• vårankärlek

Vid vilken ålder slutar man räknas som ung förälder?

• Svar på tråden Vid vilken ålder slutar man räknas som ung förälder?
  • Tonx

När man börjar resonera som en vuxen, och det är individuellt.

• julianz

när man är över 18, då är man "yngre förälder", är man över 20 är man absolut inte en ung förälder

• julianz
    Tonx skrev 2011-02-11 11:25:03 följande:

När man börjar resonera som en vuxen, och det är individuellt.

kallas inte det för omogen/mogen förälder? annars är vissa ung förälder vid 40
  • mupparsmupp

håller nog med julianz. att under 18 är man ung. över 18 yngre förälder och över 20 är man bara en vanlig förälder :)

Bebis 9 maj 2010
  • Fatima89

Tycker att 25år och neråt är ungt. sedan är man dock så ung som man känner sig,

• alltfördig

fick mitt barn när jag var 16, är idag 18 och känner mig inte alls som en ungmamma.

så jag tror att det är helt hur man känner sig, sedan tycker andra att jag är en ungförälder, men själv ser jag mig inte i den kategorin.

• Psyke

Det är svårt att säga för det beror på personligheten och mognad, kanske 18-19? 

• jennie88

Jag blev gravid när jag var 20 och min son föddes när jag var 21. Jag har aldrig känt mig som en "ung mamma", men andra upplever mig ofta som det. Träffar jag gamla vänner från skolan t ex och säger att jag har en son så får jag reaktionen: "Oj, redan?".
    Men som flera säger här inne så ligger nog den uppfattningen mer i personlighet och mognad.

• Vixx

Jag tycker inte att man är ung mamma om man är över 20. Sen beror det ju helt klart på hur man är som person och så. Men jag skulle aldrig se en 21-åring som en ung mamma :)

• IntheSky

Och jag som är 26 känner mig fortfarande ung Glad

• vivi85

Var 21 när min dotter föddes och 22 när sonen föddes, de flesta i min omgivning tyckte väl att jag var en ung tvåbarnsmamma.. Känner mig fortfarande ung.. :P Nu är barnen 3 o 4 år och jag är 25.. :)

• Gull Mamman

Jag tycker att man är en ung mamma beronde på hur gammalt barnet är t.ex är barnet 8år och mamman 25år , då är man ju en ung mamma eftersom man har ett sånt stort barn men fortfarande är ung .. 

• Gaboowee

Jag är 26 år och känner mig som en väldigt ung mamma. Fick våran första i oktober. Alla som var med i min föräldrargrupp var säkert 10 år äldre än jag. Lite tråkigt då jag både känner mig och dras till yngre...

• LindaMJ

jag tycker ung förälder enligt mig är när mn får barn innan man kommit ur tonåren dvs innan man är 20. sen tycker jag väl att det också beror på hur man själv är som person men eftersom ordet ung enligt mig står för ålder så. men man är ju så ung som man känner sig;)

• Benjimom

Hmm jag ansetr inte mig vara en ung förälder egentligen. Jag fick benji när jag va 19 blev 20 nu i mars. Och alla kallar mig för en ung mamma, men min mamma va också 19 så jag ser det inte som ugnt. Fast samtidigt så går jag på grupoper för unga föräldrar men det är bara för att träffa andra i samma ålder för enligt dom grupperna jag går i är man vist ung förälder tills man är 25. Vilket jag inte anser vara ugnt för att skaffa barn över huvudtaget.

Svar på tråden Vid vilken ålder slutar man räknas som ung förälder?