• Eppi

    Barnlöshetskris eller 40-årskris?

    Jag fyller snart  40 år och började först skriva under 40+, men det tangerar många ämnen. Ofrivillig och oförklarlig barnlöshet. Och relationer.

    Jag är gift och oförklarligt barnlös: vi har försökt i över 5 år. Vi träffades ganska sent då vi båda var över 30.

    Vi har provat på "naturlig" väg och när det inte funkade blev det utredning, insemination och IVF, flera försök med både hela proceduren och återföringar av tidigare embryon. Både privat och genom landstingets försorg när vi tagit oss igenom kön. Inget funkar och samtidigt är vi friska som nötkärnor utan någon som helst diagnos, annat än den intet och alltsägande "oförklarlig barnlöshet". IVF-försöken har applåderats av personalen för att spermierna har varit jättefina, det har blivit massor av ägg vid plocket och fina embryon efter befruktningen. Men sedan ingenting alls. Noll.

    Vi har i princip gett upp försöken och börjat förbereda oss för adoption, både praktiskt och mentalt. Jag är nog inte riktigt klar med sorgearbetet och att vi förmodligen inte kommer att få några biologiska barn. Men vi vill ha barn och klockan är fem i tolv för adoption. Alldeles snart ska vi utredas av kommunen och då kommer de tydligen att vända ut och in på både oss och vårt liv för att stämpla oss som lämpliga eller olämpliga.

    Om jag skulle säga att förhållandet inte tagit stryk av allt vi gått igenom skulle jag ljuga. Vi är ju olika som personer och förhåller oss ju också på olika sätt till allt det här, även om vi delar värderingar och önskan att ha barn tillsammans. Just olikheterna har gjort att vi kunnat vara ett stort stöd för varandra i de utmaningar vi ställs inför. Allt från jobb och karriär till vänskaps- och familjerelationer, närståendes sjukdom eller dödsfall kan ju suga musten ur en periodvis, men vi har kunnat hjälpa varandra växelverkande och det har stärkt vårt förhållande. Vad är det man säger: "Det som inte dödar, det härdar!".

    Men barnlösheten har "dränerat oss" och vi har inte mycket kvar att ge varandra. Just nu när vi behöver ge varandra mer stöd än någonsin. Minsta lilla sak kan explodera till ett fullt utvecklat gräl på bara några sekunder. När vi väl har kommit över det och lyckats prata sansat om det så beror allt bara på missförstånd eller att vi uppfattat samma sak på olika sätt. Kommunikationshaveri. "Om någon av oss hade haft bara lite mer energi och lyckats höja nivån på diskussionen", känner jag, samtidigt som jag erkänner för mig själv att jag själv inte hade den energin just då. Eller kunskapen att hantera situationen. Jag känner igen ett återkommande mönster i samma stund det inträffar: gnistan tänder ett gräl som inte går att stoppa innan det har skrikits tillräckligt mycket och tillräckligt länge.

    Jag har föreslagit att vi ska söka professionell hjälp tillsammans för att jag är osäker på om vi kan klara av det här på egen hand när vi båda är så påverkade av situationen. Min fru vill inte och tycker att vi kan klara av det själva. Kanske avskräckt av en väldigt taktlös kurator på fertilitetsmottagningen vi fick den tivelaktiva förmånen att prata med. Jag funderar just nu på att hitta någon att prata med på egen hand samtidigt är jag rädd att om jag eller vi söker hjälp genom kommunen eller landstinget så kan det påverka vår adoptionsutredning negativt.

    När alla vänner har barn och verkar ha en större mening med sitt liv sitter vi här som det "perfekta" paret med bra boende, toppjobb, bättre ekonomi än de flesta men ett i övrigt ganska meningslöst liv. "Är det så här det kommer att vara nu, resten av livet, jaga ännu högre lön, resa längre bort och lyxa till hemmet ännu mer?" tänker jag och lägger till "40-årskris" på slutet. Dessutom med ett havererat sexliv efter att allt handlat om att försöka bli gravid i så många år.

