Hur klarar ni er ekonomiskt?
Hej!
Jag heter Ida och är 20 år, fick min son när jag gick sista året på gymnasiet, och håller nu på att komplettera mina betyg.
Jag gör ett projektarbete om just unga föräldrar.
en liten hjälphandbok med tips och råd om vad man ska tänka på när man blir ung förälder.
Jag har nu kommit till avsnittet som handlar om just ekonomi, och är tacksam om ni kunde berätta om hur just NI klarade/klarar er.
har föräldrar hjälp er?
sambo med inkomst?
Hur hjälpsamma är de på soc?
Hur blir ni bemötta? eler har ni fått ta en jobbig fajt?
Vilka bidrag har ni fått?
Hur är det med bostad o.s.v?
Ni som varit tvungna att leva på bidrag, känner ni att det finns en risk för "bidragsberoende" i framtiden?
Alltså att det ändå känns som att man klarar sig på bidraget och har minskad lust att hitta jobb?
Hur planerar ni utbildning och jobb?
När min son var 6 månader separerade jag och min sambo.
Det var då jag upptäckte hur jobbigt det var att dels ta hand om det känslomässiga i separationen, dels ta hand om ett barn, och dessutom komma på ett sätt att klara sig ekonomiskt, att behöva ringa runt och blir runtkopplad och i princip bara få dystra besked.
Därför vill jag göra åtminstånde den delen lite lättare, med er hjälp :)
Idag är min sambo och jag tillsammans igen. det blev bara ett uppehåll på några månader.
han jobbar heltid och jag går färdigt gymnasiet och jobbar lite extra, så vi klarar oss fint idag
Men jag minns också hur det var att känna sig hjälplöst utfryst av samhället och allas
"vad var det jag sa"