• Ruggugglan

1åring som lär sig att gå. Hjälm?

Min son, 1år, lär sig att gå. Han går än så länge bara några steg utan hjälp men med stöd som tex sin lära gå vagn rusar han runt utan rädsla. Nackdelen är att han trillar och slår sig ofta. Vi funderade på hjälm för ett tag sedan men fick höra att "barns huvuden är tåliga" och hjälm är bara onödigt.

För ett par veckor sedan trillade han och slog sig så att han fick världens bula i pannan. Det gick bra och bulan försvann. Några dagar senare trillar han och biter sig i läppen. Idag halkade han på en leksak och slog pannan i bokyllan= jack vid ögonbrynet. Tack och lov var jacket inte djupt. Vi åkte till vårdcentralen där de tvättade det rent. Såret var så pass fint att det inte skulle behövas tejp men de satte på ett plåster iaf.

Men nu är jag livrädd att han ska slå sig igen. Vi har säkrat här hemma men det verkar inte räcka. Vi har funderat på hjälm igen. Hittade en på nätet www.barntrygghet.se/bara-sitta-ga/barnhjalmar/barnhjalm-thudguard/
    Men frågan är ju om han kommer att gå med på att ha hjälmen på sig. Han börjar dagis om ett par veckor och jag vet inte hur personalen känner inför att han har hjälm på huvudet...

Vad tror ni? Hjälm eller inte?

• Svar på tråden 1åring som lär sig att gå. Hjälm?
  • cookieslayer

Alltså, lite ramlar de ju under tiden som de lär sig att gå. Det blir bulor och sår och ibland ett ärr, men en hjälm kände jag aldrig något behov av att utrusta min son med. Jag säger, skit i hjälmen, det kommer gå fint ändå! 

• Isaksmamma10

Jag hade hjälm, en mjuk liten sak, när min son började ställa sig upp mot saker eftersom han slog sig väääldigt ofta. Jag fick tipset att bara använda den ibland, absolut inte hela tiden då barnen lär sig av att ramla och slå sig (sjä'lvklart inom rimliga ramar!!).  Jag köpte den på babyproffsen, billig var den. Dock ville sonen ha den på ibland och ibland inte. Testa att bara ha den på hemma och inte på dagis tex. Och se hur det går. Gå på Din magkänsla, den brukar alltid vara rätt!!

• Fru LB

Vi hade inte hjälm när dottern började gå men när hon började resa sig mot saker vid 8 månader. Är ju inte många dagar det behövs egentligen, de lär ju sig så fort. Och en annan fråga är om hjälmen får sitta kvar några längre stunder. Vi köpte vår hjälm på ullared.

• Luulu

Hjälm verkar onödigt, snart kommer han hitta balansen och springa runt som om han inte gjort annat.

Min son tog sina första steg vid 9,5 mån, alltså hade han noll koll på hur man tog emot sig eller liknande så han flög all världens väg och skulle isåfall behöva en hel hockeyutrustning. Visst blev det några vurpor men aldrig något allvarligt och snart hittade han balansen och tog emot sig när han ramla.

Barn "ska" ramla och slå sig, det kommer dom göra oavsett om du använder hjälm eller inte på den. Och som du skrev, ett jack vid ögonbrynet och ett bett i läppen, det är ju inget som en hjälm skyddar.

Barn är tåligare än vad man tror!

Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
  • Ruggugglan

Vi testade med ett slags pannband från babyproffsen men den slet han av direkt. Likadant med vissa mössor. Så han har en ganska stark vilja när det gäller att inte ha något på huvudet. Är imponerad att plåstret han fick idag har fått sitta kvar!

Han har hållit på länge med gå-träningen. Så det är inte någon kort tid det handlar om. Han var nog runt 8 månader när han började ställa sig upp så det är väl 5 månader sedan. Det tar lite tid. Han KAN gå, men är lite feg än Men med stöd är han rent av livsfarligoch rusar runt som en tok.

Avvaktar nog med hjälmen då..

• Isaksmamma10

Tycker du att det är jobbigt och blir orolig så ta bort gå-stödet då när du inte kan vara med och förhindra olyckor. Men som sagt mitt råd är ändå, gör det du tycker känns bäst för dig och ditt barn. Testa dig fram lite!

• Flisongen

Vi hade en tyghjälm på sonen och jag tyckte att det var underbart. Han var ju sjövild och det var så skönt att veta att det inte behövde bli allra värst om han ramlade. Slog sig gjorde han ju ändå så jag var inte rädd att han skulle vara oförsiktig pga hjälmen. Han hade den jämt under en period och det funkade fint.

• Therese6699

Båda våra söner började gå när dom var 8-9 månader.. Det gick ju bra för första sonen, eller han ramlade förstås en hel del från början och fick bulor och blåmärken lite här och där.

Däremot vår andra son började springa innan han kunde gå + att storebror som var 2 år äldre gärna gav honom en liten knuff i farten. Då började jag överväga en tyghjälm. Men det var i ca 2 månader det kändes lite instabilt. Sedan var det liksom inga problem. jag tycker att du ska göra som du känner för.

/T

Svar på tråden 1åring som lär sig att gå. Hjälm?