• lillplutt

Vad äter en icke-ätstörd person?

Vad äter ni på en dag? Ni som inte går på diet/livsstil (VV, LCHF, GI m.m), utan bara äter "vanlig mat" och mår bra. Finns ni öht? :-P

Jag själv har en ätstörning och jag har inget grepp om maten längre. Väntar på hjälp men ställer denna fråga sålänge. Vill helst inte ha "råd" om hur man ska äta utan jag vill bara veta hur en normal (icke-ätstörd) person äter under en dag eller mer.
    Vore väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Vad äter en icke-ätstörd person?
  • SC11

Har också varit ätstörd, men nu TROR jag att jag äter normalt Skrattande Men det är en bra fråga, för man vet inte längre efter att ha mixtrat med mat länge...

Frukost:
    2 grova mackor, flingor med mjölk och skivad banan. Kaffe

Lunch när jag jobbar brukar bestå av matlåda som jag lagat kvällen före.
    Och då äter vi vid 19-tiden på kvällen. Kycklinggryta, pasta, köttgrytor, köttfärs, lasagne..m.m

Nu när jag är ledig äter jag frukost rätt sent, mat vid 15-tiden och typ toast eller någon enkel pastarätt på kvällen.
    Därimellan blir det kanske någon macka eller en banan.

Idag såg det tex ut såhär:

två mackor och flingor vid 11-tiden. Kycklinggryta vid 15-tiden, bulle och kaffe efter maten , varma mackor och the vid 19-tiden.
    Snart blir det lite popcorn :)
    Vi har inga regelbundna tiden för mat. Och det beror väl mest för att både jag och sambon jobbar inom vården och därav väldigt varierad arbetstid. Äter alltid frukost och iaf ett mål lagad mat om dagen, oftast till lunch då.
    På kvällen kan de bli nudlar, keldas tomatsoppa, mackor....

• GrönaDruvan

Dagen har sett ut såhär...

Frukost 8.00 - 2 smörgåsar med ost och gurka, te, apelsinjuice, yoghurt och musli
    .
    Lunch 12.00 - Ris, sås, kyckling och kokta morötter. Vatten att dricka.

Middag 16.00 - Spaghetti och köttfårssås. Mjölk att dricka. 1/2 apelsin.

Kvällsmat strax.. ca 20.30 - tror det blir någon macka, juice och kellogs flingor med banan till!

Fick i mig en liten bullebit någon gång under dagen också...

Har väldigt bra rutiner på maten just nu, och det beror på att jag är mammaledig och måste göra mat till barnenGlad
    Fast vi är ganska noga med att äta ordentligt annars också.

• Hs egen

En arbetsdag:

7.15 Havregrynsgröt med linfrön och honung, mjölk . Kaffe!!

9.30 fika, te och 4 tunna knäckemackor m bregott, eller fralla.

12-13 lunch antingen sallad eller maten som serveras i restaurangen eller nåt hemifrån. Idag raggmunk med fläsk. 4 raggmunkar 5 fläsk

15 ofta en kaffe med nåt gott till

Nån gång mellan 17 o 20 Lagad mat hemma, väldigt olika, beroende på hur hälsosam jag känner för att vara för tillfället. Idag blev det färdig pytt i panna med stekt ägg. Det jag kallar hälsosamt är lite mer år GI hållet, men inte alls strikt.

Ibland  blir det en tallrik flingor och yoghurt på kvällen. Jätteolika, Ibland macka eller nån "skåpmat"

Frukt ibland
    Ibland en liten skål chips att tugga framför tvn Eller glass. Ibland kan det bli både och .. men inte varje dag =) 

believe
  • Sommarlöv

Min dag brukar se ut ungefär så här:

Frukost 6:30: Fil, med grova flingor, samt en frukt. bubbelvatten och en kopp kaffe.

En frukt som mellanmål

Lunch: Här jag tyvärr inte så stor möjlighet att välja, eftersom jag jobbar som förskollärare och äter med barnen. Så det blir typ fisk, potatis, sås och sallad. Inte så fantasifulla maträtter.

