• Mayen

Roligt spel till 5-åring ?

Hej!

Tänkte köpa nåt roligt sällskapsspel till min snart 5-åriga dotter. Hon gillar t ex Hungriga elefanter.

Hon behöver nåt spel som är lite mer än bara slå och gå.

Alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden Roligt spel till 5-åring ?
  • moohl

Försvunna Diamanten är alltid en favoritGlad
    Sen är Legospelen roliga också (nu kommer jag inte ihåg vad de heter. Finns för olika åldrar och man bygger ihop figurer under tiden man spelar)
    5 myror äe fler än 4 elefanter
    Plockepinn

• Mayen

Vi har Mix Max (det gillar hon)

Vi har även 5 myror (det med nummer) - men det har hon vuxit ifrån. Menar du det med bokstäver?

Hur spelar man försvunna diamanten?

• moohl
    Mayen skrev 2011-02-10 12:29:59 följande:
    Vi har Mix Max (det gillar hon)

Vi har även 5 myror (det med nummer) - men det har hon vuxit ifrån. Menar du det med bokstäver?

Hur spelar man försvunna diamanten?
    Ja, jag tänkte på det med bokstäver.
    Försvunna diamanten går kortfattat ut på att man ska ta sig genom Afrika för att hitta "den försvunna diamanten". På vägen kan man bl.a. råka ut för banditer, hitta andra ädelstenar som man får pengar för.
    I olika städer händer olika saker, den som t.ex kommer först till Kapstaden får 5000 och den som får upp en svart bricka på Slavkusten får stå över ett kast osv.
    Ett roligt spel även för vuxna!

Uno är också populärt här hemmaGlad
  • Miss Lau

Den försvunna diamanten gillar min 5-åring också. Annars är favoriten just nu ett Legospel med en pyramid. Det står på förpackningen att det är från 8 år, men en spelvan 5-åring klarar det galant.

Andra spel som är poppis här hemma är Twister, Roqfort och barn-Monopol.

• Xara

Absolut UNO! Min tröttnar aldrig på det (och jag har något vagt minne av att det gjorde inte jag heller i den åldern, till mammas förtvivlan  )

• Aulielva

Favoriter här är Den försvunna diamanten, Bolibompa ringklockaspel (heter inte exakt så), Lattjo på Tippen (jättebra tycker jag!) och Världens Djur. Barn-Monopol har vi inte, men jag vet att den också är väldigt bra.

• SanTan

Håller med övriga! UNO är toppen! DEt är kul även för vuxna!

Vi spelar det hela familjen (ena dottern blir 4 år nu i februari och andra dottern är 6.5 år) . Alla hänger med och tycker det är skoj!

• Mayen

Ursakta min fraga, men ni menar "UNO" kortspelet, va? Eller finns det nat annat nytt?

• Xara

Det finns en massa moderna varianter på UNO idag, men vi kör med den gamla hederliga kortleken .

• Lallara

Fia med knuff och Råttfällan, är ju klassiska spel som uppskattas mycket här hemma.

Svar på tråden Roligt spel till 5-åring ?