• malinelliot

4 veckor och får bara ersättning, NAN 1 eller NAN 2 ??

Har hört att vissa ger NAN 2 redan till små bebisar när de bara får ersättning.
    Hur gör ni? Jag ger nu NAN 1 men undrar vad som är skillnaden.

• Svar på tråden 4 veckor och får bara ersättning, NAN 1 eller NAN 2 ??
  • SaraSara

Jag gav iofs min dotter baby semp när hon åt ersättning, men väntade med att byta till 2:an tills hon hade uppnått den ålder som rekommenderas på förpackningen (har för mig att det var 6 månader) och i början blandade jag 1:an och 2:an. Fick tipsen av BVC eftersom det annars kan bli svårsmält för barnets mage och det kan leda till problem som förstoppning, magont osv. 

Skillnaden ligger i näringsinnehållet, bla behöver barnet mer järn från 6 månader.

Ersättningarna är anpassade för att fylla barnets näringsbehov och därför bör man hålla sig till de rekommendationer som finns på förpackningarna. Finns ingen anledning att börja med 2:an tidigare är rekommenderat.

• Seldonia

Du börjar med NAN 2 vid 4 månaders ålder. NAN 1 är anpassad för de allra minsta, både för de som delammas och de som äter enbart ersättning.

• Miss Lau

Du kan ge vilken som. Nan 2 fungerar utmärkt redan från födseln om man inte ammar alls. Skillnaden är att Nan 2 innehåller mer järn.

Vi gav tvåan redan från födseln men som sagt, jag tror inte det spelar någon större roll.

Svar på tråden 4 veckor och får bara ersättning, NAN 1 eller NAN 2 ??