Mellanmål: Knäckemacka med ost eller skinka, vatten. Kaffe.

Kvällsmat:  Typ: Veggogryta och ris, fisklassange, spaggetti och köttfärsås . Försöker att att äta bra mat som passar hela familjen. Mat som smakar mycket, med ett bra näringsinnehåll. Vi har alltid mycket grönskaker till maten.  Det är inte alltid som jag äter lagad mat på kvällen. Ibland slarvar vi och äter mackor.....

I vår familj försöker vi alltid variera maten mycket. Vi ser till att det finns fisk, vegetariskt, kyckling och kött med varje vecka. Inga hel elelr halvfabrikat.

Fri till gång till frukt på kvällen. Ibland slinker det ner en kaka eller två...

Äter en hel del, men är nöjd med min vikt. Har i stort sett vägt samma sedan gymnasiet förutom när jag var gravid.

• Primrose

Jag har aldrig haft ätstörningar, men har ändå länge brytt mig om vad jag äter och vetat att jag inte kan äta hur som helst. Nu försöker jag gå ner i vikt, efter att, sent i livet, ha blivit mamma och fått extrakilon som sitter som berget. Jag tränar relativt mycket. Jag äter ganska mycket fisk och skaldjur, en del kyckling och nästan inget kött - sedan många år tillbaka.

Så här kan en vanlig dag se ut.

Frukost: Banan, keso, rostade solrosfrön, russin. Grönt té med honung.

Lunch: Ljummen sallad på matvete, spenat, aubergine, tapenade och fetaost. Vatten och rött té.

Mellanmål: Nutrilettbar eller en näve nötter och russin. Örtté.

Middag: Omelett med bär och keso eller med spenat och ost. En morot. Vatten och rött té.

Kvällsmål: En hård macka med sardin i tomatsås, lök och pressad citron. En apelsin. Pepparmintsté.

• isolande
    randigadamen skrev 2011-02-10 17:44:54 följande:
    Blandar du kesella, digestive bar och müsli alltså?

Jag söker ständigt efter tips på mellanmål då jag inte tål frukt så bra och måste komma på andra saker. 
    kesellan och muslin blandar jag, digestive baren tar jag på sidan. Men ibland blir det att jag smular ner en kaka i kesellan när jag är lite mer onyttig...
  • HelenaMaria

Jag kan äta det mesta och går inte upp så lätt i vikt. Tänker en del på vad jag äter men det kan bli en del onyttigheter under en vecka.

Frukost: fil eller yoghurt med musli samt smörgås alt. gröt samt smörgås. På smörgåsen har jag ost, kaviar eller leverpastej. Mjukost ibland. På helgen kan det bli bara kaffe och macka och kanske ett  ägg.

Lunch: rester från gårdagens middag alt. färdigmat typ Dafgårds.

Mellanmål: frukt på jobbet, ibland serveras det fikabröd.

Middag: allt från köttfärssås och spagetti till soppa eller pizza, ibland fuskar vi med bara gröt och mackor.

Kvällsmat: kan bli te och macka. Några dagar i veckan blir det lite gott till kvällen, ex. chokladkaka, chips etc.

• Kinya
    Frukost: 2 mackor
    Förmiddagsfika: 1 frukt
    lunch: 1 tallrik med grönsakssoppa (ex: potatis och purjolökssoppa eller soppa på gröna ärtor) med 2 knäckebröd utan pålägg
    Eftermiddagsfika: 1 frukt
    Middag: hemlagad mat: kyckling, fisk eller kött med sås (oftast baserad på grädde eller crème friache) med ris eller pasta, ibland potatis eller couscous.
    Kvällsmat äter jag ibland och då blir det 2 mackor liknande de jag äter till frukost. Vatten dricks till alla måltider.

En dag i veckan äter vi onyttigheter (kalas och liknande är undantaget).
  • Blgebo

Gröt m blötlagd torkad frukt + mjölk, macka och te.
    Mellanmål, te, ägg, 2 mackor.
    Lunch köttgryta m potatis/ris
    Mellanmål te, 2-3 mackor
    Middag lagad mat igen
    Kvällsfika, te + ngn macka, ibland en keselladrink (250g kesella +200g frysta bär +1msk honung)

Mycket te blir det....

