• Skehamn2012

Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?

Här syftar jag enbart på jägare och jakt av vilda djur som björn, älg, rådjur osv....
    I många fall så är det ju ett nöje som folk ägnar sig åt. Man är stolt över att ha skjutit (dödat) den största björnen, älgen eller vad det nu är man jagar.

Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?
  • Rundabullar
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 17:30:48 följande:

------

Ingen tvingar människor att bo i naturen, det är ett fritt val. Om du inte gillar maskar, mårdhundar, älgar, vargar eller annat är du välkommen att flytta till en storstad.

Jag tycker absolut att du har flere poänger, men här håller jag inte med dig. Vi lever i naturen, storstäderna ligger också i naturen och påverkar och påverkas av naturen. Där kommer man inte undan.

Jag tycker att vi ska dra ner på köttproduktionen och köttkonsumtionen. Men som det ser ut idag anser jag att jakt behövs, vi har själva ställt till det genom att planera in arter där de inte hör hemma, utrota naturliga fiender osv. Men jakten ska sträva till att alltid vara naturvårdande. Att rådjuren där jag bor är inplanerade betyder inte att man rättar till det genom att skjuta alla rådjur, då rubbar man balansen rejält igen. Men man kan försöka hålla stammen hyfsat låg.

Jag har deltagit i jakt årligen hela mitt liv och på rak arm minns jag 2 tillfällen av skadeskjutning, båda på rådjur. Det är alltså inte speciellt vanligt, även om det är trist och känns onödigt när det händer. Jaktlaget kräver att man övningsskjuter ett visst antal gånger med visst resultat för att få delta i jakt-varje år. Det tycker jag är jättebra! Önskar flere hade såna rutiner, det krävs ju träning för att upprätthålla färdigheter. 

mvh 
  • Dorian Ertymexx
    Jämthund skrev 2011-02-23 17:55:43 följande:

Jag kan bara tala för egen del men jag gör det för att jag tycker det är roligt. Jag är stolt över att säga att maten som ligger på bordet idag det har jag skjutit. Jag är oxå tillfreds med att äta vilda djur. Jag vet att älgen har haft ett bra liv. Jag tycker att det är roligt med gemenskapen som ett jaktlag erbjuder. Skjuter vi ingenting den dagen, nej, vi åker hem lika glada ändå. Jakt är faktiskt en hobby. Kött kan man köpa i affären. Sen kan jag inte påstå att jag njuter när jag skjuter ett djur, men åandrasidan så far jag inte illa av det heller. Sålänge man sköter jakten snyggt, bedriver den lagligt och man främjar för viltvård o.s.v så tycker jag att det är helt okej att jaga. Jakt för mig är en trevlig upplevelse/gemenskap, det är spänningen, det är tillvarataganadet och allting. Skjuta renar som dem gör exempelvis i filmen jägarna, det är ingen jakt. Det är ren och skär masslakt. Jakt är faktiskt ETT sätt att hålla nere stammarna på. Man kan dra den här disskussionen hur långt som helst och folk kommer ändå inte bli enade men såhär tycker jag.

Åk då hem VARJE gång utan att ha skjutit något, och låt de arma krakarna leva i fred!
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    MrsLoPiccolo skrev 2011-02-23 17:49:50 följande:

tycker inte det är okej att på sin fritid gå ut och skjuta djur för att det är kul... har tyvärr en bekant till mig som tycker om detta skjuter mycket djur och råddjur.. jag tyckte inte det var okej så jag sa vad jag tyckte.

hans försvar blev - älgen var gammal och hade levt ett bar liv. det var dags att dö.

Jag svarade honom - dags att dö? att skjutas är inget normalt sätt att dö på.

Du skulle frågat efter hans, jägarens, egen ålder och fingrat på geväret. ;>
  • Dorian Ertymexx
    Rundabullar skrev 2011-02-23 18:08:21 följande:
    Jag tycker absolut att du har flere poänger, men här håller jag inte med dig. Vi lever i naturen, storstäderna ligger också i naturen och påverkar och påverkas av naturen. Där kommer man inte undan.

