• Agent 355

Psyket eller finkan?

Jag och en kompis pratade om (inte så hemliga) familjehemligheter och nu funderar jag på vad som anses värst; att ha legat inne på psykiatrisk avdelning eller att ha avtjänat ett fängelsestraff?

Förstår att det självklart kan vara avgörande av vilken anledning eller hur länge men är just nu mest nyfiken på vad som är störst stigma. Motivera gärna, om du känner för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Psyket eller finkan?
  • snillis

Fängelse så klart.
    Då har man ju begått ett relativt grovt brott.
    Inlagd på psykiatrisk avdelning kan man ju bli vid en livskris eller så. 

• Sommarlöv

Beror ju på vad man legat inne för. Fungerar man normalt med medicin och inte utgör någon fara så tycker jag det är mycket värre med ett fängelstraff än att legat inne på psyket.

• lykantrophona

Fängelse, då har man ju ändå valt att göra något olagligt. Och de flesta lagar har en god anledning bakom sig.

Psyk... jag skulle kanske tycka synd om personen, men det är ju inget fel på den. Jag brukar själv, för att försöka minska på stigmat med psykisk ohälsa, inte dölja att jag har gått hos på en neuropsykatrisk utredning, eller att jag ibland besöker en psykolog. Sjukdom ska man inte skämmas för.

• ius lexis

Att ha tillbringat tid i fängelse är betydligt värre!!! Inget snack om saken, att må dåligt är inte självvalt och ingen vet vad som hänt som gjort att personen mår så. Tycker inte att man kan jämföra alls!!

• ius lexis

Fast jag anser att om man är på psyk för att man begått ett grovt övergrepp mot någon...mördat, våldtagit, torterat eller liknande- då är det samma som fängelse att vara på psyk.

Men det är omöjligt att jämföra med brottsoffren eller människor som pga andra omständigheter mår väldigt dåligt.

• 3xmamma

Skrämmande att så många tycker att psykisk sjukdom är mer stigmatiserande än att ha begått allvarliga brott!

På en psykiatrisk avdelning finns allt från olyckliga tonåringar i kris, deprimerade akademiker till förvirrade pensionärer. Galna och våldsamma personer är en klar minoritet och de som begår grova brott under inflytande av psykisk finns inom rättspsykiatrin och är DÖMDA att vara  där istället för att sitta i fängelse.

Många som är inlagda på en psykiatriisk avdelning är det en eller ett par gånger och kan annars leva ett normalt liv så det där att psykiskt sjuk är någonting man ÄR håller inte alls i de flesta fall.

• Popov

Har man avtjänat sitt straff återgår man ju till samhället som en vanlig medborgare
    Oavsett vad man blivit dömd för är man ju som vem som helst
    Har man varit psykisk sjuk och blivit frisk är det ju lysande

Jag förstår inte varför någon skulle vara brännmärkt resten av livet om denne stal godis vid ung ålder
    Ej heller om man varit med om en tragedi, kanske barn har gått bort och tvungen få psykvård några månader

• Agent 355
    3xmamma skrev 2011-02-11 09:02:08 följande:
    Skrämmande att så många tycker att psykisk sjukdom är mer stigmatiserande än att ha begått allvarliga brott!
    (...)
    Ja, det är lite överaskande, men det känns, i mina ögon, positivt att majoriteten ändå tänker "tvärtom". (Iofs så har nästan ingen av de jag känner som avtjänat straff begått de handlingar de var straffade för under perioder i sina liv när de "mått bra").
  • Kitsune

Min ena förälder har legat på en psykiatrisk avdelning (tvångsvård) så givetvis anser jag det inte som värst, han gjorde aldrig någon annan illa, han var/är bara sjuk och behöver sin medicin. Jag röstade fängelsestraff eftersom det antyder att man ändå gått så långt och gjort någon annan illa så även om senare i livet personen i sig är en förändrad person så kommer brottet/handlingen som gjordes alltid att kvarstå som värst när det finns brottsoffer.

Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Kitsune
    Petra123 skrev 2011-02-10 14:35:32 följande:
    En psykisk sjukdom är ALDRIG något man ÄR, det är något man HAR.
    Det har du rätt i även om visst kan den psykiska sjukdomen ändå påverka något av hur man blir. Jag tycker nog ändå att min pappa i viss avseende förändrades av schizofreni. Kan inte säga att han är 100 % den person han en gång var så även om han får sin medicin så har han svårt att visa känslor och besvara andras känslor
    t.ex. när jag kramar om honom så kramar han aldrig tillbaka. Men visst på många andra sätt  i sin personlighet är han inte sin sjukdom, han är annars en vänlig/glad, social, pratglad och skämtsam så som jag också minns honom innan sjukdomen. = )
    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Anton Chigurh

Har du suttit på hispan för att du mördat, styckat och därefter ätit upp din gamle högstadielärare får det nog anses ganska "värst". Annars är ju hotellvistelsen på fängelset att klassa något högre här. Av anledning som givits i tidigare inlägg.....

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • iii

Man hamnar inte på psyket för att man mördat något. Då är det rättspsyk man hamnar på, långt ifrån samma klientel. På vanliga psyk så är folk betydligt mer normala än vissa tror. T.ex kan vem som helst hamna i en depression och behöva hjälp. Eller utsättas för ett trauma.

Samtidigt är det också skillnad på fängelsestraff och fängelsestraff. Det finns brott som är ganska milda, och sen finns det grova brott. Jag dömmer varken psykiskt sjuka eller fd. kriminella. Alla förtjänar en andra chans, även kriminella.

Svar på tråden Psyket eller finkan?