• Thunder90

    Varför inget intresse för sex?

    Hej!
    Kan inte helt släppa taget om ett problem som gnager. Min sambo visar nästan inget intresse för sex, delvis förståligt då vi har gått igenom en IVF beh. utan pos. resultat. Det har alltid varit lite ojämnt i vårt sexliv. Före IVF beh. så hade vi bara sex ca 3-4 gånger i månaden och då bara när hon ville och för att pricka ägglossning. Nu är det över 2 månader sedan vi hade sex. Jag har verkligen försökt allt...från att bara vara trevlig, laga middag, ta huvud ansvar för städning/tvätt etc. Jag har även varit lite kreativ och skickat erotiska brev till henne utan resultat. Känner mig både ensam och som en sexdåre då jag gärna skulle ha sex ett par gånger i veckan. Det funkar bara när vi har långsemestrar och då vi är helt själva. I vardagen är hon antingen för trött, stressad, känner sig olycklig eller arg. Om någon har något konkret att komma med är jag mer än tacksam.
    Jag har föreslagit att vi skall söka relationshjälp/stöd/vägledning för att få lite ordning på problemet. Dess värre har det inte blivit av.
    Har i övrigt en helt toppen tjej som jag älskar och har många roliga stunder med.

  • Svar på tråden Varför inget intresse för sex?
  • Leilani

    Tyvärr har jag inget konkret att komma med, utan ville bara säga att det är tråkigt när det blir sådär.
    Fertilitetsproblem är ju ingen höjdare för sexlivet precis, men om man lyckas ta sig igenom den fasen i livet tror jag att förhållandet pallar nästan precis vilka motgångar som helst.
    Det spelar nog ingen roll HUR gullig o omtänksam du är i detta läget, det är en process hon måste ta sig igenom, att bearbeta det misslyckade ivf:et osv.
    Önskar jag hade ett "mirakelknep" att komma med, men det enda jag kan komma på är att vänta.....

  • Thunder90

    Tack för att något bryr sig!!
    Vill verkligen vara ett bra stöd i processen för min sambo, men hon skall ju inte göra IVF'en ensam. Jag har också min sorg för ett misslyckat försök. Dess värre är både vården och sammhället mer fokuserade på kvinnan. Delvis med all rätt. då hon är den som får alla mediciner och sprutor m.m. Hade ändå önskat att något frågat mig hur jag mår...
    Tack igen!

  • Maria73a

    Hej Thunder!

    Du låter som en riktig pärla! Gulligt av dig att försöka bättra på själva relationen genom att ta ansvar etc. och att du tom. är öppen för att söka professionell hjälp.

    Om det är någon tröst kan jag tala om att jag känner igen mig. Men i vår relation är det min kille som har svårt att njuta av sex när det så lätt börjar handla om ägglossningar och "prestation". Och jag känner igen det där med att känna sig som en "sexdåre" bara för att man vill ha sex oftare än just veckan runt äl...

    Jag har inga råd att komma med och själv försöker jag bara finna mig i omständigheterna. Hoppas att sexlivet ska rätta till sig när den här perioden av livet är över - om det inte gör det får vi väl söka hjälp.

    God natt!!

    //Maria

  • Majsan72

    Hej Thunder!
    Jag tror att kvinnor fungerar så här: Ju mindre sex, ju mindre sexlust. Ju mer sex, desto mer sexlust.
    Det handlar alltså om att bryta ett ond cirkel. Försök att hitta nästa erotiska våg och rid på den. Låt den inte dö ut.
    Är det helt låst läge får man kanske prova det sexologerna kallar "sensualitetsträning", att man bestämmer sig för att det inte ska bli penetrerande sex under en period och istället upptäcka andra sätt att njuta av varann.
    Man får nog också försöka att ha en sansad diskussion om saken. Men inte i samband med sex, utan på neutral plan. Säg helt enkelt "jag upplever det som att du inte känner så mycket lust nu för tiden, är det något jag kan göra för att du ska bli mer sugen?". Kanske har hon bara fått lite prestationsångest, ibland kan det nog vara bra att göra en månads paus från barnverkstan och bara försöka hitta tillbaka till varann som par igen. Det har man ju nytta av inte minst om man blir föräldrar.
    Hur som helst tror jag, precis som andra har sagt, att det här är supervanligt och nåt som alla upplever då och då!
    Kram! /Majs

  • Engeln

    Håller helt med föregående kommentar ang mer sex mer lust osv.
    Men det man inte får glömma bort som tjej när man känner sig som din tjej gör, å det gör jag ibland är att sex limmar ihop förhållandet och stärker det oxo. Det är viktigt att prioritera. Men du måste prata om detta ordentligt med henne så att hon verkligen förstår att du vill vara nära henne så att hon inte tar det som att du är brunstig
    Det är viktigt att ni står i synk på alla plan om ni vill bli föräldrar och ni får inte slarva nu. För den dagen det kommer ett barn till er på ett eller annat sätt måste ni fortsätta vara nära varandra så att ni inte glider ifrån varandra. Sex är så mycket mer än en gymnastisk övning, massage är bra och om ni skulle göra något tillsammans nåt helt nytt för er båda så att hon får tillbaka sin inspiration och att tröttheten mattas av.
    Yoga, Body Balance är bra för att bli avslappnad. Kolla när simhallen har vuxensim, det brukar va mysigt. Det är viktigt överhuvudtaget att hon slappnar av om ni går igenom ivf behandlingar.
    Jon är ju inte ensam om att bli besviken eller att vänta och hoppas, säg det till henne, hon är inte ensam för det ni går igenom rör er båda.

    Lycka till på alla plan!!!

    Kram till er,

Svar på tråden Varför inget intresse för sex?