• hymafr

Myom som hindrar?

Hej!

Jag har provat 3 ET + 1 FET utan att jag blivit det minsta gravid.

Jag har ett myom som sitter "på utsidan" och vid ett tillfälle har slemhinnan (?) spolats för att kolla om det var ok att sätta in ett embryo.

Min gyn vill nu inte längre hjälpa till vid ÄD utan tycker att vi ska lägga pengarna på annat då han anser att jag är för gammal (är 46).
    Han föreslog att det var myomet som ställde till det även om han först sa att det orsakar missfall (men då jag undrade om det också kunde orsaka mina problem så trodde han helt plötsligt det, trots att han aldrig sagt det tidigare).
    Han anser också att det enda sättet att bli av med ett myom är att operera bort livmodern.

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av myom och äggdonation eller ev vanlig graviditet.
    Har ni lyckats bli gravida? Har ni fått missfall? Har ni opererat bort myomet? Vilken operationsmetod användes i så fall?

Tacksam för alla råd och tips!

• Svar på tråden Myom som hindrar?
  • sanndy

Tack Hymafr!

Operationen genomfördes under narkos jag hade inga som helst problem efteråt, inga direkta blödningar och ingen nämnvärd smärta. Vad jag fick på "köpet" var en normal mens igen, denna hade under flera år varit både lång (ca 2 veckor) och mycket kraftig.

Den privata gyn som jag gick till (ansluten till försäkringskassan) skrev en remiss till sjukhuset (landstinget). Efter ungefär 1 månad fick jag en tid för operation. Det enda jag har betalat är upp till högkostnadsskyddet. Vad jag har haft tur med här är att jag har haft en mycket bra gynekolog, som både förstod och stöttade mig i min situation och var kompetent enligt min bedömning.

Att gå vidare till ÄD var inte givet för oss till att börja med, utan någonting som sakta växte fram. Vi prövade först med Pergotime utan avsett resultat och gick sedan vidare med Gonal-F. Inte heller det resulterade i någon graviditet. För ganska exakt två år sedan fick vi inse att antingen skulle vi förbli barnlösa eller skulle vi gå vidare med ÄD för att få ytterligare en, förmodligen sista chans.  Med facit i hand är vi givetvis mycket glada att vi tog chansen och att vi hade sådan tur att den också lyckades.

• hymafr

Pimpinellan: Jag håller absolut med dig om att det är konstigt att man inte hör mer om myom om det nu är så viktigt.
    Tyvärr har man ju upptäckt att det inte är alla läkare i Sverige som är så särskilt uppdaterade vad gäller nya rön, så till slut vet man inte riktigt vad man ska tro.
    Min gyn säger t ex att han inte tror på undersökningar gjorda i USA för att det är amerikanska kvinnor och inte svenska!!! Tyvärr är han inte den ende som sagt liknande. Har haft en barnläkare som sagt samma sak om min dotters sjukdom (inom ett helt annat område).

Sanndy: Vad enkelt det lät med en gyn som skriver en remiss (du har väl läst vad jag skrivit om min gyn?)
    Vad skönt att operationen så att säga slog två flugor i en smäll - både bättre fungerande mens och, förstås, en bebis!
    Jag ska försöka få tag på en annan gyn och han kan säkert, om han vill, skriva en remiss då jag vet att man t.o.m själv kan skriva remisser - men det är förstås lättare om en läkare skriver remissen.

• NinaCamilla
    hymafr skrev 2011-02-08 13:20:09 följande:
    Hej NinaCamilla!

Tack för informationen!

Intressant att barnet alltid vinner. Men det måste förstås betyda att det ändå blir en graviditet och att barnet hinner växa till sig lite innan myomet ställer till problem.

Jag håller på att försöka få tag på en annan läkare, men tyvärr är det ont om dem i min hemstad. Har fått tips om en som tyvärr har semester just nu så jag får ge mig till tåls innan jag ens kan få reda på om han kan ta emot mig...

