• snillis

Får barnet bestämma frisyr? Från någon särskild ålder?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får barnet bestämma frisyr? Från någon särskild ålder?
  • Veladis

De får önska, men vi föräldrar har yttersta beslutsrätten än så länge.
    Barnen är 4½ och 7. De har väldigt olika hårkvalitet och passar i väldigt olika frisyrer. Yngste sonen är rätt kortklippt eftersom han blir svettig som en get direkt annars, han har tjockt, tjockt spikrakt hår som en ponny. Nån gång har han sagt att han vill ha lika långt hår som pappa (som har hårdrockshästsvans nästan ner till midjan) men vi har avstyrtt det för han skulle se helt galen ut, det skulel knappt gå att borsta och han skulle dö av värmeslag. Dottern har haft både kortklippt och page, nu försöker hon spara ut håret. Det är tunt och lockigt och det tar låååång tid på sig att växa.

• Bonanza
    Philologica skrev 2011-02-14 13:56:12 följande:
    Det var en konstig inställning. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, utséendet ska väl inte behöva betyda så mycket.
    Återigen: jag var ju självklart inte seriös med att jag skulle säga åt honom att han inte kan klippa håret för att han har utåtstående öron.
  • vampyria2

Ja det får de i viss mån, min ena dotter har alltid velat ha kort hår och det har hon fått haft men hellst vill hon raka av sig allt men det har jag satt stopp för Drömmer (hon är 8 år nu och har så gott som alltid haft kort hår)

• bengke

Håret tillhör barnet och de bestämmer från det att de vill bestämma. Men jag har förklarat att långt hår måste borstas varje dag och tvättas då och då.

• Helen72a

mina tjejer få bestämma själv..... men jag e ju med & "tycker till" jag skulle ju inte vilja att dom rakade sej tex. ;)
    dom e nu 5 resp. 6 år..... & har fått bestämma eller varit med att bestämma sedan dom ville... kommer inte ihåg hur länge sedan det var =)

• Javah

Ja, när de uttrycker en åsikt. Våran 3åring ville ha tuppkam, då fick han det.
    Våran 7åring spar till långt hår nu, på egen begäran.

• snillis

Ingen som röstat nej hittills

• Mamma till tre kottar

Mina barn har alltid bestämt sin frisyr - eller i alla fall från den ålder de kunnat tala om vad de vill. De har inte kommit med några "galna" förslag så det har inte varit med några problem

• canmamma

Ja barnen får bestämma frisyr. Helt och hållet från den dag de kan ta hand om det själv och själv påkosta ev styling produkter etc. Fram tills dess vad de kan övertyga mig och deras pappa om att underhålla och sköta. Än så länge har ingen av dem uttryckt något större intresse i sina kalufser. Eller man får ju en klubba hos frisören så dit vill de ju mest hela tiden.... 

• viseversa

Än så länge bryr sig varken Indra eller Alwa om hur dom ser ut i håret. Så jag bestämmer än så länge. Låter håret växa på dom båda. Och ser även till att sköta det så det inte blir tovigt eller risigt!

Skulle någon av dom däremot komma med något önskemål att klippa sig så skulle jag lyssna på det absolut. Dock skulle jag inte snagga dom oavsätt. Där går min gräns. Skulle inte snaggat dom om dom var pojkar heller så det så! Då det är fult på barn med snaggat.

Nu väntar jag en pojke och komemr nog låta även hans hår växa sig långt=). Tills den dag han har någon annan önskning om frisyr. 

• Dixie

de får önska - sen bestämmer föräldrarna (barnen är 6 och 4 år) 

Svar på tråden Får barnet bestämma frisyr? Från någon särskild ålder?