• surocharg

bonusmammor finns inte

Det finns inget som heter bonusmamma. Som gift eller sambo med en man som redan har barn så kan du möjligtvis bli en god vuxen i dessa barns liv. Du kan bli en god förebild och ett bra stöd i barnens personliga utveckling, men du kan aldrig bli deras mamma vare sig bonus eller på något annat sätt.
    Kanske om de som vill kalla sig bonusmammor inser detta så slipper vi andra läsa om den outömlig avundsjuka och småsinthet som råder mellan den nya kvinna och mannen gamla barn. Hur kan ni som vuxna sitta och skriva om er ilska över 3-åriga bonusbarn som vill vara nära den nya bebisen, om bonusar som inte får vara i era sovrum, om att ni inte vill vara hemma när bonusarna kommer varnnan vecka, om hur ni vill tvinga mannen att välja mellan er och hans barn osv.
    Skäms med er! Vuxna kvinnor!!
    Dessutom det borde vara förbjudet att kalla barn för bonusar. Det är barn och endast barn och ni är inte mammor endast vuxna . Börja beteer som vuxna  och visa barnen den respekt de förtjänar.

• Svar på tråden bonusmammor finns inte
  • agpath
    Tilaka skrev 2011-02-08 11:13:42 följande:
    Jag brukar säga "bonusmänniska", jag hoppas att jag kan vara/ bli en bonusmänniska för min mans barn, den bästa mamma de kan ha har de redan. Men när de vill kalla mig mamma får de det, det bestämmer de.

www.dn.se/insidan/insidan-hem/att-bli-bra-bon... 
    Men jösses! "Experten" Juel uttalar sig igen. Menar karln på allvar att jag inte ska få säga till mina bonusbarn om de beter sig illa? Hur har han tänkt att jag ska göra när jag är ensam med dem när deras mamma inte är hemma?
    Hos oss är det snarare så att jag som lite äldre och med större barn har hjälpt min nya hustru och hennes tidigare barn (vi har 2 gemensamma också)  att styra upp uppfostran med lite hjälp av min erfarenhet från mina äldre barn. Det funkar utmärkt och för dessa 3 så har jag blivit en så kallad "anknytningsförälder" då de endast träffar sin pappa en helg i månaden.

Tyvärr så går dock inte mina äldre ihop med sina styvsyskon, så de har flyttat hem till sin mamma på heltid.
    Det skar sig fullständigt när vi (jag och deras bonusmamman) tydligt visade att vi har en gemensam hållning gällande dera uppfostran. För att inte tala om att vi har sålt huset som de har vuxit upp i!
    Jag bodde ensam med dem i 1,5 år på heltid, så de ser sin "bonusmamma" och "bonussyskon" som inkräktare. Att de har yngre syskon som jag är "riktig" pappa till gör det hela inte lättare för dem. Hur ska de nu kunna få bort dem? Det går ju inte, så därför ägnar de all tid hos oss åt att vara bittra och allmänt otrevliga.
    Vi har helt enkelt fått prioritera att de 2 minsta ska få växa upp med sina 2 föräldrar oavsett vad de äldre halvsykonen tycker om den saken.
  • äsch

Jag har en leasingpappa. (hahaha, hans egna ord) Och det är jag nöjd med. När jag ska förklara vem han är så blir det mammas man, låtsaspappa eller styvpappa. Har aldrig förstått det där med styv?

• Vikk

Fy fan va löjligt! Varför skulle man inte kunna använda ordet bonusförälder!!??

FÖRÄLDRASKAP HANDLAR INTE OM BIOLOGI UTAN OM KÄRLEK OCH ENGAGEMANG!!!!!