Hur har du gjort - har du gått vidare med ÄD?
    Vi ska gå och träffa en psykolog om 2 timmar inför ÄD. Vi har ställt oss i kö i Finland eftersom det tar 7-9 månader innan de hittar någon donator. Jag gjorde en ivf-behandling men fick  st pyttesmåa äggblåsor och med lågt amh-värde, vägrade läkaren ge oss andra behandling. Det känns lite tungt att ge upp efter ett försök men andra sidan måste vi ställa oss i kön. Myom var överraskning eftersom ivf-läkaren sa ingenting om det när hon undersökte mig i november förra året. Hoppas att du hittar någon bra läkare som kan hjälpa dig. Kämpa på!
  • Astakvasta

Hej! Finns det någon kvar i den här tråden?
    Har försökt bli gravid, men inte lyckats, trots att jag inseminerat, gjort akupunktur och tillsynes haft de bästa av förutsättningar. Förutom just ett stort myom i lm som nu växt sig så stort att det töjer ut lm. ( mer om alla turer i min pre) Nu har jag efter bla fått höra att jag helt ska lägga ner tanken på bio.barn ställts i op kö för att ta bort myomet, och då förhoppningsvis kunna bli gravid iaf. Men när jag läst på om op. verkar denna vara ett betydligt större ingrepp och att lm inte alls kan behållas om det stora myomet sitter inne i lm. Jag hoppas på det bästa och behadlas nu med synarela, som ska ta mig in i klimakteriet, under 120 dagar. Detta för att myomet ska dra i hop sig som de gör i klimakteriet, och bli enklare att ta bort. 
    Nu är jag som biverkningar deppig, känner mig bakfull, har konstant huvudvärk etc. och är inte på topp på något sätt.
    Surar, försöker bita i hopp, hoppas kön går snabbt ( vilket den knappast gör, hoppas jag slipper behandla längre än 120 dagar, då dör jag nog) och framför allt att op. kan genomföras så att jag får lm som är möjlig att bli gravid i.
    Nån mer i samma sits?

• Juliette F

För en vecka sen var jag hos gyn för att mäta slemhinnan inför ÄD, och då upptäckte han att  jag har två små myom i livmodern: 12 och 14 mm. Han betonade dock att de satt "på rätt ställe" och inte skulle orsaka problem inför ÄD. Kan man lita på det? Hur stort myom har du Astakvasta? Vet du hur stora myom ska vara för att orsaka problem?

• Astakvasta

@ Juliette. Mitt var 7,5 cm senast de mätte .
    Jag har bara hört lite av olika läkare och googlat. Vad jag förstått är det är storlek och placering som det beror på. Ibland kan op krävas, men när man går in och tar bort tar man ju bort del av slemmhinnan också och i ärret kan ingen morula fästa och ärret i lm är inte lika töjbart som lm naturligt är. Mindre myom som behöver tas bort kan ibland beroende på placering tas bort via vaginan el med titthål och då blir ju ingreppet/påverkan mindre. På mig ska de in och skära upp magen och lm vilket kommer göra lm mindre elastisk och ge svårare graviditet ( min mamma tog bort myom, behövde snittas vid förlossning och höll vid andra graviditetens slut bokstavligen på att spricka. OBS! detta var många år sen teknikerna är bättre i dag)

På myomet, eller ärret kan ingen morula fästa. Viss placering och storlek kan också göra att myomet irriterar graviditeten även om embryot fäst. Har man otur kan de också få lm att svänga, genom sin tyngd, vilket betydligt ökar risken för missfall. Myom kan också sitta på utsidan av lm, men påverkar då oftast inte graviditetschanserna på samma sätt.
    En läkare berättade bara genom att klämma mig på magen att min lm var förstorad och att jag hade problem, den läkaren räknade sen ut mina chanser  helt att bli bio.mamma ( läs pre. det har varit många turer) Har gjort 4 IUID. Alla mina hormoner, värden och slemmhinna verkar toppen, men inget  kan fästa.

Nu när jag skrämmt dig så mkt kan jag tillägga att upp till 30% av kvinnor mellan 30-40 har myom och har pgav detta inga problem att bli gravida.

