• education

Jag vill och KOMMER att vara hemma längre med mitt/mina barn men det är så TRÅKIGT när ingen annan är hemma!!

Jag vill så gärna spendera mycket tid med mitt barn den första tiden och vill inte skola in på förskola alltför tidigt. Jag har en högskoleutbildning och skulle "lätt" kunna kasta mig in i karriärsnurran men väljer att inte jäkta in i något för tidigt och följa mitt hjärta... Så nu sitter jag här och försöker göra allt jag kan för att skapa en meningsfull vardag tillsammans med mitt barn men det är så SVÅRT när man känner sig så ensam och "alla andra" som fick barn samtidigt har skolat in sina barn på förskola för länge sedan. Samtidigt så möter jag så många positiva reaktioner på att jag väljer att vara hemma längre. Andra önskar att de kunde vara det också. Men varför är man inte det då? Om alla hade coolat ner tempot lite och struntat i den magiska 1,5-årsgränsen då alla barn ska in på förskola så kanske det hade funnits föräldrar och barn hemma på vardagarna så att man klunde träffas och umgås. Vi har det så mysigt hemma och jag ångrar verkligen inte mitt beslut men jag ser samtidigt att det skulle kunna vara så mycket bättre. Känner mig frustrerad när jag inser att jag är den enda som är hemma med ett "äldre barn". Och då är han ändå bara två år!!

Någon mer som känner sig ensam?

• Svar på tråden Jag vill och KOMMER att vara hemma längre med mitt/mina barn men det är så TRÅKIGT när ingen annan är hemma!!
  • frufri

Jag tycker det är såå mycket roligare att vara hemma nu än vad det var första året! Min dotter är 20 månader och nu kan vi verkligen prata och umgås med varandra. Vi har hur kul som helst på dagarna!! :) Förstår inte heller varför man väljer bort den här tiden för att arbeta om man ekonomiskt har möjligheten att vara hemma. Men jag tror att många kanske inte reflekterar över det så mycket. Det är bara så det är liksom att vid 1,5 år ska barnet börja på dagis.. Synd!! Vi bor i ett mycket barnrikt område men det är ALDRIG några barn ute och leker i lekparkerna vare sig på vardagar eller helger. Jag förstår inte det...

• Acelise

Beundrar och stöttar er till 100 procent som väljer att vara hemma längre med era barn!!! CREDIT till er!

I mitt fall är det så att jag gärna hade velat vara hemma längre, men min sambo viil att jag ska bli klar med min utbildning (sista terminen i höst) så vi så småningom kan ha två inkomster. Min son kommer vara 20 månader i augusti när han börjar på förskola...

En fråga till er:

Ni vars barn går 15 timmar per vecka, hur delar ni upp det? Går de 5 tim om dagen, 3 dagar i veckan, eller går de kortare dagar 5 dagar i veckan?

Vår son ska gå max 25 timmar, men tanken är att jag ska hinna plugga under tiden, vilket nog kommer bli klurigt... (pluggar på heltid). Men enligt förskolepersonalen är det bästa för honom att han är där på alla "moment", typ samling, lek, mat, vila. Vad är era erfarenheter?

Sorry om jag "kidnappar" tråden lite...
    KRAM på er alla! 

• education
    Acelise skrev 2011-06-05 21:37:48 följande:
    Beundrar och stöttar er till 100 procent som väljer att vara hemma längre med era barn!!! CREDIT till er!

I mitt fall är det så att jag gärna hade velat vara hemma längre, men min sambo viil att jag ska bli klar med min utbildning (sista terminen i höst) så vi så småningom kan ha två inkomster. Min son kommer vara 20 månader i augusti när han börjar på förskola...

En fråga till er:

Ni vars barn går 15 timmar per vecka, hur delar ni upp det? Går de 5 tim om dagen, 3 dagar i veckan, eller går de kortare dagar 5 dagar i veckan?

Vår son ska gå max 25 timmar, men tanken är att jag ska hinna plugga under tiden, vilket nog kommer bli klurigt... (pluggar på heltid). Men enligt förskolepersonalen är det bästa för honom att han är där på alla "moment", typ samling, lek, mat, vila. Vad är era erfarenheter?

Sorry om jag "kidnappar" tråden lite...
    KRAM på er alla! 
    Ingen fara, kidnappa på du!

Kan ju svara lite hur jag tänker även om mitt barn inte börjat förskola ännu men eftersom det kommer bli aktuellt framöver och kanske framför allt just 15-timmarstypen så kan jag berätta hur jag tänker.

Jag har hört lite olika vad personalen tycker, en del vill att barnen är där så många dagar i veckan som möjligt och hellre få timmar eftersom på onsdagar har de simning, på torsdagar går de till skogen och måndagar och så vidare... och de tycker att det är viktigt att alla barn är med på alla aktiviteter så att de inte hamnar utanför. Andra tycker att de, som du skriver, ska vara med på alla "moment" under dagen från samling till vila och mat och så vidare. Mitt råd, och så som jag själv tänker kring detta är att ta emot råden från förskolepersonalen, de ska kunna detta och kunna ge goda råd. Men man ska samtidigt inte glömma att de tänker mycket praktiskt kring sig själva. Alltså personalsutation, hur de lägger upp det och vad som blir enklast för dem. Medan jag tänker mest att mitt/mina barn kommer att vara på förskoa för DERAS skull, inte för personalens. Och alltså vill jag fundera på vad de mår bäst av. Är det att få vara med på alla särskilda aktiviteter, för att inte hamna utanför? Att träffa de andra barnen dagligen för att inte förlora vän-kontaterna? Eller är det att få vara där en längre stund när de väl är där? Alltså, testa och se vad som verkar bäst för ditt barn och för er hemsituation.

