kan jag tycka att tanten som sålde slushen gjorde också. Har själv jobbat på både cafe och butik, och jag hade inte sålt någonting till en 5,5 åring utan att 1. Se att en ansvarig vuxen var medveten om att köpet skedde. 2. Se betalningen upplagd på disken innan jag lämnade över varan.  Åtminstone nr 2 av dem känns ju som att en näringsidkare som vill gå med vinst borde ha egenintresse av att göra...

• Queenie70

Skulle haft mycket svårt för att ta drinken och hälla ut dem framför de busiga små förväntansfulla ansiktena. Däremot hade jag nog förklarat att de inte fick den utlovade godisbiten.

• Fiva
    Ellieott skrev 2011-02-18 18:52:16 följande:
    fyllde de slushmuggarna själva eller var det hon i kassan som gjorde det?
    Barnen hade fyllt muggarna själva.
    Men jag måste ju få säga det att det förvånade mig att de kom undan med att hämta muggar OCH fylla dem med slush utan att hon i kassan sa ifrån. Hon såg ju att de inte hade några föräldrar med sig och jag antar att hon inte kan ha varit helt blind för deras ålder heller.
  • Matillin

I den åldern och i den situationen på utflykt hade jag låtit dom dricka upp tror jag. Skillnad på en snattad chokladkaka i en affär eller dylikt.

• Xantippa2004

Jag hade betalat och bett henne i kassan att behålla drinkarna...

• tahira
    Matillin skrev 2011-02-18 20:44:08 följande:
    I den åldern och i den situationen på utflykt hade jag låtit dom dricka upp tror jag. Skillnad på en snattad chokladkaka i en affär eller dylikt.
    Vad är det för skillnad?

Jag tycker inte att det handlar så mycket om själva stölden som att de inte lyssnar på sina föräldrar.
  • Lavish
    Fiva skrev 2011-02-18 20:29:59 följande:
    Barnen hade fyllt muggarna själva.
    Men jag måste ju få säga det att det förvånade mig att de kom undan med att hämta muggar OCH fylla dem med slush utan att hon i kassan sa ifrån. Hon såg ju att de inte hade några föräldrar med sig och jag antar att hon inte kan ha varit helt blind för deras ålder heller.
    Ja det är lite skumt faktiskt. Även om man ska fylla muggarna själv brukar man få muggar av den som säljer och muggarna förvaras bakom disken.

Min erfarenhet då jag jobbat i butiker där det är mycket barn är att barn i den åldern och flera år äldre gärna kommer fram till disken och beställer typ månen och stjärnorna. Eller ja, kommer med valfri sak i butiken för åtskilliga 100 kr och säger att dom vill köpa den. Och då har dom helt enkelt inte begripit att man måste betala för saken och att det inte är självklart att dom kan få den bara för dom vill ha den. Skulle jag ta varje 5 åring som vill köpa en sak på allvar utan att se några pengar eller en ansvarig vuxen skulle det nog bli stora problem i kassan....
  • Miss Cee

Annat:

Jag hade antingen "Bytt" slushen mot den utlovade godisbiten och allt ev godis barnet skulle fått senare den dagen. Sen hade vi haft en allvarlig pratstund om vad h*n gjort, och att det inte är ok att gå tvärt emot vad som sagts. Det är troligen också så att vi inte åkt till den här Busborgen igen på ett bra tag, och att de inte fått gå själva på andra ställen där liknande saker kan hända, dvs att de handlar utan lov.

Men slushen hade de fått dricka upp, utan tvekan. Jag tror nämligen inte att den hade smakat särskilt gott efter att de ställts inför alla konsekvenser som den här olovliga shoppingen gav...

Hade jag tyckt att det handlat om pengar så hade jag kunnat ta pengar för slushen ur veckopengen, men som jag ser det så är det mer handlingen än pengarna det rör sig om...

Svar på tråden Hur skulle DU ha gjort?