• Juliette F

Tack för utförlig info, Astakvasta! Jag tror jag fått myom pga östrogenbehandlingen inför ÄD. Jag har aldrig haft myom tidigare, och gjorde dessutom en noggrann vaginal ultraljudsundersökning av livmodern bara ett par dagar innan jag påbörjade östrogenbehandling. Inga myom alls hittades. På 15:e dagen av östrogenbehandling - nytt besök hos gyn. Denna gång upptäcktes de två små myomen! Gyn var ändå noga med att påpeka att de satt på "rätt ställe" och inte ska påverka. Men varför kan jag inte riktigt slappna av ändå? Obestämd

Nu kommer jag iofs ta nedregleringsspruta på måndag, och den ska visst göra så att eventuella myom krymper  - då man hamnar i "falskt klimakterium", och myom brukar ju försvinna i klimakteriet. Så dessa knutor ska förhoppningsvis inte påverka. 

Din statistik låter hoppfull, så jag får väl sluta bekymra mig. Hoppas att det löser sig för dig också!! Kan inte nedregleringsspruta var ett alternativ för dig, om det nu krymper myom? (enl vad jag läst till mig på google). 

• Juliette F

Sorry Astakvasta, hade lite bråttom :) Ser nu att du ska ta Synarela Skäms. Lycka till -- hoppas på ett myomfritt liv för dig snart!!

• Astakvasta

det är lugnt, nå ja, jag tagit synarela i 42 dagar i dag och kuren är 120 dagar. Men jag mår piss och perkele av biverkningarna. Och släpar mig fram med bla konstant huvudvrk och depp mm. Skrikandes Bara 78 dagar kvar, OM jag har tur. Oroar mig för att op. kön inte kommer att gå som en dans. Undrar om jag ska spraya mer än 4 månader då, för att spraya fram tom. op) I så fall dööör jag. Undrar nu efter mindre än 1½  mån hur jag ska klara 2½ ytterligare.
    Jag längtar som fasen efter op. Och tänker inte en gång att själva op kanske kommer att bli jobbig ( efteråt när jag inte får lyfta ens ett mjölkpaket på flera veckor) men att den kanske gör mig infertil. Men så FÅR jag inte tänka nu.
    Finns det en grupp med anonyma synarelasprayare som träffas och talar ut vill jag gå med, snart står jag inte ut.

• Juliette F

Stackars dig Astakvasta, piss och perkele låter inte så kul..håller tummar o tår för att op går bra och att du snart slipper alla symtom. Och att du får se ett vackert Plus 2011!!

Har förvarnat stackars maken om att jag kanske blir en klimakterieDemon fr o m i morgon måndag, då jag tar nedregleringssprutan. Dock slipper jag 120 dagars behandling, så jag klagar inte. Och vad gör man inte för en Gravid?? Det är värt allt!

Kram! 

• Caspianne

Jag har gjort  4 st IVF och 2 ÄD i Sverige. Antalet UL kan nu ju lista ut och INGEN av de svenska läkarna har sagt något/sett ett myom.

Sen åkte vi till tjeckien i november 2010 och läkaren upptäckte då direkt ett litet myom som enligt denne ej skulle påverka mina chancer till graviditet.
    Gjorde ytterligare en ÄD i Sverige i maj 2011 och frågade då rakt ut om myomet, men det fanns inget?!

Är nu precis hemkommen från mitt 4 ÄD, denna gång i Riga och även denna läkare såg ett litet myom. Vad ska man tro egentligen?!

• hymafr
    Caspianne skrev 2011-09-06 08:35:12 följande:

Jag har gjort  4 st IVF och 2 ÄD i Sverige. Antalet UL kan nu ju lista ut och INGEN av de svenska läkarna har sagt något/sett ett myom.

Sen åkte vi till tjeckien i november 2010 och läkaren upptäckte då direkt ett litet myom som enligt denne ej skulle påverka mina chancer till graviditet.
    Gjorde ytterligare en ÄD i Sverige i maj 2011 och frågade då rakt ut om myomet, men det fanns inget?!

Är nu precis hemkommen från mitt 4 ÄD, denna gång i Riga och även denna läkare såg ett litet myom. Vad ska man tro egentligen?!

Man ska tro att svenska läkare inte är så bra som de säger...

Tyvärr är min och många andras erfarenhet att vi i Sverige skryter om världens bästa sjukvård när det i själva verket är så att vi kanske är världsbäst på något/några områden, men när det gäller infertilitet är vi definitivt inte särskilt bra eller ens villiga att bli bättre jämfört med många, många andra länder.

