1åring som lär sig att gå. Hjälm?
Min son, 1år, lär sig att gå. Han går än så länge bara några steg utan hjälp men med stöd som tex sin lära gå vagn rusar han runt utan rädsla. Nackdelen är att han trillar och slår sig ofta. Vi funderade på hjälm för ett tag sedan men fick höra att "barns huvuden är tåliga" och hjälm är bara onödigt.
För ett par veckor sedan trillade han och slog sig så att han fick världens bula i pannan. Det gick bra och bulan försvann. Några dagar senare trillar han och biter sig i läppen. Idag halkade han på en leksak och slog pannan i bokyllan= jack vid ögonbrynet. Tack och lov var jacket inte djupt. Vi åkte till vårdcentralen där de tvättade det rent. Såret var så pass fint att det inte skulle behövas tejp men de satte på ett plåster iaf.
Men nu är jag livrädd att han ska slå sig igen. Vi har säkrat här hemma men det verkar inte räcka. Vi har funderat på hjälm igen. Hittade en på nätet www.barntrygghet.se/bara-sitta-ga/barnhjalmar/barnhjalm-thudguard/
Men frågan är ju om han kommer att gå med på att ha hjälmen på sig. Han börjar dagis om ett par veckor och jag vet inte hur personalen känner inför att han har hjälm på huvudet...
Vad tror ni? Hjälm eller inte?