• längtan8402

Någon som kan något om chinchillaperser / Maine coon

har precis köpt en katt som är ett år . Ägaren hade inte tid för den. Den är jätte go och söt på bilderna. Det är en hane. 75 % chinchillaperser och 25 % maine coon. Han är en innekatt.

Ni som kan något om den här blandningen hur är dom i sättet, vet att alla är olika de är ju individer, men i allmänhet, är de gosiga, sällskapliga, lugna, funkar de verkligen som INNEKATT , blir de stooora?

vill inte att den ska må dåligt av att bara vara innomhus. och vi vill även ha en kelig sällskaplig katt som är ganska lugn...har hört att chinchillaperser är en bra innekatt men om de har 25 % maine coon i sig hur kan de bli då??

tacksam för svar från er kattägare !! Eller andra som har erfarenhet =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 10:09
    och hur fungerar det tillsammans med barn ? bebisar ? har inga än, men vi ska skaffa barn inom en snar framtid... vill även veta om det är en katt som trivs med barn !
  • Svar på tråden Någon som kan något om chinchillaperser / Maine coon
  • Onjisen

JAg har en 75% maine coon och 25% norsk skogkatt här hemma =)
    Mainecoon är ju en väldigt bestämd och envis ras och chansen på att din kille är/kommer bli stor finns ju :P
    Dom säger att en mainecoon slutar växa vid 3 års ålder och ungefär då ser du hur katten blir, både i sätt och storlek =) Det är först då dom "lugnar" ner sig :P
    Min lilla räser här hemma är också bara ett år och han är innekatt! Funkar jättebr! Han jagar fåglar i fönstren men när han fått gå ut på balkongen springer han in igen fort som attans :P
    Full med hyss och med ett enormt hjärta!
    Han vill gärna gosa, men på hans villkor :P Leker jättebra med min dotter!
    Chinchillapersern kan ja inte ngåot alls om tyvärr...

• Havanna82

Eftersom det är en huskatt är det ju omöjligt att förutspå eventuella storlekar och lynne. Finns det rasrena katter bakåt är det bara att läsa på om dessa. Båda raserna är väl tämligen lugna raser. Iaf perser.
     Men om katten är ett år gammal borde ni väl ha träffat den innan och kanske "känt av" den lite? Alltså hur den är med era barn och om den är lugn och så?

• längtan8402
    Havanna82 skrev 2011-02-14 10:25:07 följande:
    Eftersom det är en huskatt är det ju omöjligt att förutspå eventuella storlekar och lynne. Finns det rasrena katter bakåt är det bara att läsa på om dessa. Båda raserna är väl tämligen lugna raser. Iaf perser.
     Men om katten är ett år gammal borde ni väl ha träffat den innan och kanske "känt av" den lite? Alltså hur den är med era barn och om den är lugn och så?
    nej jag har inte träffat katten, såg den på blocket, och vi har "bokat" den , ska hämta den på lördag...skulle ringa killen idag som har den, och fråga lite, sedan kan man ju säkert ångra sig när man är där om man känner att den inte är som vi vill att den ska vara...om den kanske inte känns bra för just oss... men det tror jag inte vi gör.. hört mycket om chinchillaperser att den ska vara lugn och slö.. och ganska kelig, även om det är individuellt..
    maine coon blir stora ja... men det är bara 25 % av det i katten. Riktigt fin är den iafall. Det enda vi hoppas på är att den är sällskaplig och lugn.. sedan behöver man inte gosa jämt :) alla katter vill itne alltid göra det ju. :)
  • IceJossan

Det låter lite som en konstig blandning... Ena föräldern borde enligt procenten vara renrasig chinchillaperser och andra föräldern borde vara hälften chinchillaperser och hälften maine coon. Det låter väldigt ovanligt, men visst kan det vara så. Men haka absolut inte upp dig på att det är 75% av en ras och 25% av andra, för det går aldrig att förutspå.

Det är nog viktigt att ni har med barnen när ni hälsar på katten för att kunna få ett hum om ifall katten kan funka med dem, eller om den kanske rent av är rädd för era barn.

• frass

Har två maine cooner hemma, hanen väger ca 8,5 kg och honan ca 3 kg, så storleken varierar ju lite. De är dock otroligt fina i temperamentet båda två, lugna och härligt sällskapliga. (Men de leker och busar ihop också såklart) När jag är hemma är de alltid i samma rum och följer en runt i huset. Om jag och sambon sitter i soffan på kvällen har vi snabbt varsinn katt i knät som vill mysa. Har fungerat väldigt bra som innekatter, de ställer inte så stora krav på livet. Brukar ta med dem ut till landet och låta dem gå i lina på tomten, men då ligger dem mest på gräsmattan och myser. Litar på dem med små barn eftersom de aldrig rivs eller bits, när vi haft småbarn på besök är de nyfikna och kan gärna gå fram och nosa och kika lite.
    ...men hur korsningen med chinchilla är vet jag dock inte..... ;) 

• Pussesnuttan

Hej!
    Är uppfödare av Norskskogkatt och visste inte hur en Chinchilla perser ser ut så jag googlade lite av ren nyfikenhet. Hittade då antagligen annansen du ringt på på Blocket.
    Tycker att kissarna ser söta ut men priset verkar helt hutlöst.
    3000kr för en huskatt!
    Så fort det är en blandning av raser är det en huskatt, oavsett vad säljaren säger.
    Du kommer tex aldrig att kunna försäkra den för beloppet du köpt den för, då den varken är besiktigad eller har stamtavla.
    Självklart kan katten vara världens gosigaste för det men jag tycker det är fräckt när folk försöker ta ut överpriser för resultatet av bonn-parningar.

