• SanMar

funkar inte med maten än

Min lilla kille, född i 34+3, är idag 6 mån och 1 v gammal. Vi började ge han smakportioner mat runt 5 mån på bvc sköterskans inrådan då jag inte har så mycket mjölk längre. Hans sömn stördes och han verkade få lite ont i magen av det, dessutom verkade han inte tycka att det var så gott heller. Så vi slutade och tänkte att vi börjar försöka igen om ett par veckor. Han får gröt på morgonen, vilket han verkligen tycker om och ammas under dan och får en flaska ersättning + amning inför natten.har återigen börjat introducera smakisar denna vecka men börjar känna mig lite orolig för han verkar fortf ointresserad, verkar inte tycka det är gott, samtidigt som jag känner att jag har mindre och mindre mjölk. Jag natt ammar fortf olika mycket, men upplever som att han vaknar pga behov av närhet mer än hunger. Han tar tutten, visst, men snuttar mer än äter.
    Har provat både 4 mån och 6 mån burkar. Även blandat.
    Kanske ska ge det ett par veckor till? vad  tror ni?

• Svar på tråden funkar inte med maten än
  • Joggi

Jag tror inte att du behöver vara orolig alls. Ge mat som vanligt med ersättning och amning och kläm in en sked med 4 månadersburkarna då och då. Ta det sakta och bara en sked i ett par veckor, funkar det så öka till två osv.. Vi tog det väldigt sakta och på två månader så åt hon hela burkar! Började då visserligen med teskedarna när hon var 4 månader.

Jag skulle nog kanske ha satt in ett mål gröt till oxå så att han får vänja sig vid att bli matad, och gröt gillade han ju=) Äter han fruktpure? Det kan du ge tillsammans med gröten så får han vänja sig vid smakerna.. Brukar ge det som sylt lixom.. Kanske välling till kvällen? Äter ni nåt bebisvänligt så låt han smaka på det mesta, men bara smaka.. Jag tror att det ger sig till slut! Smaklökar utvecklas för varje gång dom får smaka, så om potatis är äckligt dom 5 första gångerna så är det kanske supersmarrigt på dag nr 6!=)

Lycka till iaf=)

• MirakelNemo

Min pojke blir snart 8 månader okorrigerat han föddes nästan 10 v före bf. Jag har försökt med smakisar ett bra tag men han gillar nästan inget :( Mango pure från 4 månader har jag fått han att äta nån sked men sen efter en stund spottar han bara ut maten.

Jag tycker det är jätte jobbigt att han inte är intresserad & undrar om någon kanske har nått tips att ge?

Min först födda pojke är oxå prematur född i v 22+6 & han var det verkligen super lätt att vänja med annan mat.

Svar på tråden funkar inte med maten än