Jag vet att jag inte är mamma till min sambos dotter men hon bor i mitt hus, äter min mat, bär kläderna jag köper till henne, kramar mig när hon ska sova, kommer till mig för tröst, skrattar med mig när hon är glad, surar mot mig när hon är arg, lyssnar till mig när vi läser böcker, leker med mig....m.m

Förklara skillnaden i biologisk förälder och bonusförälderns roll när det handlar om dessa saker!! Att man inte har juridiska rättigheter till barnet, inte tar beslut om barnet gällande vissa saker, inte har ekonomiskt ansvar för barnet , det är helt ok. Men omsorg och kärlek, det handlar ju föräldraskap om så snälla underskatta inte bonusföräldrarnas roll för barnen.

• WiJu

Jag kom in i mina bonusbarns liv lite sent (7 och 11 år) men jag är som en mamma för dom när dom är här, även om vi ALLA vet att jag inte är mamman. Dom kallar mig vid nam. Passar oss! 

Jag är en extra vuxen, deras pappas sambo eller deras småsyskons mamma. Men när jag är här på FL så beskriver jag oss i former som bonusmamma och bonusbarn.

För mig är dom verkligen två bonusar. Jag hade inte haft dom i mitt liv om jag inte levt med deras pappa. Jag är jätteglad över att ha träffat dom. Helt underbara storasystrar till vår dotter och kommer vara det till det barn vi väntar nu också.
    Håller med om att det låter illa när någon skriver bonus i samma mening som att dom HATAR barnet och andra hemska saker.
    Jag har aldrig hatat mina bonusbarn. Dom har tagit emot mig med öppna armar. Problem har vi haft, men vilken familj har inte det?? :) Men jag har aldrig blivit behandlad illa av barnen eller sambon eller biomamman. Hon talar gott om mig och jag om henne. Vi är inte vänner, men vi vill ju båda hennes barns bästa.

Så även om jag inte presenterar dom som bonusbarn i tal så är dom det i mitt hjärta. Mamma till dom kan jag aldrig bli, men jag är mamman i detta hus och behandlar dom som mina när dom är hemma vh. 

Så klanka inte ner på ALLA bonusmammor bara för att du kanske har otur!! 

• jådåsåatt

Nä, min "bonusmamma" är ingen bonus, hon är min mamma i vått och torrt och ställer alltid upp och älskar oss ovillkorligt.

• Viper

Dagens barn använder ju ofta ordet "låtsas"-pappa/mamma. Själv är jag 22 och ser min mammas man som en bonusförälder. Inget fel med det! :)

• u77

Jag kallar mig inte som bonusmamma,styvmamma eller plastmamma.
    Jag säger att jag har 2 barn och att min make har en tredje. Skulle heller inte vilja bli kallad för något av de orden av min makes barn. H*n har en egen mamma. Om h*n pratar om mig eller ropar på mig så använder h*n mitt namn. 

• Melipilla

Mina barn kallas sin pappa för pappa och min sambo för papí. Deras lillasyster (dvs. min sambos dotter) som inte bor hos oss kallar mig vid namn men pratar om mig som "mamman". Alla tre barnen kallar varandra för syskon.

• En Besmammas bekännelser
    surocharg skrev 2011-02-07 19:52:04 följande:
    Dessutom det borde vara förbjudet att kalla barn för bonusar. Det är barn och endast barn och ni är inte mammor endast vuxna . Börja beteer som vuxna  och visa barnen den respekt de förtjänar.
    Vad vet du om respekt??? Detta var nog det töntigaste jag har hört! Precis som en annan nämnde ovan i tråden (se nedan) Att du som vuxen har problem med att barn eller vuxna väljer att kalla sin partners barn för "extra, bonus" eller vad som helst, måste ju har personliga problem själv! En bio äger inte rättigheten till ett bra föräldrarskap - det sitter inte i blodet! Bara en usel bortförklaring så man som bio kan få misshandla sina barn både verbalt, psykiskt och mentalt på många sätt. Det är såna människor som du med din inställning, som gör livet jobbigt för många barn som tvingas leva i en styvfamilj! Om ett barn vill välja att kalla sin bios partner för extramamma/extrapappa för att förklara för andra vem man är- vad är problemet??? Hotet mot bion??? Det finns inga regler på hur en relation ska se ut eller inte får se ut! Det viktigaste är väl ändå att barnen mår bra och ska slippa bry sig om vuxna människor som orkar skapa konflikter kring huruvida de får kallas någon för "extra eller bonus"! Mina bonusbarn kallar mig för extramamma när de vill förklara för någon vem jag är - och är superstolta över det! Det är absolut inte samma sak som att jag skulle försöka vara en biomamma!!! Lägg ner!

