• Selfish Geene

varför skaffa ett rovdjur och ge det veganmat??

Hur tänker "djurvännerna" som har köttätare som husdjur men inte vill ge dom foder som är anpassat för ett rovdjur??

Om veganer promt ska ha husdjur kan de väl för fan skaffa en art som är vegetarian av naturen!?!

• Svar på tråden varför skaffa ett rovdjur och ge det veganmat??
  • pluvdo
    leolina1980 skrev 2011-02-11 07:11:51 följande:
    Prackar du inte på ditt barn dina matvanor? Eller lagar du alltid skilld mat åt barnet? Så barnet äter en sak och resten av familjen en annan?

Intressant att man väljer att inte låta barnet äta det som familjen äter..
    Hemma får barn självklart av den mat som serveras. Vad jag syftade på var när föräldrar "kräver" vegan-/vegetarianmat eller annan specialmat till barnet på förskolan och i skolan. Det var en sådan tråd här på familjeliv för ett tag sedan där en mamma var så besviken för hennes barn fått kött på förskolan trots att de lovat att denne 3-åring (!) skulle få vegetarianmat.
  • leolina1980
    pluvdo skrev 2011-02-11 10:16:41 följande:
    Hemma får barn självklart av den mat som serveras. Vad jag syftade på var när föräldrar "kräver" vegan-/vegetarianmat eller annan specialmat till barnet på förskolan och i skolan. Det var en sådan tråd här på familjeliv för ett tag sedan där en mamma var så besviken för hennes barn fått kött på förskolan trots att de lovat att denne 3-åring (!) skulle få vegetarianmat.
    Aha okej då förstår jag :) Men hemma tycker jag absolut att barnen ska äta vegemat om föräldrarna gör det, dom får nog allt dom behöver från vegmat och då menar jag lakto-ovo vegmat. Men huruvida dom ska äta vegmat på dagis är ju en annan diskussion.

Bra att detta var utrett nu :)
  • leolina1980
    Selfish Geene skrev 2011-02-11 08:43:42 följande:
    +1
    +1? Med lågt iq och psykproblem eller?
  • Selfish Geene
    leolina1980 skrev 2011-02-11 11:54:58 följande:
    +1? Med lågt iq och psykproblem eller?
    "+1" betyder att jag håller med dig i det du skrev i inlägget
  • leolina1980

Aha men nu känner jag mig ju helt bakom som inte fattade det Skäms

• Lady Sylvanas

De är väl lite korkade, eller så tycker de om att plåga djur.

Det är tydligen en privat grupp, ser inget de har skrivit.

• Lady Sylvanas

Vem har startat den gruppen egentligen?

• Selfish Geene
    Lady Sylvanas skrev 2011-02-11 12:03:37 följande:
    Vem har startat den gruppen egentligen?
    tråden startades strax innan jag startade den här, om du letar i "senaste trådarna" som startades 10/2 ca 11.10 kan du läsa i tråden
  • Emma102
    pluvdo skrev 2011-02-11 10:16:41 följande:
    Fast i ett sånt tillfälle så är barnet antagligen van med vegetariskt. Och det är väl egentligen ingen större skillnad än om man behöver specialmat av andra anledningar.
  • Emma102

Det är sjukt att det ens finns vegetarisk mat till katter. Dom är köttätare, det krävs inget geni för att inse det. 

Dom har ingen användning av spannmål osv. Då borde det väl i princip bara vara tillsatserna i maten dom överlever pga? 

Nej man går får långt om man överför sina åsikter på sina djur. Och då har man missat en poäng om man nu bryr sig om djuren.  

• MammaG
    pluvdo skrev 2011-02-11 02:11:25 följande:
    På sätt och vis tycker jag likadant när det kommer till barn. Varför pracka på barn sina matvanor, vare sig ens kost består av skräpmat eller av veganmat?

Barn prackar man på mat oavsett vad man väljer: alltså, en köttätare prackar på sitt barn sin matkultur i precis samma utsträckning som en vegetarian. Människan är fullt ut anpassade till både vegetarisk och köttbaserad kost. En hund eller katt kan däremot bli sjuk av vegetarisk kost eftersom de till skillnad från oss är karnivorer. Vi är omnivorer.
  • patriciaaah

Helt sjukt att vissa folk ger sina katter enbart grönsaker, katterna injuknar och dör bara innom några veckor om den inte får äta kött! har min lärare på djurvårdslinjen sagt som själv är veterinär.

• Kaupa Jaur
    QueenK skrev 2011-02-11 04:43:50 följande:
    Jag har aldrig ens hört talas om detta och jag är själv vegetarian! Låter ju helt sjukt och jag skulle ALDRIG göra så! Mina katter är rovdjur och BEHÖVER äta kött, det är deras kroppar gjorda för. Skulle aldrig få för mig att tvinga dem att äta vegetariskt/veganskt!!

Vi människor har förmågan att välja vad vi ska äta. Vi klarar oss ypperligt på vegetariskt/veganskt. Djur har inte samma förmåga. De lever efter naturens lagar och jag anser att de ska få leva så naturligt som möjligt.
    Håller med vartenda ord, men jag kanske är förskonad för jag har inte hört talas om att ge djuren vegomat, men om det är så så är det ju både löjligt, farligt och ett bevis på köttproteinernas betydelse för intelligensen.
  • Kastlös
    Selfish Geene skrev 2011-02-10 11:18:14 följande:
    Hur tänker "djurvännerna" som har köttätare som husdjur men inte vill ge dom foder som är anpassat för ett rovdjur??

Om veganer promt ska ha husdjur kan de väl för fan skaffa en art som är vegetarian av naturen!?!

Det undrar jag också
  • VIldamary

Hoppas dessa stackars katter som får vegetarisk kost är ute katter så att ´de kan smita åt sig en råtta här och där...

Svar på tråden varför skaffa ett rovdjur och ge det veganmat??