• ingendukänner

Hur ska jag göra? sälja eller inte? gud vad svårt!

Det är såhär.
    jag har 3 hästar, en shettis och 2 islandshästar.

vi hyr en gård på landet.
    vi har en 3månanaders bebis.

min sambo vill flytta då han tycker uppvärmningen är för kronglig och dyr här han trivs inte så bra på landet vill hellre på i en villa i ett samhälle.

jag är egentligen en lantmänniska men jag vill ju att vår familj ska funka med och jag kan väl inte stå fast vid mina åsikter enbart osv när vi har ett liv ihop och ett barn att ta hänsyn till?

hinner ju knappt med hästarna nu, dyrt är det ju så min sambo har inte råd med något intresse alla pengar går till hästarna.

men de betyder allt för mig
    shettisen kan jag nog sälja, men min dröm och mitt liv var ju att bo på landet med ca 2 hästar, köpa egen gård.
    men egen gård verkar för dyrt för oss, min sambo har inte tålamod med våra låga löner och dyr hyra att spara ihop till kontantinsatts i flera år.
    han vill hellre att jag säljer två av mina 3 hästar och vi tar det som kontantinsatts...

och att jag har den jag behåller inackorderad...men jag trivs inte som inackorderad egentligen men tänker endå att det vore kanske skönt nu när bebisen är liten, har dessutom långt till mina flräldrar o då kan ju kanske stallägaren hjälpa till att passa hästen osv.

men hur ska jag kunna sälja mina hästar? de är som mina barn de med för mig.

den som jag rider på han känns helt uteslutet att säljha han är min första häst vi läser varandras tankar vi är ett. utan honom kan jag inte leva känns det som.
    shettisen kan jag nog som sagt sälja hinner inte med, passar inte så bra ihop.

men den andra islänningen har jag haft sen han var föl och han är ju min framtid, en jättesnygg hingst med framtiden för sig, kommer ha mkt lättare för sig än min själsfrände, men hur fasiken skia man kunna välja???

jag vill ju behålla båda islänningarna men behöver ju pengarna till familjen och kontaninsattsen...

känns jobigt att min sambo inte orkar vänta på att vi sparar ihop...men får samtidigt dåligt samvete att jag har 3 hästar o han har inte råd med något..

HJÄLP

• Svar på tråden Hur ska jag göra? sälja eller inte? gud vad svårt!
  • qenzo

Urk vilken sits..
    Jag kan förstå din sambo, eftersom det är han som får stryka på foten varje gång. Någon kompromiss borde kunna hittas tycker jag.
    Sälja shettisen, behålla själsfränden och lämna ut hingsten på foder? Då slipper du iaf kostnaden av 2 hästar  under en tid och kan ta tillbaka hingsten när slantarna finns. 

• Tessie2022

Förstår att det är jätte jobbigt! Både för dig och din sambo.. Jag står själv med flera hästar hemma och en sambo som inte är hästintresserad.. Jag har dock hela tiden bestlutat att 2 hästar är lagom - jag hinner helt enkelt inte med fler pga jobb och barn.. Jag valde att betäcka när jag blev med barn första gången och efter det har jag fortsatt pga att jag inser att det inte finns tid för ridning (om jag ska rida vill jag träna ordentligt och även tävla lite då och då i alla fall). Känner att till detta finns igentligen varken tid eller pengar.. Nu har jag 2 hästar (+ 1 shettis till barnen som kommer att stanna oavsett) men hade igentligen velat ha 1.. Dock står jag i ett dilemma.. Båda är egna uppfödningar; 3-åringen har jag hela tiden sagt jag ska behålla till mig själv för att rida och träna. 1-åringen har superbra stam (halvsyster till godkänd hingst och kungakannan vinnare - samma mamma) och om jag vill fortsätta med avel så är detta inte en häst jag bör sälja (mamman fick plötsligt och tragist avlivas för några månader sedan).. Så jag vet inte hur jag ska göra.. Varken hinner eller har råd med båda om jag ska träna mm, och ska jag behålla 3-åringen så ska jag det.. Jag har dock beslutat att jag ska testa 3-åringen ordentligt.. Trivs jag att rida henne (ej inriden - ska lämnas på inridning mm då hon ska visas på 3-årstestet av någon mer van (hon har oxå bra stam (men inte lika bra..) så jag hoppas på bra poäng) och känner att jag hinner så säljs hon inte! 1-åringen behåller jag oxå tills vidare.. Hon kommer aldrig bli en häst för mig att rida då hon kommer att helt enkelt bli för bra och även alldeles för stor (minst 1.70 och jag är 162..), - men jag vill låna ut henne ett antal år så hon får göra karriär och sen var i avelsboxen här.. Som sagt en dröm kanske..

