• FinastE2010

Går inte med hjälp av händer, ngn annan?

Min son är nu ett år men vägrar att gå med hjälp av mina händer. DEt lustiga är att han gjorde det när han var typ 6 mån även om det var på tå. O samma nu, han kan ställa sig upp själv med hjälp av möbler o även sätta sig ner samt gå lite runt bordet (men inte utmed några andra möbler gö han det) men han går hela tiden på tå! när han står växlar han mellan tåläge och att ha hela foten i golvet.

Någon som har barn som gör likadant? När jag försöker gå med han i händerna så "hänger" han sig i mina armar på en gång o släpar sig o vill sätta sig ner.

Är detta ngt ovanligt eller som kan påverka hans gång?

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Går inte med hjälp av händer, ngn annan?
  • ElinJ83

Min dotter är 10 mån och gör exakt likadant. Har ni testat att hålla i armhålorna istället? Det har jag upplevt som lite bättre...

Jag känner iofs ingen panik(visserligen är inte våra barn lika gamla, känner kanske inte samma lugn om 2 mån) men tror du inte att det kommer?
    Jag har kompisar som fått jätte ont i ryggen av att gå så med sina barn..o jag med mina 180cm är nog lite lättad så länge jag slipper...
    Hur är det med gåvagn? Testat det?

• En Åsa

Min dotter gick aldrig när man höll henne i händerna, hade ingen lust helt enkelt utan hon satte sig ner om vi försökte. Hon började gå när hon var 15 månader, innan det var hon nöjd med att krypa. Folk runt omkring var himla  stressade av att hon var senare med att gå "amen gåååår hon inte än?" men inte vi föräldrar.

• FinastE2010
    ElinJ83 skrev 2011-02-16 20:58:03 följande:
    Min dotter är 10 mån och gör exakt likadant. Har ni testat att hålla i armhålorna istället? Det har jag upplevt som lite bättre...

Jag känner iofs ingen panik(visserligen är inte våra barn lika gamla, känner kanske inte samma lugn om 2 mån) men tror du inte att det kommer?
    Jag har kompisar som fått jätte ont i ryggen av att gå så med sina barn..o jag med mina 180cm är nog lite lättad så länge jag slipper...
    Hur är det med gåvagn? Testat det?
    Nej inte testat det, ska prova! Men är övertygad om att det blir samma resultat. :P GÅvagn är samma sak kan få han att ta typ ett svajjande steg på tå och sen vill han sitta ner..
    En Åsa skrev 2011-02-16 21:01:22 följande:
    Min dotter gick aldrig när man höll henne i händerna, hade ingen lust helt enkelt utan hon satte sig ner om vi försökte. Hon började gå när hon var 15 månader, innan det var hon nöjd med att krypa. Folk runt omkring var himla  stressade av att hon var senare med att gå "amen gåååår hon inte än?" men inte vi föräldrar.
    Okej men gick hon stadigt runt möbler o så eller hade tågång? eller gick inte ngt utmed möbler?
  • ElinJ83

Det ska finnas speciella läragå skor från kavat, är tydligen för barn som går på tå..men har inte läst på så noga..värt att googla kanske?

• En Åsa
    FinastE2010 skrev 2011-02-16 21:07:07 följande:
    Okej men gick hon stadigt runt möbler o så eller hade tågång? eller gick inte ngt utmed möbler?
    Oj, det minns jag tyvärr inte. Tror att hon gick runt möbler,  inte på tå men minns inte.
  • FinastE2010
    ElinJ83 skrev 2011-02-16 21:21:15 följande:
    Det ska finnas speciella läragå skor från kavat, är tydligen för barn som går på tå..men har inte läst på så noga..värt att googla kanske?
    okej aldrig hört talas om..
    En Åsa skrev 2011-02-16 21:37:19 följande:
    Oj, det minns jag tyvärr inte. Tror att hon gick runt möbler,  inte på tå men minns inte.
    Okej. Ja hoppas det släpper snart iaf!
  • bananflugan82

Vår ena kille gör så. Inte hela tiden men emellanåt. Han tycker väl att det är tråkigt att gå. Våra går och står också på tå en del men det gör barn innan dom lär sig gå ordentligt.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Snooz

Vår dotter ville inte alls att vi skulle hålla henne i händerna när hon lärde sig gå. Då ryckte hon undan händerna och bara stod där. Hon lärde sig ändå gå tidigt (10,5 mån) så vi brydde oss inte så mycket om det. Hon kanske kände att hon hade bättre kontroll med händerna fria. Hon går inte så ofta på tå - bara när hon behöver sträcka sig till något Glad Hon är 1 år nu.

Vår son gick det bättre att hålla i händerna - han började gå när han var 1 år och några dagar. Han däremot började gå på tå och gör fortfarande det ganska ofta, framförallt inomhus (är 4 år nu). Vi är dock inte oroliga att något är fel eftersom han även går och springer på hela foten.

Jag själv gick oxå på tå när jag var liten och det gick över så småningom.

Svar på tråden Går inte med hjälp av händer, ngn annan?