• jana 1

prematurbarn som kräks mycket

hej jag har en prematur barn som är född i vecka 26+4 och vägde bara 450g. nu er hon "ett år" och allt är ok bara de sista två månader kräks hon varannan vecka allt som hon äter , har prematurbarn en viss period kann deta vara "normal".
  • Svar på tråden prematurbarn som kräks mycket
  • LEJN

Jag har två prematura barn som har kräkts hela tiden under sitt första år! Fick tvillingar i v 34 och dom vägde ca 1900 g. När vi låg inne på sjuhuset informerade dom oss om att våra barn skulle komma att kräkas upp mycket av sin mat under ganska lång tid. Detta beror på att prematura barns magmunnar inte alls är färdigutvecklade så magen stänger sig inte efter måltiden. Det som verkar lite konstigt med ditt barn är att det kommit så sent. Mina barn kräktes från det att dom föddes till dom var 11 månader. Ring till BVC och fråga för säkerhets skull!

Lycka till! 

• Adni

Min tjej föddes i v 24+0 och hon började kräkas upp maten när hon var ca 3-4 månader okorr. Prata med dem på sjukhuset om det så kanske de har några tips som kan hjälpa er. Äter hon "vanlig" mat?

• hotten

vår  dotter (354 gr när hon föddes, nu 11 år och 34 kg) kräktes helatiden, vrje måltid, mellanmåltider osv i ca 5 år...

• Niiskuneiti

Kan också vara födoämnesallergi, värt att kolla upp kanske? Gluten, soja, mjölk..? Tänkte när det kommit så sent. Vår lilla flicka kräks också en del, den omogna magmunnen som de "tjatar" om ;)

• mina12

Vår dotter (född 24+0 nu 2år) kräks ganska mycket i perioder. Då är hon superkänslig och kan kräkas av tandborstningen eller en hostning, sen kan det vara helt bra en period. Ibland blir det en riktig kaskadkräkning och ibland bara pyttelite. Det verkar vara värre i samband med förkylning.

Svar på tråden prematurbarn som kräks mycket