    Hur hamnade vi här och hur hittar vi tillbaka? Någon annan som känner igen sig i något av det vi går igenom? Barnlöshetskris, 40-årskris eller både och?

    Eppi

  • Svar på tråden Barnlöshetskris eller 40-årskris?
  • Lie71
    TS:
    Det är den situation som du beskriver i ditt inlägg #37 som var en av anledningarna till att vi gav upp tidigt. Vi såg riskerna framför oss och valde att ge upp tidigt.

    För att kortfattat berätta vår historia. Efter att levt ihop ett tag bestämde vi oss för gifte mål och försöka skaffa barn. Parallellt vad det mycket som händer i våra liv, studier, arbetslöshet, nytt jobb, sjuka släktingar, flytt mm. Efter ett tag, ca 1 år, började vi förstå att allt kanske inte stod rätt till. Vi tog då beslutet att vänta lite med undersökning mm innan vissa andra saker runt om oss hade landat. Ett bekymmer i taget räcker.

    Vi prata under denna tid en del, om olika alternativ, barnlängtan, varför barn mm. Vi kom bl. a fram till att adoption inte var för oss. När det gått två år till tog vi oss till vården, gjorde lite tester mm och fick beskedet att det behövdes IVF för att det skulle bli något.

    Vi gick hem, läste på, pratade med folk, med vår läkare och framförallt med varandra. Till sist valde vi att inte ens försöka med IVF utan att leva utan egna barn. Vi tyckte att riskerna med att gå in i svängen var för stora. En fråga som dök upp i våra huvuden var just den du beskriver, när säger man stopp, när ger man upp. När ena parten vill, när gratisförsöken är slut, när pengarna är slut, när livet är slut? Livet har så oantändligt mycket mer att ge än ett kanske fruktlöst jagande efter egna barn som haverera det goda liv vi har och vårt lyckliga förhållande.

    Vi har både en del livserfarenhet med oss och har tidigare misslyckats med en massa och valt bort alternativ så själva principen att inte få något man vill var vi vana vid.

    Jag har tidigare i denna tråd skrivit i om vår syn på livet, livet utan egna barn och att vi är lyckliga med våra liv så det behöver jag inte upprepa.

    /Kjell
    Vi är också i 40-års åldern och barnlösa. Jag hittade denna text i känsliga rummet, svårt att få barn och lusläste alla inlägg denna man hade skrivit, de var suveräna. De var absolut tänkvärda i den situation som man kan ställas inför.
    Vi har dock valt att gå på äggdonation, då det aldrig fanns möjligheten på naturlig väg eller IVF för oss.
    Adoptionså finns tanken kvar, men just nu inget alternativ känns det som.
    Och vi diskuterar detta också och min sambo(mannen) sa att för att inte få allt inom de väggar man bor i så när man håller på med en sådan här process som verkligen tar så mycket på en eventuellt så kan man faktiskt under samma tid gå till Familjerådgivningen i den kommun man bor i. För någonstans som Kjell skrev så hade man ju ett liv innan detta med barn kom i ens tankar och då är frågan var det bra innan, så vad säger att det inte kan bli bra sedan. Men man MÅSTE få sörja den förlust som barnlöshet kan vara för varje par.
    Vi har bara positiva erfarenheter av Familjerådgivning, men alla känner ju olika. De har ingen journal som de sparar, men ni kan få möjligheten att prata med en opartisk person så att man inte bråkar om allt inom hemmet. Vi har gått där efter att vi hade separerat för flera år sedan och nu blev det naturligt att vända sig dit igen då man även vid äggdonation i Finland måste bli
    Jag hoppas ni kan hitta er väg i livet och tillbaka och att få er samvaro att funger med eller utan barn.
    Lie1
  • Eppi

    Tack för ditt svar, Lie. Intressant att höra hur andra har klarat av sin barnlöshet. Vi är dock inte redo att ge upp (ännu) även om det känns mörkt. Vi har inte gett upp tanken på barn, biologiska eller adopterade. Det tar tid at komma över och sörja att vi förmodligen inte kommer att lyckas den biologiska vägen - men ska vi gå vidare med adoption så har vi ju inte hela livet på oss - urvalet minskar ju kraftigt med varje år över 40.