Jag har varit med om läkare som sagt att man inte kan titta på amerikanska undersökningar och studier för det gäller ju amerikanska kvinnor och inte svenska!!!    Som om vi skulle vara skapta på olika sätt, eller?

Lycka till med ruvandet

• Caspianne

Ja, det blir mer och mer uppenbart att teknikerna för fertilitet inte är långt framskridna i Sverige, tyvärr!!
    Som nån klok människa på forumet skrev: IVF/ÄD-läkare räknar bara äggblåsor. Skrikandes

• finafina

Hej vet inte om denna tråd fortfarande lever...? Var hos min myom läkare i dag. Jag har massor med små små myom på utsidan av min livmoder och den är också lite förstorad. Tog för ett år sedan bort ett myom inne i livmodern, och dom har efter varit inne för att se hur det ser ut. Inga ärr bildningar och inga hål och inga nya myom. Men känner mig jätte rädd att alla mina små myom på utsidan ska göra att ägg inte kommer kunna fästa. Myomen gör tydligen att cirkulationen är sämre samt att det blir svårare för ägg, embryo att fästa. Jag har nu börjat på akupunktur 2 ggr i veckan. Jag har gjort 2 misslyckande ivf  och har 2 stycken frysta embryon. Är det någon som har erfarenhet av detta?

• hymafr
    finafina skrev 2011-10-06 19:53:01 följande:
    Hej vet inte om denna tråd fortfarande lever...? Var hos min myom läkare i dag. Jag har massor med små små myom på utsidan av min livmoder och den är också lite förstorad. Tog för ett år sedan bort ett myom inne i livmodern, och dom har efter varit inne för att se hur det ser ut. Inga ärr bildningar och inga hål och inga nya myom. Men känner mig jätte rädd att alla mina små myom på utsidan ska göra att ägg inte kommer kunna fästa. Myomen gör tydligen att cirkulationen är sämre samt att det blir svårare för ägg, embryo att fästa. Jag har nu börjat på akupunktur 2 ggr i veckan. Jag har gjort 2 misslyckande ivf  och har 2 stycken frysta embryon. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag har gått på akupunktur innan mina senaste två försök, ett färsk och ett frys, men tyvärr hjälpte det inte.

Var själv hos en ny gyn i måndags och frågade om myom och risk för missfall kontra risk för infertilitet, dvs att inte bli gravid alls.

Hon ansåg att det borde vara "lätt" att bli gravid med myom, men att myomet sen kunde orsaka ett missfall. Samtidigt sa hon att det är sällan som ett missfall orsakas av ett myom.   

Vet inte vad man ska tro längre. I mitt fall lutar det åt att jag ska försöka få taget immunologi-prover då jag tror att det kan vara det som spökar också. 
  • finafina
    hymafr skrev 2011-10-07 09:13:05 följande:
    Jag har gått på akupunktur innan mina senaste två försök, ett färsk och ett frys, men tyvärr hjälpte det inte.

Var själv hos en ny gyn i måndags och frågade om myom och risk för missfall kontra risk för infertilitet, dvs att inte bli gravid alls.

Hon ansåg att det borde vara "lätt" att bli gravid med myom, men att myomet sen kunde orsaka ett missfall. Samtidigt sa hon att det är sällan som ett missfall orsakas av ett myom.   

Vet inte vad man ska tro längre. I mitt fall lutar det åt att jag ska försöka få taget immunologi-prover då jag tror att det kan vara det som spökar också. 
    Visst är det det som är svårast...att inga riktiga konkreta besked... Skulle vilja att någon sa om du gör så här ökar du dina changser, om du gör så här är det omöjligt... Jag har en bok som heter "The Inferttility cure" har du /ni läst den? Det är av en guru inom akupunktur som själv hade problem att bli gravid... hon är både västerländsk och vanlig västerländsk läkare. Hon påstår att det ska gå att bli av med myom, genom örter.kost och akupunktur.... Läs den. Vet inte själv vad jag ska tro på...

Men nu läser jag den sedan får jag se...

Svar på tråden Myom som hindrar?