• Catox9

    Skaffa höns..

    Hej!
    Jag och min man har bestämt oss för att skaffa lite höns, för husbehov eller vad man kallar det..
    Vi har aldrig haft egna hönor förut och undrar lite grann vad som behövs?! Vi bor ute på landet!
    På vår lilla gård har vi en byggnad (mindre lada typ) som vi just nu använder som förråd och vi har vår vedbod i ena kortändan.
    Den är inte isolerad och det finns inte el indragen men det har funnits djur tidigare där inne, gamla boxar eller vad man kan kalla det finns kvar..Kanske får eller ett par kor, vem vet :)
    Vi har planerat att i andra kortändan ha hönsgården och låta kanske halva utrymmet inne bli hönsterritorium oxå, kanske 10-12m2.. låter det lite?! Våra drömmar är väl kanske max 10 hönor, behöver man ha tupp? Vilken nytta gör han eg?
    Vilka sorter värper bra och är samtidigt trevliga att ha å göra med?
    Kan man blanda flera olika sorter för att få dem att värpa bättre?!

    Hoppas det finns någon här på familjeliv som har bra koll på höns :D
    Och att tråden hamnade någotsånär rätt, hihi!

    //Cato

  • Svar på tråden Skaffa höns..
  • Ari Gold
    Pimpinellan skrev 2011-03-01 16:45:43 följande:
    Kan man bygga om ett gammalt -med betoning på gammalt!- stall i lagård till hönsutrymme? Vi har funderat sen vi flyttat hit,men tror kanske det är för mycket jobb. Inte med hönsen då utan förarbetet. Finns det inga minimikrav enligt lag då? Vi har inte ens el eller rättare sagt,den som finns är för gammal. Halva golvet är jordgolv och resten sten. Timmerväggar med plankad utsida,tre gamla små fönster med englas. Vad tror ni? Skulle det funka att göra om? Synd om man inte kan utnyttja åtminstone en del av alla byggnader vi har.

    Vårt hönshus är nog från tidight 1800-tal i alla fall...ett gammalt bykhus med  enkelglas och plankväggar och en söndervittrande murstock.., men betonggolv gjutet någon gång i efterhand.

    Vi har isolerat golvet med överblivna markisoleringsplattor och spontade golvplank ovanpå (även det restbitar). Det har funkar bra till ankorna men har nog ändå tänkt isolera väggarna i vår då jag ändå måste täcka dem med något skivmaterial (typ OSB) för att kunna skruva upp pinnar och reden.


    För att slippa fixa till hela bykhuset har vi delat av en bit, så att det bara är några kvadrat vi måste inreda. Skaffar vi fler höns får vi väl utöka den inredda biten senare.


    Har funkar bra till ankorna i alla fall, men ankor är lite lättare än höns.


    Vi har tänkt skaffa ca 5 hönor och en tupp. Byter åsikt om ras hela tiden men just nu är jag inne på Hedemorahöns.


  • Gul13

    Vi skaffade genbanksanslutan Hedemorahöns i november 2010. Vi har 6 vuxna hönor, 1 kyckling som är född i november, 3 kycklingar som är födda för 4 veckor sen och 7 kycklingar som är födda i helgen, naturruvade allihop. Och så en tupp.

    Jag var extremt skeptisk till höns men har man häst, hund, katt och får så kan man liksom lika bra ha höns oxå. Känns ju lite fånigt och handla ägg på ICA då.
    Det är jättetrevliga djur faktiskt. Helt otroligt att man kan stå hur länge som helst och titta på dem. De är egna individer allihop. Nog tror jag att en äldre höna styr upp flocken om det inte finns en tupp men annars är det det tuppen är till för: skydda flocken, hitta mat till pullorna, para sig förståss, styra upp rangordningen bland pullorna ... ja det är inte utan att yra höns har fått ett ansikte.
    Nu har vi dem i stallet i en box, 3*3 meter. Det känns lite trångt men till sommaren ska vi bygga om en del av uthuset till hönshus. Nu är det ju varmgrader i stallet hela vintern med får och hästar annars klarar de kylan ganska bra. Det blir ju inga ägg förståss men äggproduktionen styrs lika mycket av ljuset.
    Har man genbanksanslutna höns får man inte använda värmelampa annars förlänger en sådan säsongen lite.
    Arbetsbördan är minimal. De kräver mat och vatten (våra får två gånger/dag). Punkt. Vi mockar ju inte till dem varje dag utan strör med spån (vi har strött ganska mycket för det tar bort lukten) och sen gissar jag att man mockar ut ... ja jag vet egentligen inte men kan inte tro mer än ett par gånger per år.