Jag tycker att vi ska dra ner på köttproduktionen och köttkonsumtionen. Men som det ser ut idag anser jag att jakt behövs, vi har själva ställt till det genom att planera in arter där de inte hör hemma, utrota naturliga fiender osv. Men jakten ska sträva till att alltid vara naturvårdande. Att rådjuren där jag bor är inplanerade betyder inte att man rättar till det genom att skjuta alla rådjur, då rubbar man balansen rejält igen. Men man kan försöka hålla stammen hyfsat låg.

Jag har deltagit i jakt årligen hela mitt liv och på rak arm minns jag 2 tillfällen av skadeskjutning, båda på rådjur. Det är alltså inte speciellt vanligt, även om det är trist och känns onödigt när det händer. Jaktlaget kräver att man övningsskjuter ett visst antal gånger med visst resultat för att få delta i jakt-varje år. Det tycker jag är jättebra! Önskar flere hade såna rutiner, det krävs ju träning för att upprätthålla färdigheter. 

mvh 
    Om vi ska dra ned på köttkonsumtionen är jakt ingen vidare god förebild. "Ja, alltså, vi har ett överskott av kött, men vi skjuter litet till för att det är så trevligt!"
  • Queenie70

Jag tycker att jakt är nödvändigt och ok. Däremot tycker jag det är ett aningen sjukt drag att faktiskt finna nöje i ett döda.

• delirium
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 17:32:22 följande:
    Och jakt gör det bättre... hur? Du säger att vi äter för mycket kött, men är helt OK med att man skjuter ihjäl MER kött?

Att skjuta fria djur med ursäkten att man inte ska äta arma kor är litet som att våldta kvinnor för att man inte ska gå till prostituerade. Ett jäkligt märkligt argument, alltså.
    Jakten är ett bättre alternativ eftersom djuren inte lider lika mycket som de gör inom köttindustrierna och det påverkar inte genom utsläpp av växthusgaser mm. 
    Det är väl inte så svårt att förstå? 

• Dorian Ertymexx
    delirium skrev 2011-02-23 18:39:45 följande:
    Jakten är ett bättre alternativ eftersom djuren inte lider lika mycket som de gör inom köttindustrierna och det påverkar inte genom utsläpp av växthusgaser mm. 
    Det är väl inte så svårt att förstå? 

Och då är det bättre att döda dem? "Stackars kor som lider" "Ja, låt oss gå ut och döda en ren så den får veta hur det känns!"
  • Rundabullar
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 18:12:55 följande:
    Om vi ska dra ned på köttkonsumtionen är jakt ingen vidare god förebild. "Ja, alltså, vi har ett överskott av kött, men vi skjuter litet till för att det är så trevligt!"
    Nej, jag tycker inte att man ska skjuta eller motivera jakt med att det är trevligt, utan för att viltvård behövs. Det kan i verkligeheten innebära att vissa år jagar man inte, i vissa områden inte vissa arter osv. Sen att de som jagar tycker att det är trevligt, anser jag väldigt bra. Eftersom jag (kanske naivt) tror att man gör ett bättre jobb-både vad gäller dödandet, viltvården och tillvaratagandet- om man gillar sitt jobb/uppdrag. 

Enbart nöjesjakt eller nöjesslakt, som tex djurhetsning tycker jag är helt förkastligt, hur kulturellt och uråldrigt det än är. Likaså den brittiska rävjakten där en räv släpps ut för att hetsas av en skock hundar innan den skjuts.  

• delirium
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 18:46:22 följande:
    Och då är det bättre att döda dem? "Stackars kor som lider" "Ja, låt oss gå ut och döda en ren så den får veta hur det känns!"
    Ja, det är bättre för det innebär en bojkott av en industri jag inte vill stödja.

