• dio

Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser

Följande gick att läsa i Svenska Dagbladet i veckan som gick:

www.svd.se/nyheter/inrikes/sexuppsats-i-skolan-uppror-foralder_5925477.svd

Kopierar inledningen i artikeln:

Åttondeklassarna på en skola i Tomelilla skulle skriva om sina sexupplevelser i en skoluppgift. För att få VG i betyg skulle berättelsen skrivas med inlevelse. De kunde antingen utgå från en berättelse eller från sina egna erfarenheter. De kunde också hitta på en berättelse eller skriva om sina förväntningar på sex.

Vad har ni för reaktioner?

I was an atheist until I realized that I am God
  • Svar på tråden Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser
  • ickesant

Det många tycks ha missat, eller helt enkelt valt att inte läsa, är att det inte var ett måste att skriva en sexnovell. Ingen tvingades. De fick - om de ville - skriva om sex och sina tankar, känslor och/eller föhoppningar om sex. Skolan hade en temavecka på sex och samlevnad! 

Är det inte bra fult att anklaga en lärare för att vara pervers eller pedofil - som faktiskt många har sagt - eller att hävda att hon sitter och onanerar till elevernas texter - när man själv inte har tagit reda på fakta, utan valt att läsa en artikel i kvällspressen som såklart gärna använder sig av snaskiga ord som "de skulle skriva inlevelsefullt" för att beskriva betygskriterierna för VG.

• Bevabus
    ickesant skrev 2011-02-11 16:10:39 följande:
    Det många tycks ha missat, eller helt enkelt valt att inte läsa, är att det inte var ett måste att skriva en sexnovell. Ingen tvingades. De fick - om de ville - skriva om sex och sina tankar, känslor och/eller föhoppningar om sex. Skolan hade en temavecka på sex och samlevnad! 

Är det inte bra fult att anklaga en lärare för att vara pervers eller pedofil - som faktiskt många har sagt - eller att hävda att hon sitter och onanerar till elevernas texter - när man själv inte har tagit reda på fakta, utan valt att läsa en artikel i kvällspressen som såklart gärna använder sig av snaskiga ord som "de skulle skriva inlevelsefullt" för att beskriva betygskriterierna för VG.
    Jag sa inte att läraren onanerade till texterna. Jag sa att det var den bilden jag fick av situationen. Det bara skrek obehagligheter om den här uppgiften.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Toboas
    Bevabus skrev 2011-02-11 16:23:09 följande:
    Jag sa inte att läraren onanerade till texterna. Jag sa att det var den bilden jag fick av situationen. Det bara skrek obehagligheter om den här uppgiften.
    Tycker du detsamma nu när du fått veta att det fanns alternativ? 
  • Bevabus
    Toboas skrev 2011-02-11 16:30:31 följande:
    Tycker du detsamma nu när du fått veta att det fanns alternativ? 
    Ja jag tycker detsamma, för jag anser att det där alternativet inte skulle ha funnits överhuvudtaget. Sexualkunskap kan man lära ut ändå.
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Hallonmumsan
    Bevabus skrev 2011-02-11 16:41:24 följande:
    Ja jag tycker detsamma, för jag anser att det där alternativet inte skulle ha funnits överhuvudtaget. Sexualkunskap kan man lära ut ändå.
    håller med. det är inte ett ämne som ska betygsättas i en uppsatts utan ett ämne som man ska disskutera, få information och eventuellt se filmer som passar in i teman om tex homosexualitet osv.

det är fortfarande känsligt ämne att skriva om. hade uppsattsen istället handlat om att ta reda på fakta om olika saker då hade det varit en annan sak.
  • Bevabus
    Hallonmumsan skrev 2011-02-11 16:46:04 följande:
    håller med. det är inte ett ämne som ska betygsättas i en uppsatts utan ett ämne som man ska disskutera, få information och eventuellt se filmer som passar in i teman om tex homosexualitet osv.

det är fortfarande känsligt ämne att skriva om. hade uppsattsen istället handlat om att ta reda på fakta om olika saker då hade det varit en annan sak.
    Precis!!
  • ickesant
    Bevabus skrev 2011-02-11 16:41:24 följande:
    Det har ju lärts ut, uppenbarligen - eftersom skolan hade temavecka i sex och samlevnad. 
  • Hallonmumsan

sen undar jag hur dom hade tänkt fånga upp och undervisa dessa elever som abolut inte vågar skriva denna uppsatts, ska detta vara deras chans till undervisning så har dom misslyckats

• ickesant
    Hallonmumsan skrev 2011-02-11 16:46:04 följande:

Prov i sex och samlevnad har mig veterligen alltid betygssatts. 
  • ickesant
    Hallonmumsan skrev 2011-02-11 16:49:45 följande:
    sen undar jag hur dom hade tänkt fånga upp och undervisa dessa elever som abolut inte vågar skriva denna uppsatts, ska detta vara deras chans till undervisning så har dom misslyckats
    Uppgiften var ju en del av en HEL TEMAVECKA. En frivillig uppgift dessutom.
  • Bevabus
    ickesant skrev 2011-02-11 16:49:19 följande:
    Det har ju lärts ut, uppenbarligen - eftersom skolan hade temavecka i sex och samlevnad. 
    Ja och det är jättebra. Men den där uppgiften var hemsk.
  • Hallonmumsan
    ickesant skrev 2011-02-11 16:50:54 följande:
    Prov i sex och samlevnad har mig veterligen alltid betygssatts. 
    det är skillnad på ett prov om fakta man kan läsa in än att skriva en uppsatts som handlar om ens egna känslor. är man inte bekväm med en sådan uppsatts så kan man heller inte göra sitt bästa och då blir det ett felaktigt betyg
  • Hallonmumsan
    ickesant skrev 2011-02-11 16:52:12 följande:
    jättebra med tema vecka men kanske dom skulle gjort annorlunda just i svenskan.

jag har inget emot att mina barn blir informerade och får lära sig om sex och samlevnad men jag skulle aldrig accepterat en sådan uppgift.
  • gumtree
    ickesant skrev 2011-02-11 16:10:39 följande:
    Såhär står det i artikeln

"– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger läraren till Ystads Allehanda."