    Lycka till med era hönserier. Ni kommer inte ångra er.

  • Ari Gold

    Nu har vi skaffat höns...vilken lycka! De är avrasn Brahma... helt otroligt sociala. Sitter gärna i knäet på en om de får, fast de bara bott här några dagar.


  • Gul13
    Ari Gold skrev 2011-04-12 08:20:15 följande:
    Nu har vi skaffat höns...vilken lycka! De är avrasn Brahma... helt otroligt sociala. Sitter gärna i knäet på en om de får, fast de bara bott här några dagar.
    Grattis visst är det verkligen underskattade djur?!
  • k girl

    Jag är jättenyfiken på hur det är att ha ankor, Ari Gold. Hur är de att ha, vad kräver de?

  • Ari Gold
    k girl skrev 2011-04-13 08:54:17 följande:
    Jag är jättenyfiken på hur det är att ha ankor, Ari Gold. Hur är de att ha, vad kräver de?
    Ankor är mer lättskötta än hönor, enligt min uppfattning. Hönorna kräver mer tillsyn och lite bättre standard på boendet.

    Ankor behöver inte ett inrett hönshus med pinnar och reden (myskankor gillar iofs att sitta på pinne om det finns), de behöver bara något ställe att krypa in och sova på (på vintern i alla fall, våra ankor sover gärna ute i hönsgården när det är varmt).

    Myskankor, som vi har, är ganska sociala. De vill gärna gå efter en i hasorna när man är ute i trädgården och sitta brevid och klucka. Men de är inte så där somhönsen att de hopparuppi knäet på en.

    De lägger ägg under sommarsäsongen, ett per dag och dessa är lite större än hönsägg. Ankägggen är bättre att baka på (ger mer höjd) men hönsägg är godare kokta. Myskankor ruvar bra så man kn ruafram ungar med dem, men vi har inte lyckats med det då förra hanen tycks ha varit steril.

    Myskankor är mer djungelankor än sjöankor...de älskar att ta ett bad men liggr inte i vattnet och doppar utan det räcker med en  plaskbalja till dem. Till visa andra ankraser bör man ha en större damm.

    Ankorna är väldigt revibundna så man behöver intehögna in dem om det inte är för att hålla andra djur ute. Våra går fritt på gården när vi är hemma och det funkarbra trots att vi bor i villaområde och dessutom ej har något staketrunt tomten. När vi är på jobbet + på natten stänger vi in dem i hönsgården men är vi bara i affären eller så får de gå ute själva.

    Kan varmt rekommendera ankor, deär sådär lagom sociala som en katt ungefär och gör stor nytta i trädården.
  • TheMilky

    Brahmor lägger ca 180 ägg/år. Och rent ekonomiskt sätt så är de dyra för de äggen. De äter mycket foder (pga av storleken). Men de är världens vackraste hönsras. Ståtliga och den där rovfågelsblicken is to die for :)

  • sahara

    Min favorithönsras är Australorp.En stor ras med svart fjäderdräkt och en del fjädrar skimrar i grönt.Och ögonen är svarta.Sååå fina !
    Brahma är fina också.Jag har två stora bruna Brahmahönor.Jättefina och lugna.

