Rödtott skrev 2011-03-13 11:13:51 följande:
När jag väl kom till det efterlängtade BM-besöket (första sedan inskrivningen) så vabbade min BM och jag fick träffa en annan som inte hade tid för nåt mer än bara det absolut nödvändigaste.. Det blev något av ett antiklimax och svaren på min oro blev i princip att jag får ta upp det med "min" BM vid nästa besök.

Så det blev en månad till av väntan.. Kommer vara i v.30 då. Men hon tyckte det lät som att jag skulle få ett "förlossningsförberedande samtal" med en läkare från BB-sthlm som besöker barnmorskemottagningen.
Jag har också väldigt svårt att föreställa mig att det kan kännas "skönt" att krysta. Även om det blir ett normalförlopp och jag hinner få bra smärtlindring så känner jag mig rädd för själva känslan när huvudet ska ut. Tycker det känns helt sinnessjukt att det är så det går till.. Jag har liksom ingen känsla av att det är "naturligt" och vackert eller nåt sånt.
Men jag vet ju samtidigt att om förlossningen går bra så är det snabbare återhämtning än efter ett snitt. Jag tyckte att smärtan efter snittet var jobbig förra gången och vågade inte riktigt röra mig ordentligt för jag tyckte att snittet var otäckt i största allmänhet.
Jag tycker du ska ringa din BM och var tydlig med att du inte bara vill träffa en aurora BM utan även en läkare (för att diskutera olika lösningar om förlossning, det hjälpte mig 1000 ggr mer än aurora). Gärna en psykolog också, då slipper du som jag få höra: "Jag kan inte hjälpa dig, men nu är det försent för köerna till psykolog är längre än tiden du har kvar till förlossning".
Sedan är det ju möjligt att du träffar en fantastisk aurora- jag tyckte min var trevlig och så, men kände hela tiden att vi var på olika våglängd, att hon inte förstod mina problem och att hon försökte stoppa in mig i ett färdigt fack- som inte passade alls...
Jag minns inte när jag började gå på samtal, men jag var nog på minst fyra med aurora och tre med läkaren så det var definitivt före v.30
Jag var inte egentligen rädd för smärtan, men som du kunde jag inte se något vackert eller naturligt med att klämma ut ett huvud... Det kan jag för övrigt fortfarande inte, och mitt under förlossningen fick jag frågan om jag ville känna på huvudet. NEJ TACK!!! Tror att jag svarade något i stil med: "Du är ju fan inte klok!". Fysiskt återhämtade jag mig ruskigt fort, eftersom jag höll emot större delen av krystvärkarna sprack jag inget och behövde inte sy...