• keno

Märke på bilstolen?

Hej!

Ska snart byta ut våra Britax Hi way, till nästa stol, framåtvända.

Har inte aktivt börja titta ännu efter olika alternativ, men såg att Mekonomen hade kampanj på såna stolar just nu.

Min fråga är, är det på något vis säkrare att fortsätta med typ Britax eller annat känt märke?

• Svar på tråden Märke på bilstolen?
  • titti1

nu har jag ej svar på din fråga men får jag fråga hur gammalt ditt barn är o ca hur långt`? har själv en hi way nämligen o vill veta lite ca hur länge till man kan ha den.

• tinis77

Det spelar inte så stor roll vilken framåtvänd stol, testa med barnet i stolen och se vilken den sitter bäst i. Jag kommer att köpa en britax adventure när min 5½åring vuxit ur sin bakåtvända stol, det är den stolen han sitter bäst i + att den inte väger så mycket.
    Britax hi-way borde funka till ca 5års ålder om man har ett normalstort barn. Min son testade sin systers stol i höstas, och då var det någon cm kvar för öronen upp till kanten. Han var då 5 år.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • keno

Mina tjejer fyller 4 år snart. Är långa tjejer, ca 110 cm!´

titti1-Hur länge man kan ha den beror ju alldeles på längden på barnet, samt åldern. Aldrig vända före 4 år i alla fall.

tinis77- Nä, jag tänkte lite så nu med när det är dags för nästa stol, den är väl liksom mer för "stöd" och "förhöjning/längning" för barnet. Så märke borde spela mindre roll.

Vi har ingen panik att köpa nya stolar alls, visst de sitter med böjda ben, men än har de inte klagat. Ska vänta och se hur det känns då man slutar med alla tjocka kläder också, just nu känns det så jätteknöligt.
    Hoppas att vi ska kunna dra ut på det lite till, för som sagt än har de ju inte själva klagat.

Men längtar tills det blir enklare för dem att själva kunna bara hoppa in i bilen, plus att de kan se mer.

• thecarseatlady
    keno skrev 2011-02-09 12:31:55 följande:
    Mina tjejer fyller 4 år snart. Är långa tjejer, ca 110 cm!´

titti1-Hur länge man kan ha den beror ju alldeles på längden på barnet, samt åldern. Aldrig vända före 4 år i alla fall.

tinis77- Nä, jag tänkte lite så nu med när det är dags för nästa stol, den är väl liksom mer för "stöd" och "förhöjning/längning" för barnet. Så märke borde spela mindre roll.

Vi har ingen panik att köpa nya stolar alls, visst de sitter med böjda ben, men än har de inte klagat. Ska vänta och se hur det känns då man slutar med alla tjocka kläder också, just nu känns det så jätteknöligt.
    Hoppas att vi ska kunna dra ut på det lite till, för som sagt än har de ju inte själva klagat.

Men längtar tills det blir enklare för dem att själva kunna bara hoppa in i bilen, plus att de kan se mer.
    Bra att ni inte stressar med att byta! Tänk, krockar ni nu har de ca. 95% chans att klara sig och krockar ni efter att de har vänts framåt har de bara 50-60% chans att klara sig, så det är nog inte mycket att längta efter... Vår 4-åring är ungefär lika lång och jag gissar att han kanske har ett halvår kvar i sin Hi-way för det är inte många centimeter kvar innan öronen når upp till kanten.

Något du kan tänka på när du väljer bältesstol och har långa barn är att alla stolar inte går att höja lika mycket och därför har kortare användningstid. Britax bältesstolar är t.ex. flera centimeter längre i ryggen än vad Aktas är. Vår långa 10-åring växte ur Aktas bältesstol för flera år sedan, men har kunnat använda en Britax kid ända till denna vinter.
Svar på tråden Märke på bilstolen?