Lyckat till!

• dagdrivarn

Gör inte misstaget som många gör och köp en huskatt till överpris!
    En katt utan stamtavla är en huskatt och ingenting annat, det är enormt troligt att raserna bara
    är på hittade i syfte att lura av godtrogna köpare pengar.

Nu vet jag inte vad de tar för kattungarna men för 1500:- ska de vara vaccinerade x2, id-märkta och veterinärbesiktigade, en huskatt får livförsäkras upp till ett maxbelopp på 1500:-.

Är kattungen tidigt kastrerad, dvs. ni slipper jobbet och kostnaden att kastrera katten kan det absolut vara
    värt 3000:- men då ska den vara Id-märkt, vaccinerad x2, kastrerad och veterinärbesiktigad.

Både Maine Coon och Perser är lugna raser, persern är aningen lugnare än Maine coon (OBS! chinchilla perser är bara en färgvariant på perser och inte en egen ras). Kan ju mest om Maine Coon men de är i alla fall väldigt vänlig, stabil och lätthanterlig ras, fantastiskt anpassningsbara och flexibla.

Se till att föräldrarna är testade för HD (Höftledsdysplasi som är förekommande hos Maine Coon), HCM (Hypertrofisk kardiomyopati förekommer hos de flesta raskatter OCH huskatter), samt PKD (Polycystic Kidney Disease som är vanligt förekommande på perser).

Sen är ju då fråga om sanningshalten som alltid i dessa blandningar hit och ditt.
    Vill du köpa en huskatt (bondkatt) så för all del, men vill du ha en raskatt så köp en äkta raskatt.

Vill man veta mer om hur katten är så rekommenderar jag att man tar en äldre omplacering, dessa vet man ju mer om hur de är i temperamentet och vad de gillar/ogillar osv.

• AnnaBergstrand

Hej,

Jag köpte för ungefär en vecka sedan en katt som är en blandning mellan Chinchilla (70 %) och Maine coon (30 %). Det är nog det bästa köp jag gjort på länge. Han heter Eskil, är otroligt social, charmig och den vackraste katt du kan tänka dig. Jag skulle verkligen råda dig till att köpa den, eftersom jag själv har så pass bra erfarenhet. Det lite näpna uttrycket från Chinchillan tillsammans med det mer kraftiga draget från Maine coon skapade helt enkelt en väldigt bra kombination. Otroligt charmig katt, jag är verkligen överförtjust! Jag betalade 3000 kronor för Eskil och ser att många är upprörda över att det är många tar ut "hutlösa priser" för "vanliga huskatter". Men jag menar, väldigt många betalar ju flera tusentals kronor för en hund? Varför skall inte samma sak gälla katter som på så många punkter är likvärdiga med hundar? (... om inte bättre!). Ett liv är lika mycket värt oavsett om det är en huskatt eller en raskatt.

Vänlig hälsning Anna

• nemo1
    AnnaBergstrand skrev 2014-06-13 09:39:46 följande:
    Hej,

Jag köpte för ungefär en vecka sedan en katt som är en blandning mellan Chinchilla (70 %) och Maine coon (30 %). Det är nog det bästa köp jag gjort på länge. Han heter Eskil, är otroligt social, charmig och den vackraste katt du kan tänka dig. Jag skulle verkligen råda dig till att köpa den, eftersom jag själv har så pass bra erfarenhet. Det lite näpna uttrycket från Chinchillan tillsammans med det mer kraftiga draget från Maine coon skapade helt enkelt en väldigt bra kombination. Otroligt charmig katt, jag är verkligen överförtjust! Jag betalade 3000 kronor för Eskil och ser att många är upprörda över att det är många tar ut "hutlösa priser" för "vanliga huskatter". Men jag menar, väldigt många betalar ju flera tusentals kronor för en hund? Varför skall inte samma sak gälla katter som på så många punkter är likvärdiga med hundar? (... om inte bättre!). Ett liv är lika mycket värt oavsett om det är en huskatt eller en raskatt.

Vänlig hälsning Anna
    Självklart ska alla huskatter kosta mycket, ett sätt att få upp värdet på huskatten. Men ser många annonser nu på påhittade raser i katten för att få ut så mycket pengar som möjligt för den. Det du ska veta är att alla raskatter härstammar från huskatten och kan därmed se ut precis hur som helst.
    Gissar att katten inte ens var vaccineradx2, veterinärbesiktigad eller chippad. Det man ska veta är att man aldrig kan försäkra katten för annat än en huskatt, vilket den är och inget annat.

Sedan var det ett roligt påhitt med 70% av det ena och 30% det andra Skrattande Tråkigt att folk utnyttjar människors okunskap.
Svar på tråden Någon som kan något om chinchillaperser / Maine coon