Och sedan handlar det om ens egna ställningstagande till att äta kött, ska man äta kött måste ett djur någonstans dö på vägen, ja, så är det. Det är dock OT. 
  • TrueBlood

Man jagar för att man måste, Är så innerligt trött på att folk inte förstår detta.

Älgkött är dessutom det godaste köttet man kan äta..ja vildsvin går inte av för hackor heller!

Jag äter MYCKET hellre viltkött än ex ko eller gris där djuren många ggr lider innan de dödas...i skogen så skjuts dom och märker inte av nåt.

Att det finns ett nöje med att jaga kommer man väl inte ifrån, det är ju ett intresse som vilket annat som helst. Jag har själv varit med på jakt och tycker det är spännande och roligt. Dock skjuter jag inte själv och skulle nog inte klara av heller då jag är för blödig. Men jag förstår att man faktiskt måste ha jakt och jag är jävligt glad när lådan med älgkött dimper ner varje höst!!!!

• Johan75
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 17:26:15 följande:
    Nähenä. Så vi bara stod still och inväntade döden när lejonen fick vädring på oss.

Vi springer klart fortare än du tror. Speciellt om man är van vid att springa, vilket vi inte är.
    Nämn ett människoätande rovdjur vi kan springa ifrån!

Däremot har du rätt att vi kan springa rätt fort över längre sträckor - kanske till och med det däggdjur som är bäst över riktigt långa distanser. Vi springer även precis så fort att betande hovdjur måste galoppera för att komma undan, vilket i sin tur gör att de inte orkar i längden.

Vi springer altså bra för jakt, inte för flykt.
    Behold, i come as a thief.
  • Suzy QX
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 17:30:48 följande:

Vi är inte konstruerade för att jag och äta kött på daglig basis, och vi är DEFINITIVT inte skapta för att sitta på internet. Så antingen slutar du hyckla eller så tar vi ned det på en mer vettig grund.

Jaha, så det är valet? Att bli skjuten eller bli påkörd? Ska vi säga det till småbarn också? "Jamen, om vi inte skjuter av en massa dagisbarn så blir många av dem påkörda, och det är ju MYCKET värre!" Eller är det återigen bara djur det är OK att skjuta av med usla ursäkter?

Ingen tvingar människor att bo i naturen, det är ett fritt val. Om du inte gillar maskar, mårdhundar, älgar, vargar eller annat är du välkommen att flytta till en storstad.

Goddag yxskaft.. Du talar om usla ursäkter men jag måste då säja att under mina år på nätet har jag aldrig mött så urbota usla argument som dina. De går faktiskt inte ens svara på eftersom de ligger så långt utanför ramarna det bara går.

Att jämföra skyddsjakt med att skjuta dagisbarn?? Så vitt jag vet springer inte hopar med dagisbarn lösa kring våra motorvägar och orsakar mängder med trafikolyckor varje år..

Man kan faktiskt gilla både djur och natur men ändå inse vikten av jakt som både god och nyttig. (go figure..)

Och jo vi är faktiskt skapta som rovdjur. Lägg märke till att dina ögon pekar framåt (för att kunna fokusera på ditt byte till skillnad från växtätare som har ögonen åt sidorna för att kunna se faror. Ta en titt i din mun. En växtätare har bara maltänder.  Vill du sitta och hyckla får du göra det bättre. Och med mer vetenskaplig (och saklig) grund. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Jämthund
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 18:11:03 följande:
    Åk då hem VARJE gång utan att ha skjutit något, och låt de arma krakarna leva i fred!

Det tänker jag absolut inte göra. Då får jag ju defenetivt köpa mitt kött på ICA och det vill jag ju inte.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-23 18:11:03 följande:
  • delirium
    TrueBlood skrev 2011-02-23 18:53:23 följande:
    Man jagar för att man måste, Är så innerligt trött på att folk inte förstår detta.

Älgkött är dessutom det godaste köttet man kan äta..ja vildsvin går inte av för hackor heller!

