ickesant skrev 2011-02-11 16:10:39 följande:
Det många tycks ha missat, eller helt enkelt valt att inte läsa, är att det inte var ett måste att skriva en sexnovell. Ingen tvingades. De fick - om de ville - skriva om sex och sina tankar, känslor och/eller föhoppningar om sex. Skolan hade en temavecka på sex och samlevnad!
Såhär står det i artikeln
"– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger läraren till Ystads Allehanda."
Från Aftonbladet
"I går hölls ett planerat föräldramöte där uppgiften diskuterades och i dag hade skolans rektor samt den ansvariga läraren ett möte med eleverna. De som verkligen inte vill skriva om sex
har nu fått möjlighet att skriva om något helt annat." (min fetmarkering)
Mer aftonbladet:
"Här är alternativen eleverna fick
1. Läs en av åtta valbara sexberättelser där en huvudperson beskriver sin upplevelse av sex. Skriv sedan en egen berättelse som utgår från originalhistorian men beskriver hur du tror att motparten upplevde sexet vid samma tillfälle.
2. Berätta om din egen sexdebut.
3. Hitta på en helt egen sexberättelse utifrån din egen fantasi."
Jag ser inte att de från början hade något val, iaf inte som det står i tidningarna. Och alternativ 2 tycker jag är helt sjukt! Även om jag vid 14 hade valt det alternativet (osannolikt iofs) så skulle jag kanske som vuxen må skitdåligt över att ha skrivit en berättelse som minst en lärare läst.
Förstår inte vad alternativ 2 tillför som inte skulle kunna ingå i alternativ 3, fast utan att man behöver nämna det.