    Jag har väl egentligen aldrig tvivlat på att det vore bra att prata med någon - familjerådgivning eller terapeut. Frågan är väl snarare hur jag får med mig min fru på det hela.

    Efter att ha skrivit mitt inlägg mådde jag bättre bara av att läsa det för mig själv, så det handlade nog delvis om att förstå - och förlika mig med hur jag själv känner inför allt det här, men jag vet fortfarande inte hur vi ska ta oss igenom det hela.

    Håller tummarna för att ni lyckas med er äggdonation.

    Eppi

  • Angel00

    Hej
    Hur går det för er?

    Jag satt i samma sits som ni för inte så länge sedan. Var snart 40 och inte ett barn i sikte. Vi gav oss in i IVF karusellen, men det fungerade inte riktigt för oss ändå... Och jag tappade förtroendet för läkarna när de hävdade att problemet bara var min ålder och dåliga ägg. Ingen behandling fick vi heller mot det, utan det var bara att försöka på samma sätt, mot en stor summa pengar...Lite oseriöst tyckte vi ^^

    Jag läste på och till slut fick jag kontakt med en läkare i Grekland som arbetat med en känd fertilitetsläkare i London. Jag åkte ner, tog massa prover (som inte finns i Sverige) och fick ett behandlingsplan med mig hem inför nästa ivf. Åt mediciner i 3 mån innan ivfen och vi fick det bästa resultatet någonsin. Plus att vi blev gravida.

    Vad jag vill säga är att svensk sjukvård är inte bäst på fertilitet. Det finns lösningar som de inte erbjuder och inte ens diskuterar som alternativ eftersom de inte har den kompetensen.

    På familjeliv finns en tråd för de tjejer som har åkt till grekland, london och håller på att hitta lösningar till att även de ska bli gravida.

    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

    Önskar dig all lycka.

  • Eppi

    Vi gav som sagt upp strävan att bli gravida och drog igeång en adoptionsprocess med allt vad det innebär. Sexlivet var fortfarande nere på botten, men de få gånger vi ändå fick till det räckte tydligen - för helt plötsligt blev min fru gravid och vi har nu ett underbart litet barn som är friskt och växer och utvecklas så det knakar.

    Samtidigt som vissa delar av relationen stärkts genom allt vi gått igenom är det en del annat som finns kvar eller har blivit värre. Vårt sexliv är i princip helt dött och det är något jag lider mycket av. Det har heller inte blivit någon terapi eftersom min fru inte vill gå och prata med någon annan. Men vardagen funkar och vi har gemensamma värderingar kring mycket så det känns på det hela taget ganska bra. För mig är det dock viktigt att vi kan förbättra/förändra relationen på ett sådant sätt att sexlivet kommer igång igen, för jag kan faktiskt inte tänka mig att ha det så här resten av livet, även om man som småbarnsförälder kanske inte ska ha alltför stora förväntningar på att de egna behoven blir uppfyllda.

    Några tänker säkert att "när ni slutade bry er försvann pressen och så blev ni gravida". Rent statistiskt verkar det dock inte finnas några sådana bevisade kopplingar - det är bara det att man oftare hör om de få som trots allt lyckas efter en lång tids barnlöshet. Vi är väldigt glada att vi lyckades till slut, men har precis som många andra en hel del att jobba vidare med i vår relation och där är vi nu.

    Eppi

Svar på tråden Barnlöshetskris eller 40-årskris?