Jag äter MYCKET hellre viltkött än ex ko eller gris där djuren många ggr lider innan de dödas...i skogen så skjuts dom och märker inte av nåt.

Att det finns ett nöje med att jaga kommer man väl inte ifrån, det är ju ett intresse som vilket annat som helst. Jag har själv varit med på jakt och tycker det är spännande och roligt. Dock skjuter jag inte själv och skulle nog inte klara av heller då jag är för blödig. Men jag förstår att man faktiskt måste ha jakt och jag är jävligt glad när lådan med älgkött dimper ner varje höst!!!!
    Måste och måste.. Jag skulle jaga även om det inte behövdes. GladDet är kul att jaga! Men som sagt. Tycker man det är fel att jaga för nöjes skull får man bli vegan. Det är lika nödvändigt att äta kött som att jaga, vi gör båda saker för nöjes skull och båda leder till att djur dör. Så.. 
  • delirium
    Suzy QX skrev 2011-02-23 19:00:57 följande:
    Goddag yxskaft.. Du talar om usla ursäkter men jag måste då säja att under mina år på nätet har jag aldrig mött så urbota usla argument som dina. De går faktiskt inte ens svara på eftersom de ligger så långt utanför ramarna det bara går.

Att jämföra skyddsjakt med att skjuta dagisbarn?? Så vitt jag vet springer inte hopar med dagisbarn lösa kring våra motorvägar och orsakar mängder med trafikolyckor varje år..

Man kan faktiskt gilla både djur och natur men ändå inse vikten av jakt som både god och nyttig. (go figure..)

Och jo vi är faktiskt skapta som rovdjur. Lägg märke till att dina ögon pekar framåt (för att kunna fokusera på ditt byte till skillnad från växtätare som har ögonen åt sidorna för att kunna se faror. Ta en titt i din mun. En växtätare har bara maltänder.  Vill du sitta och hyckla får du göra det bättre. Och med mer vetenskaplig (och saklig) grund. 
    Håller med, helt urbota korkade inlägg. Undrar om han skämtar? 
  • Apocalypso
    TrueBlood skrev 2011-02-23 18:53:23 följande:
    Jag känner inte en enda jägare som har en pistol riktad mot sitt eget huvud och tvingar denne att jaga, så vad består tvånget i?
  • D Darko

Kollat tråden och har nu förstått att  miljövidrigt plågat industrikött anses vara bättre än ekologiskt vilt som fått springa fritt. Läs på i ämnet.
    Att sen inte fatta varför balansen måste upprätthållas av jägare, när vi rubbat ekosystemet genom vår närvaro är helt priceless. Hur ska balansen hållas då? Genom sjukdomar, trafikolyckor och svält? Eller ska vi ha stora rovdjur överallt  - ska naturen få sköta sitt? Med tanke på löpsedlarna för de få vargar vi har i Sverige så tror jag inte att det går så bra...
    Ingen vill betala priset för det vi äter. Att gå och köpa kött på affären går bra, man känner sig inte ansvarig för djurets död - och man slipper se det.  Att du istället bidrar till miljöförstöring och att djur behandlas illa det viftas bort. Jag känner mer respekt för en jägare.

Inte konstigt att de som verkligen kan något  och försöker förbättra miljön råkar ut för fördomar hela tiden och avfärdas som en "okunnig mijömupp"  eller bara avfärdas som en sån där " vegan". Vegan som fö  har blivit ett skällsord och tyvärr blivit synonymt med en person som inte vet så mycket om ekologi utan baserat sitt kunnande och agerande på naiva känslor.  

• Frankofilen

Nej, det är inte bra att skjuta djur för nöjes skull. Jag har svårt att själv förstå hur man vill göra det. Men vi ska nog vara ännu mer kritiska mot den uppfödning och hantering av djur som masskonsumtionssamhället har resulterat i.

Jag gillar grönsaker!

Svar på tråden Är det okej att jaga och skjuta (döda) djur för nöjes skull?