På helgen blir det ofta godis, kan äta rätt stor mängder då.
    För tillfället tränar jag inte, segt efter tredje barnets ankomst för ett år sedan... men när jag drar igång med det snart, äter jag mer.

167cm/56kg

• Pimpinellan
    Kokomo skrev 2011-02-10 20:09:05 följande:
    Brukar du inte äta lunch?
    Nej,går upp sent och äter rejäl frukost. Går jag upp tidigt fikar jag på e.m istället.
  • Rödnäbba

fil, cornflakes, smörgås

apelsin

vegetarisk gryta

mackor och ostbågar

• Mrs Statham

Idag:
    1dl Havregrynsgröt med 4st jordgubbar till frukost.
    En halv banan till mellanmål
    En skiva kassler, drygt 100g frysta mixade grönsaker och 30g kvarg till lunch
    Den andra halvan av bananen till mellanmål
    En kycklingfilé med lika mycket kvarg och lika mycket och likadana grönsaker till middag.
    Om någon timme blir det te med en chokladbit.

Det brukar se ungefär likadant ut, så jag är nog lite matstörd trots allt. Eftersom jag i princip bara äter kyckling eller kassler till lunch/middag...

• snäll111

Frukost: Oftast inte, ibland en halv portion havregrynsgröt, eller lågkalori aprikoskräm.

Lunch: Nästan aldrig, ibland en dl isbergsallad

Mellanmål: Ibland en halv portion havregrynsgröt.

Middag: En portion riktig mat tillsammans med familjen, till exempel räkor med nudlar, crepês med spenat eller liknade.

Övrigt: 2 frukter, kan bli mindre kan bli fler.

Jag är 15 år, jag försöker gå ner i vikt. Jag är ganska mullig, jag har ett bmi på 18.1. Jag har gått ner cirka 17 kilo på 9 månader.

• Biffus
    snäll111 skrev 2013-05-14 19:05:46 följande:
    Frukost: Oftast inte, ibland en halv portion havregrynsgröt, eller lågkalori aprikoskräm.

Middag: En portion riktig mat tillsammans med familjen, till exempel räkor med nudlar, crepês med spenat eller liknade.

Jag är 15 år, jag försöker gå ner i vikt. Jag är ganska mullig, jag har ett bmi på 18.1. Jag har gått ner cirka 17 kilo på 9 månader.

Du har inte läst TS va?
  • MajaVira

BMI på 18 är snarare undervikt, finns inte en chans att du är "mullig". Ta kontakt med skolsköterskan eller kurator, du har en ätstörning.
  • sisley

Få se nu... Igår blev det två rostade mackor till frukost med grönt te och espresso. Halloumi med tomat, avocado, salami och oliver till lunch. Tårta till fika. En hamburgare (inte god) till middag och turkisk yoghurt med frukt och flingor till kvällsmat. Jag glömmer lätt bort att äta så det här var en bra dag för mig.

• sisley
    Frukost: Oftast inte, ibland en halv portion havregrynsgröt, eller lågkalori aprikoskräm. Lunch: Nästan aldrig, ibland en dl isbergsallad Mellanmål: Ibland en halv portion havregrynsgröt. Middag: En portion riktig mat tillsammans med familjen, till exempel räkor med nudlar, crepês med spenat eller liknade. Övrigt: 2 frukter, kan bli mindre kan bli fler. Jag är 15 år, jag försöker gå ner i vikt. Jag är ganska mullig, jag har ett bmi på 18.1. Jag har gått ner cirka 17 kilo på 9 månader.     

Kära nån, det där var inte mkt mat. Som andra rått dig till så behöver du ta kontakt med ngn om din kost. Du behöver äta på ett helt annat sätt än vad du gör idag. Och, med ditt BMI är du INTE mullig.
Svar på tråden Vad äter en icke-ätstörd person?