Förstår dig som sagt.. Hinner du rida din häst ordentligt nu när du har en liten bebis? Om inte och du känner att du kan sälja den äldre (till ett mkt bra hem och med förköpsrätt..) så hade jag nog valt att sälja den om jag vore du.. Förstår som sagt att det är jätte svårt.. Men jag förstår oxå din sambo att han inte är intresserad av att betala till dina hästar.. Min vill det inte och därför har vi inte gemensam ekonomi.. Min pappa får helt ärligt hjälpa till för att jag ska ha råd (stod med 5 hästar en vinter när jag väntade mitt andra barn (avlar man så ökar det drastiskt..).. Annars om du känner att du inte kan sälja någon av dem så fundera starkt på att låna ut någon på foder.. Då slipper du i alla fall den månliga kostnaden.. Men om du klarar lämna på foder så kanske du klarar att sälja.. Som sagt ett jätte stort beslut och ett mkt svårt sådant men ibland måste man offra något för familjen.. Inte kul men ibland tvunget för att det inte ska skapa osämja.. 

Ta ett papper och skriv upp alla för och nackdelar med alla olika val du har.. Försök bena ner det och se på det hela objektivt (inte lätt jag vet).. Jag hoppas att det löser sig för er!!!

Kan tillägga att min absoluta själsfrände var ett sto jag sålde för många år sedan.. Det tog mig 1 år att komma till freds med att sälja henne.. Men när jag väl sålde henne (var mkt noga vart hon hamnade) så kändes det helt okej. Hon bor fortfarande på samma hem och de är supernöjda med henne.. Jag älskade den hästen över allt annat.. Hon var helt underbar och jag hade ridit in henne själv och lärt henne allt hon kunde - vi kände varandra utan och innan.. Men vi hade kommit till en punkt där vi kom inte längre och jag ville mer.. Hon älskade att bli riden och tävlad.. Nu är jag ännu mer glad att jag valde att sälja då jag nått år senare blev gravid och hade inte hunnit ge henne det liv hon älskade..

Så fundera igenom det hela noga - känn dig inte tvingad till något och tar det tid så låt det göra det.. Men försök ändå att komma till freds med att bara ha 1 häst (om det ändå bara är att 1 år ute på foder..).. Det kanske är det som behövs för att du ska ha en lycklig familj..

• MamaJustify

Oj vad tråkigt. Ni måste nog verkligen sätta er ner och bena upp vad som är viktigt för er.
    Sen får ni se hur ni kan kompromissa. Bo kvar på landet, sälja en av hästarna och dra in på de kostnaderna så mycket som möjligt.
    Sen kan man ju inte få allt på en gång. Hoppas din sambo förstår att hästarna inte bara är ett intresse utan en stor del av dig som person!
    Lycka till!

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • mortill31980

Förstår er situation, och om mannen inte ställer upp att ta barnet när du vil till stallet, så blir det svårt att hinna med en häst.....  vet inte hur gammal unghästen är,men kanske ha honom på lösdrift någonstans i flock tills det är dax att rida in, eller låna ut honom.....  den äldre kan du ju ha medryttare till kanske några dgr i veckan?
    shettisen behöver du ju inte riktigt ännu.....
    Är själv ute efter en shettis till mina barn, är den snäll ,körd och riden kan jag vara intresserad.... att köpa el låna.

• ingendukänner
    stintan80 skrev 2011-02-24 10:56:35 följande:

Förstår er situation, och om mannen inte ställer upp att ta barnet när du vil till stallet, så blir det svårt att hinna med en häst.....  vet inte hur gammal unghästen är,men kanske ha honom på lösdrift någonstans i flock tills det är dax att rida in, eller låna ut honom.....  den äldre kan du ju ha medryttare till kanske några dgr i veckan?
    shettisen behöver du ju inte riktigt ännu.....
    Är själv ute efter en shettis till mina barn, är den snäll ,körd och riden kan jag vara intresserad.... att köpa el låna.

Jo han ställer upp när jag är ute hos dem det gör han det är mest att han tycker de kostar mkt pengar + att jag får ha 3 hästar fast vi kanske egtnligen inte har råd och han får ingenting som han säger.

unghästen har jag precis tagit hem efter att han stått på lösdrift typ hela sitt liv och han har jag börjar rida in nu så det känns inte så roligt att skicka iväg honom igen:(

ja shettisen är jättesnäll älskar att bli ompysslad vart i sverige bor du?
    men han är hingst så han kan alltså inte gå med ston men annars jättesnäll och lätthanterad.
    superfin är han med något utöver det vanliga han har en väldigt ovanlig färg med massvis av lugg man och svans.
    men han är 83cm hög så han är en mini shettis så allt för stora barn kan ju inte rida.
    han är körd och har en jättefin vagn.
  • mortill31980

Hej, ja då är han för liten...har en 5-åring, så hon behöver nog en större. + att vi har ston....   jo min man tycker också att hästar kostar pengar..pengar som man hade kunnat göra en resa för istället.....  så det är mkt gnäll om det hos oss också,trots att vi har eget stall och att vi har billigt foder....    Att ha en tävlingshäst skulle jag inte ha råd el tid med idagsläget......  sommartid är en annan sak att ha extra hästar, då slipper man foderkostnader....  lösdrift är nog bäst vintertid, det har vi till våra gamla hästar..spar tid!

Svar på tråden Hur ska jag göra? sälja eller inte? gud vad svårt!