• Lunaluna

Rådvill, lat bebis?

Nu måste jag vända mig till er vana flaskanvändare. Min bebis som är 6½ månad är för lat för att suga på nappflaskan när han får välling eller bröstmjölk i flaska. Det enda han anstränger sig för är vatten, det är tydligen hur gott som helst! Nu har min sambo klippt hål i dinapparna så att det rinner direkt ur flaskan när han ger välling. Det verkar funka för honom och det är ju han som ger välling mest. Men när jag väl ska göra blir jag bara så frustrerad, man måste ju parera med flaskan hela tiden annars kommer vällingen över hela bebisen. Är det någon som har tips på hur man ska få honom att börja suga på flaskan? Vi har testat en mängd olika flaskor och dinappar. Ingen som har funkat hittills.

• Svar på tråden Rådvill, lat bebis?
  • Jenny Hä

Har ni kollat om det verkligen är lathet han inte inte suger av ? Låter konstigt tycker jag att en bebis som e hungrig inte suger på flaskan . Det är ju en reflex dom har "sugreflexen"

• Lunaluna

Jasså, att han av någon anledning inte kan suga? Så har jag inte ens tänkt. Jag trodde det va relativt vanligt att bebisar som helammat inte så lätt har lärt om till flaska. Jag ammar ju fortfarande ibland, främst på kvällar/nätter. Han suger ju dessutom på nappflaskan när det är gott vatten i. Jag har tänkt att han inte tycker det är värt ansträngningen att jobba för välling. Han får ju gröt istället, eller nått annat gott. Men hans pappa tycker det är drygt att ge gröt på natten, därav behovet att kunna ge välling/bröstmjölk i flaska.

• Lena

Har ni happar med vällinghål (kryss) när ni ger honom välling? Ju trögare vätska desto större hål.

• crossfit

Jag trodde problemet brukade vara det omvända. Det är mycket enklare att suga ur flaskan än att amma. Därför kan bebisar som får flaska bli lata och inte orka suga på bröstet. Men jag kan ha missuppfattat.
    Kanske helt enkelt är så att när han är med dig vill ha hellre ha bröstet än flaskan. Hos pappan kan han inte välja, han har ingen bröstmjölk.

• Jenny Hä
    Lunaluna skrev 2011-02-12 22:26:11 följande:
    Jasså, att han av någon anledning inte kan suga? Så har jag inte ens tänkt. Jag trodde det va relativt vanligt att bebisar som helammat inte så lätt har lärt om till flaska. Jag ammar ju fortfarande ibland, främst på kvällar/nätter. Han suger ju dessutom på nappflaskan när det är gott vatten i. Jag har tänkt att han inte tycker det är värt ansträngningen att jobba för välling. Han får ju gröt istället, eller nått annat gott. Men hans pappa tycker det är drygt att ge gröt på natten, därav behovet att kunna ge välling/bröstmjölk i flaska.
    Behöver inte vara så att han inte kan , bara en tanke jag fick när jag läste ditt ilägg. Bebisar brukar inte vilja vara hungriga :) Har ni rätt hål till den vällning ni ger ? Han bör ju bli kinkig om han är hungrig istället om han inte äter ?
  • Lunaluna

Ja, tror helt klart att han tycker det är onödigt att äta vällig när han kan amma när han är tillsammans med mig. Problemet är ju att jag inte har tillräckligt med mjölk längre och jag prioriterar att amma på nätterna. Vi har testat med de största hålen, men inte med kryssen. Vi får väl ta en sväng till stan idag o inhandla. 

När han försöker suga så är det om han tänker - va är det här? det kommer ju inget? och blir bara arg eftersom han är hungrig...

• Lunaluna
    crossfit skrev 2011-02-12 22:31:22 följande:
    Jag trodde problemet brukade vara det omvända. Det är mycket enklare att suga ur flaskan än att amma. Därför kan bebisar som får flaska bli lata och inte orka suga på bröstet. Men jag kan ha missuppfattat.
    Kanske helt enkelt är så att när han är med dig vill ha hellre ha bröstet än flaskan. Hos pappan kan han inte välja, han har ingen bröstmjölk.
    Visst, det fick man ju höra i början. Etablera amningen först innan ni ger flaskan... Men visst är det vanligt att det sen inte går att varva för att bebisen inte `förstår´ flaskan?
  • crossfit

Jo, jag har nog hört båda.
    Kan det möjligen vara så att han egentligen inte har problem med att suga utan ogillar det som är i flaskan. Han suger lite och upptäcker att det inte är bröstmjölk och blir frustrerad.
    Hoppas det löser sig.

• smulan16

Prova en annan sorts välling, han kanske inte tycker om den som ni ger! Det finns ju massa olika, majs, ris, fullkornsvälling tex

• Lena

Det ska vara kryss till välling annars är det nästan hopplöst

Svar på tråden Rådvill, lat bebis?