besmamma.wordpress.com
    Vikk skrev 2011-03-16 12:35:27 följande:
    Fy fan va löjligt! Varför skulle man inte kunna använda ordet bonusförälder!!??

FÖRÄLDRASKAP HANDLAR INTE OM BIOLOGI UTAN OM KÄRLEK OCH ENGAGEMANG!!!!! 
  • trollkarl
    surocharg skrev 2011-02-07 19:52:04 följande:
    Det finns inget som heter bonusmamma. Som gift eller sambo med en man som redan har barn så kan du möjligtvis bli en god vuxen i dessa barns liv. Du kan bli en god förebild och ett bra stöd i barnens personliga utveckling, men du kan aldrig bli deras mamma vare sig bonus eller på något annat sätt.
    Kanske om de som vill kalla sig bonusmammor inser detta så slipper vi andra läsa om den outömlig avundsjuka och småsinthet som råder mellan den nya kvinna och mannen gamla barn. Hur kan ni som vuxna sitta och skriva om er ilska över 3-åriga bonusbarn som vill vara nära den nya bebisen, om bonusar som inte får vara i era sovrum, om att ni inte vill vara hemma när bonusarna kommer varnnan vecka, om hur ni vill tvinga mannen att välja mellan er och hans barn osv.
    Skäms med er! Vuxna kvinnor!!
    HA HA! tack för dagens skratt.

så du menar att min bonuspappa som jag haft sen 6 år inte är min pappa?

föräldraskap sitter inte i DNA utan i hjärnan. att min biopappa var med o donerade DNA är det enda han har vart bra till.
  • mandelblomma

nu vet jag inte om ts vill ha en annan benämning och i så fall vad, eller om det var de problem som kan uppstå som var ts innehåll?
    I vilket fall som, så kallar min mans dotter mig för sin bonusmamma, plastmamma eller mitt namn. ;)

• Missjag

Hej

Har inte läst alla inlägg utan endast början.
    Nu är det så att jag är BONUSMAMMA till två flickor.
    Denna benämning fick jag av min bonusdotter.
    Hon kom till oss en vekca och sa: Du är min bonusmamma.
    Ska jag då tryck ner denna flicka och säga. nemen va absurd du är, det finns inget som heter bonusmamma.
    Och självklart ska jag väl få kalla dom bonusar.
    Jag flyttade ihop med en man och fick som BONUS två underbara flickor in i mitt liv.
    Det är inte upp till dig att bestämma vad som gäller, det handlar väl om individuella fall.
    När hon berättar om mig, refererar hon till mig som sin bonusmamma.
    Fasoner att som vuxen kvinna tror att man kan bestämma vad som sker utanför din familj.
    Lägg dig inte i vad andra tycker och förstör deras lycka....

• En Besmammas bekännelser

@surocharg - tog argumenten slut för dig eller var allt bara ett skämt från din sida???!!!

besmamma.wordpress.com 

• TeamX

Kan man inte använda ordet bunusförälder som TS anser, så kan man heller inte använda ordet bonusbarn som ts gör. Alla styvföräldrar ser knappast mannens/kvinnans barn sen tidigare som en bonus, utan som något de får acceptera och respektera för att kunna leva med barens mamma/pappa.