Förskolan är till för er, inte tvärtom.
  • Acelise

education - så sant, så sant...
    Kanske får testa oss fram i början... och se vad som händer. Är verkligen fokuserad på min son och hans välmående, det känns bara så svårt att SE hur han mår när man faktiskt inte kommer vara där på plats.... Dagis är verkligen en helt ny värld. Om jag ska vara helt ärlig, en skrämmande sådan.... 

• education
    Acelise skrev 2011-06-06 15:53:11 följande:
    education - så sant, så sant...
    Kanske får testa oss fram i början... och se vad som händer. Är verkligen fokuserad på min son och hans välmående, det känns bara så svårt att SE hur han mår när man faktiskt inte kommer vara där på plats.... Dagis är verkligen en helt ny värld. Om jag ska vara helt ärlig, en skrämmande sådan.... 
    Jag tycker också att det är lite skrämmande. Men det vore väl konstigt annars? Man lämnar bort det dyrbaraste man har i händerna på någon man inte ens känner. Man kan bara lita på att man tids nog kommer lära känna de som tar hand om barnet och att de är duktiga och professionella. De allra flesta är ju det Tror att vi över lag har en jättebra förskola i Sverige. Får man använda sig av den när man själv vill och i den utsträckning man vill (vilket iofs är få förunnat som du själv säger..) så kan det säkert vara ett jättebra komplement till det man har där hemma Du får skriva här sedan och berätta hur det har gått!
  • Återkommande gäst

Acelise: Tycker du fått mycket bra svar från education.

Vi har valt 5h/dag tis-tors för vårt äldsta barn.

För vårt yngsta kommer det i höst bli 4,5-5h/dag må-fre med samma tider varje dag för att ge stabilitet och en förutsägbar vardag vilket vi tror är viktigt i detta fall.

Huvudsaken är att man anpassar sig efter sitt barn och familjens behov och inte av förskolans vilja som även om den allra allra oftast har barnets främsta i fokus faktiskt också kan tänka lite väl mycket på scheman, aktiviteter och ledigheter

• fostermamma

Hemmamamma med barn 1år 3år o 6år Kommer vara hemma minst 2år till Bor i Sthlm

• mum

Hej1

Ingen i örebro som ska vara hemma länge? Har en son på 1 1/2 år och ska vara hemma minst tills han är 3 år! 

• korvmamman
    fostermamma skrev 2011-06-14 22:12:26 följande:
    Hemmamamma med barn 1år 3år o 6år Kommer vara hemma minst 2år till Bor i Sthlm
    Var i sthlm bor du? Jag är hemma med en 1åring o en 2åring. bor norr om sthlm.
  • fostermamma

Jag bor i Sthlms skärgård Värmdö

• Indianica

Jag håller med dig. Jag var hemma med mina barn i 3.5 år och är fortfarande hemma på heltid med dem (de är 8 och 9 år nu) 4 månader per år (ja, nu går de lite i skolan 1.5 av dessa förstås). Om man vill, tycker jag man ska strunta i 15-timmarsvecka också, barnet behöver inte det när det är under tre år iaf. Tiden går så fort så fort, så jag tycker inte man ska avvara en sekund av barnen och ge det till fröknarna Baka med mamma, bada med mamma, sjunga med mamma, läsa med mamma, de små har så låga krav egentligen, dagis behövs inte, när de är så små tro mig! Mamma är mycket viktigare och mysigare än 25 andra skrikiga ettåringar på dagis!

Internet är för övrigt en bra ventil för mig när jag är hemma på heltid och behöver andra mammor att "prata med"

• gutetösen

Här är en mamma till som vill vara hemma länge! Tills min son är 3 år i alla fall. Är också högskoleutbildad och skulle kunna sätta honom på dagis till hösten och börja jobba igen, men jag VILL vara hemma länge!!

Bor på Gotland och har hittills inte stött på någon annan som ska vara hemma länge och får ofta frågan när vi ska sätta sonen på dagis, han är 16 månader nu. För till fället säger jag bara att jag ska vara hemma året ut för det är så länge som mina föräldradagar räcker, men sanningen är ju att jag vill och hoppas på att kunna ha råd med att vara hemma längre!!
    Hoppas bara att det inte "bara" är små bebisar på kyrkis/öppna förskolan i höst, utan att det finns någon lite äldre med, men det återstår att se!!

• Svensson1

Hej! Jag är hemma med mina barn som är 2år ,8 månader och 18 månader och jobbar skift jag och min man.. Dom ska börja förskolan när dom är tre och två år gamla. Men funderar på 15 tim, det verkar som att ni får välja tid och timmar? Här är tiderna och timmarna bestämda, 8-11 alla dagar i veckan och det känns inte bra..

Vi är flera föräldrar som gärna skulle tycka till om detta.. Så jag undrar om ni får välja mellan tre timmar fem dagar i veckan eller fem timmar tre dagar i veckan? och om ni får fälja tider själva med?

Mvh Camilla    

Svar på tråden Jag vill och KOMMER att vara hemma längre med mitt/mina barn men det är så TRÅKIGT när ingen annan är hemma!!