Från Aftonbladet
    "I går hölls ett planerat föräldramöte där uppgiften diskuterades och i dag hade skolans rektor samt den ansvariga läraren ett möte med eleverna. De som verkligen inte vill skriva om sex har nu fått möjlighet att skriva om något helt annat." (min fetmarkering)

Mer aftonbladet:
    "Här är alternativen eleverna fick

1. Läs en av åtta valbara sexberättelser där en huvudperson beskriver sin upplevelse av sex. Skriv sedan en egen berättelse som utgår från originalhistorian men beskriver hur du tror att motparten upplevde sexet vid samma tillfälle.

2. Berätta om din egen sexdebut.

3. Hitta på en helt egen sexberättelse utifrån din egen fantasi."

Jag ser inte att de från början hade något val, iaf inte som det står i tidningarna.  Och alternativ 2 tycker jag är helt sjukt! Även om jag vid 14 hade valt det alternativet (osannolikt iofs) så skulle jag kanske som vuxen må skitdåligt över att ha skrivit en berättelse som minst en lärare läst.

Förstår inte vad alternativ 2 tillför som inte skulle kunna ingå i alternativ 3, fast utan att man behöver nämna det.
  • augustisten

Frivillig var den väl inte? Den skulle ju betygsättas.

Jag reagerar på att ge uppgifter av det slaget där det inte finns något alternativ som inte ska göras med "inlevelse". Har man ett bagage med sexuella övergrepp eller om man är osäker i sin sexualitet kan det säkerligen vara väldigt ångestframkallande för tonåringar. (Och jag gissar/hoppas att läraren inte riktigt hade tänkt igenom hur h*n skulle hantera den typen av "första gången" berättelser)

Jag var själv en person som tog den typen av uppgifter (som skulle utgå från mig själv) på stort allvar och det skulle ha varit svårt för mig att inte kunna vara "sann" i den typen av uppgift om jag tex varit homosexuell och inte redo att komma ut än. Som att "svika sig själv"... så skulle jag ha upplevt det även om det låter melodramatiskt.

Den här tjejen har också en bra synpunkt: http://trollan.wordpress.com/2011/02/09/en-mindre-genomtankt-skoluppgift/

• Hallonmumsan
    gumtree skrev 2011-02-11 17:03:13 följande:
    Såhär står det i artikeln

"– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger läraren till Ystads Allehanda."

Från Aftonbladet
    "I går hölls ett planerat föräldramöte där uppgiften diskuterades och i dag hade skolans rektor samt den ansvariga läraren ett möte med eleverna. De som verkligen inte vill skriva om sex har nu fått möjlighet att skriva om något helt annat." (min fetmarkering)

Mer aftonbladet:
    "Här är alternativen eleverna fick

1. Läs en av åtta valbara sexberättelser där en huvudperson beskriver sin upplevelse av sex. Skriv sedan en egen berättelse som utgår från originalhistorian men beskriver hur du tror att motparten upplevde sexet vid samma tillfälle.

2. Berätta om din egen sexdebut.

3. Hitta på en helt egen sexberättelse utifrån din egen fantasi."

Jag ser inte att de från början hade något val, iaf inte som det står i tidningarna.  Och alternativ 2 tycker jag är helt sjukt! Även om jag vid 14 hade valt det alternativet (osannolikt iofs) så skulle jag kanske som vuxen må skitdåligt över att ha skrivit en berättelse som minst en lärare läst.

Förstår inte vad alternativ 2 tillför som inte skulle kunna ingå i alternativ 3, fast utan att man behöver nämna det.
    eftersom uppfiften ändrades så var den ju olämplig.  bra att den ändrades.

sen nått som borde ingå är att man faktiskt borde lära ut att sex är något privat som man inte behöver prata med andra om (om man nu inte vill). man ska självklart inte tabubelläga sex men det är upp till var och en. det enda skolan ska göra är att lära ut så alla är förbereda oavsett om man är blyg och oerfaren eller mer vågad och vågar prata om sex öppet
  • Polly S
    varför ska en frivillig uppgift på en temavecka betygsättas?
  • ickesant
    Hallonmumsan skrev 2011-02-11 16:59:10 följande:
    det är skillnad på ett prov om fakta man kan läsa in än att skriva en uppsatts som handlar om ens egna känslor. är man inte bekväm med en sådan uppsatts så kan man heller inte göra sitt bästa och då blir det ett felaktigt betyg
    Det här var ju inget prov. Det var ett sätt att involvera alla ämnen i temaveckan.
  • VojneVojne

Hade anmäld läraren direkt och hellre IG än att hade förnedrat mig med nåt sånt idioti... Va är det för sexfixerad sammhälle vi lever i? I för sig det kanske är inte så konstigt att nästan alla reklamer,filmer,sopor etc begrundas på det så läraren kanske inte tyckte det va nåt märkvärdigt...stackars ungdomar, de har inte det lätt nuförtiden...

• Hallonmumsan
    ickesant skrev 2011-02-12 00:15:28 följande:
    Det här var ju inget prov. Det var ett sätt att involvera alla ämnen i temaveckan.
    jag sa att jag hade hellre välkommnat prov istället för en uppsatts. sen att en sådan känslig uppgift skulle betygsättas utan valmöjlighet att slippa lämna in uppgiften till en lärare som sen skulle läsa den
Svar på tråden Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser