• lullelulle

Börja med välling el ej? rädd att han äter för lite...

Hej på er!

Behöver er hjälp....

Jag har en son som är fem månader och en vecka gammal. Han är lång 71 cm och väger 7860 gram. En lång men ganska smal pojke med andra ord. På bvc säger de att han är jättefin och att jag inte behöver oroa mig men att jag kan ge mer vanlig mat.
    problemet är nämligen att han inte verkar gilla bröstmjölksersättningen och jag har typ inge mjölk kvar i brösten.
    jag har prövat både semper och nestles bröstmjölksersättning men han "små-äter" bara. 40 ml här och 50 där osv...men över lag kommer han inte upp i de nivåerna han ska äta....långt ifrån. MEN han verkar nöjd! han är en glad och go bäbis! Däremot så vaknar han några ggr på nätterna och är lite mer gnällig på dagarna. Jag har tänkt att det beror på att han håller på få tänder (en sticker upp) men det kan ju vara så att han inte är nöjd?
    Jag har börjat med smakisar och det älskar han, bara att sleva in. Detta har vi inte hållit på med så länge men både igår och idag åt han nästan en hel portion till lunch. han fick även gröt till middag (eftersom han slog bort flaskan) och åt då också en portion. (alltså måste han ju vara hungrig om han vägrar flaskan men äter gröten glatt?

Jag tänkte att välling kanske är godare och mer mättande för min pojke? Det står att det är från 6 månader men alla bäbisar är väl individuella. Är det hemskt om jag prövar? vill ju inte att han ska gå hungrig...(tro mig jag erbjudar flaskan ofta!) har prövat också att det går minst tre timmar emellan och det funkar ibland, men ibland äter han ändå inte nå mycket alls!

som sagt, han har tappat lite i vikt enligt sin kurva...vad tror ni om detta....?

ca 8.00 välling (om det visar sig att han gillart)

ca 11:00/12:00 lunch (mat) ex mosad potatis och palsternacka (älskar)

välling därimellan och

middag: gröt

tänkte att han kanske sover bättre och håller sig mer mätt? help please!

• Svar på tråden Börja med välling el ej? rädd att han äter för lite...
  • skruttan82

Man glömmer då fort men mellan lunchen och gröten tror jag inte du behöver ge välling utan ge något mer mellanmålsaktigt tex yoghurt, en smörgås och lite frukt...
    (Turkisk yoghurt med tex mosad banan i brukar vara uppskattat mellanmål)
    sen gröt som vanligt och välling innan sängdax...

• lullelulle

tack för ditt svar...när började ni ge välling? tror du det gör något att han inte är 6 månader redan?
    turkisk yoghurt och banan skulle han säkert tycka om. men kan man ge det till en fem-månaders? mosad banan vet jag att man kan ge såklart, men yoghurten?
    svårt när man ska börja introducera riktig mat att veta hur mycket osv....

• smulan16

Du kan ge honom både välling och yoghurt, han är ju i princip 6 mån. Du kan ju även blanda 50/50 välling och ersättning

• Frida g

Du ska helst inte ge honom yoghurt redan. Vänta ett par månader med sådana mjölkprodukter. Inte så mycket näring i dem och sedan blir järnupptaget sämre sa BVC.

• lullelulle

Tack!
    men den viktigaste frågan är om jag kan ge honom välling fastän det står 6 mån. jag har köpt semper mild välling med havre. tror ni jag kan pröva redan imorgon alltså?

• skruttan82

Det händer ju inget magiskt just på halvårsdagen utan det är ju bara rekommendationer, hon är ju snart ett halvår men närbild började med välling blandade vi ersättning men bytte ut ett mått mot vällingpulver några dagar, sedan två mått och ökade successivt för att magen skulle vänja sig...

Mer tips på mellanmål
    Koka gröt på grötris och vatten(eller lite mjölk när du vill börja använda det), skala och lägg i äppelbitar och koka med kanelstång tills det blir lagom grötigt...

Svar på tråden Börja med välling el ej? rädd att han äter för lite...