Max, mitt hjärta, mitt liv mitt allt! Född 20041010 * Prins lillebror BF 20110506, efterlängtad! *
  • Izzziz

BESmamma : klart hon/han inte har. Startade nog tråden bara för o skapa en diskussion misstänker jag.

• Annika i Gbg

Ett ord är ett ord, inget mer. Huvudsaken är att alla i familjen behandlas med samma respekt och samma regler. Både barn och vuxna. I min värld är det inte blodsbanden som avgör vem som står mig nära. Nu är jag i och för sig vuxen med råge men min familj består (utöver mina egna barn) av mamma (som födde mig) och "pappa" Bengt (mammas man som är och fungerar som min pappa), min biologiska pappa som jag pratar med en gång om året pliktskyldigast (finns långt ute i periferin), min lillebror, två "systrar" som är pappa Bengts döttrar och som jag lärt känna de senaste tio åren av mitt liv. Jag har två biologiska systrar som själva har valt att ta avstånd från mig och mamma, de tillhör inte längre min familj. 

Ville bara belysa att familjeband handlar om annat än vilket epitet man sätter på människor. Kärlek mellan människor överbrygger sådant som blodsband, lika väl som kärlekslöshet och förakt kan släcka närheten och banden.

Tänk ändå så härligt, förresten, att få vara en bonus i någons liv! Hjärta Hoppas jag är en bonus för någon...

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • bebbe 09

Jag kan tycka att man får lov att kalla sig en bonusförälder för det är precis vad man är.

Jag uppfostrar min bonusdotter och lär henne hur livet ser ut och fungerar precis som en förälder, det ända som skilljer oss åt är vårat dna men jag är fortfarande en vuxen som lär och gör saker med henne precis som en förälder men istället för mamma så kalla hon mig vid namn.

Men man kan inte bara säga varför si och varför så, bete er som vuxna. varje situation är olik den andre.
    Som när jag kom in i min som JAG nu vill kalla det, bonusdotters liv fanns inte hennes mamma där för henne utan lämnade henne när hon va under året.
    Jag kom in i deras liv som vän och lekte med henne endast som en vän av pappa.
    När vi sedan blev ett par började jag ta ansvaret som en förälder, att ta mitt ansvar ha hjälpt min partner väldigt mycket, hon kallade mig mamma en dag för att hon kanske kännde så för mig. Dagen då hennes mamma hörde detta ville hon ta ifrån pappan hela vårnaden men det va pappan som tog hand om barnet mest, i stort sett från födseln. När jag och min sambo precis hade blivit ett par är det hon som ringer och skriker och skäller klockan tolv varenda natt utan anledning för det, och då hade vi knappt var ihop en vecka, hon anklagade mig för att ljuga för min sambo för att jag kallade mig vid smeknamn då jag inte gillar mitt dubbelnamn men vilkat han själv gjorde då han själv har ett dubbelnamn, men innan vi blev ett par visste vi redan vad vi hade för namn om man så säger.

P.S Att hennes dotter började kalla mig för mamma skulle ho tänkt på innan hon lämnade sitt barn med pappan, en dag stack hon bara...va trodde hon egentligen?? att han skulle leva ensam och att hon skulle ha honom lindad runt lillfingret?? Så känner jag för många mammor vars pappa anskaffat sig en ny partner.

Du som skriver detta inlägget som jag svarar på, jag fick för mig att du är en mamma vars pappa skaffat sig en annan. 

• Pssst

Haha, vilken roligt inlägg

JAG har en BONUSSON. HAN har "SIN DANI".  Bonusson är lättare att säga, tycker jag, än förklaringen att min man har en 7-årig son och VI har sedan 2 döttrar.

Vi vet båda 2 att han har en mamma och jag tar inte över hennes roll. Jag och min man delar däremot på pojkens uppfostran hemma då samma regler gäller för våra flickor. Härhemma är det 3 syskon. Punkt.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
Svar på tråden bonusmammor finns inte