  • Ari Gold
    TheMilky skrev 2011-04-14 22:36:11 följande:
    Brahmor lägger ca 180 ägg/år. Och rent ekonomiskt sätt så är de dyra för de äggen. De äter mycket foder (pga av storleken). Men de är världens vackraste hönsras. Ståtliga och den där rovfågelsblicken is to die for :)
    Beror ju på vad de äter  och vad man betalar för fodret. Och förståss...vad man brukar  betala för de ägg man annars köper istället (vfinska burhönsägg eller svenska KRAV).
  • Mamma till viljestark dotter
    k girl skrev 2011-04-13 08:54:17 följande:
    Jag är jättenyfiken på hur det är att ha ankor, Ari Gold. Hur är de att ha, vad kräver de?
    Jag har haft mycket ankor, men de har inte fått gå lösa utomhus (tyvärr har vi en del rovfåglar, så då krävs det tak på utegården). De lägger bra med ägg och är roliga att ha, MEN de blöter ner mycket. Jag tycker det krävs för mycket städning faktiskt...

    MEN nu har jag upptäckt myskankor! Man kan köpa genbanksanslutna ällingar och slå två flugor i en smäll! Har upptäckt att man kan få ersättning för att hålla myskankor och samtidigt hjälpa till att skydda en hotad ras!

    Likadant med höns, det finns raser som är hotade och där man kan köpa genbanksanslutna kycklingar. Funderar på att skaffa höns nu, och det lutar åt Hedemorahöns eller Skånska blommehöns!

    Har haft mååånga olika hönsraser genom åren och har fått många favoriter. T ex Aracuana (värper gröna ägg), Maran (värper chokladbruna ägg), Faverolle och Orpington (stora höns med fjädrar på fötterna) samt Silkeshöns (dvärgras med "blått" kött).

    Höns kräver inte så mycket egentligen. Torrt och dragfritt, temp över nollan (så att inte vattnet fryser). Tror man får ha upp till 7 höns per kvadratmeter, men så trångt vill man ju inte ha det när man har hobbyhöns.

    Tupp behöver man förstås inte ha, om man inte vill ha kycklingar. Men har man hönsen ute kan det vara bra med en tupp, som beskyddar sin flock. Dock tycker jag personligen att det ska finnas en tupp! Men bor man i ett villaområde t ex är det inte särskilt troligt att man får ha tupp...
  • k girl

    Oavsett om det blir höns eller ankor för oss i framtiden, blir det självklart hotade raser - leve den genetiska mångfalden! Ja, rovfågelhotet finns ju alltid. Vet att våra grannar slutade med höns sedan de blev tagna av fågel. Tack för tipsen!

  • Ari Gold
    Mamma till viljestark dotter skrev 2011-05-03 21:56:50 följande:
    Men bor man i ett villaområde t ex är det inte särskilt troligt att man får ha tupp...
    Om det krävs tillstånd för att ha tupp beror inte på vilken typ av bebyggelse det är utan om området omfattas av detaljplan eller ej. Bor man utánför stadsplanerat område behöver man inte ha något tillstånd även om man som vi bor i ett villamområde.
  • Alexandra Linnea

    Vi håller på att bygga hönshus nu, det är 16kvm men 4kvm blir "hönsfri space" där vi ska ha mat och annat.
    Vi ska ha en stor rastgård ute med nättak. Vet inte om vi har varit för seriös med mycket insolering och  mycket vindpapp/takpapp men då vet vi ju iallafall att hönorna inte kommer frysa i vinter ifall det blir riktigt kallt.

    Har alltid hört att tupparna håller ordning så det kan ju vara bra att ha någon, lika om man har någon ras som ruvar så är det väl mysigt om man skulle kunna få några kycklingar naturligt :)

    Vi har valt rasen Brahma, som ovan nämner världens vackraste höns. Skickar med en bild på dem vi ska ha i hönshuset. Trevliga och rejäla höns! Ska även ha några Sussex, vilket är bra för dem är både äggläggare och är en bra köttras.

    Det är lagligt att ha 9 höns/kvm men det känns ju inte rätt, har läst att det är bra på vintern att ha 3 höns per kvm eftersom då ska dem hålla värmen själv ifall det är bra isolerat. Vi kommer ha ca 15höns på 12mvk. Tror de är rätt lagomt.


Svar på tråden Skaffa höns..