• carroegirl84

nio veckors bebis, hur ofta och hur mycket äter era?

Har en liten kille på nio veckor som vill äta mest hela tiden. Klarar som mest två timmar, ytterst sällan två och en halv timme och oftast bara en och en halv timme innan han vill ha mat. Får höra en del kommentarer om att han äter för ofta, för mycket etc...

Han äter mellan 85-135 ml per matning beroende på hur hungrig han är. Äter han 135 står han sig ju naturligtvis lite längre men verkar ofta småäta och vilja äta ofta istället. är det normalt eller har de som kommenterar rätt? Tänker ju inte låta honom gå hungrig och vara ledsen pågrund av dessa kommentarer men skulle gärna höra lite om era erfarenheter.

På natten kan han klara sig mellan tre till fem timmar utan mat så han börjar ju glesa ut matningen där allafall.

• Svar på tråden nio veckors bebis, hur ofta och hur mycket äter era?
  • Lucia B

Det va likadant för mig.
    Min son är 3,5 månad och han kunde äta varje timme fösta månaden.
    Jag har mycket mjölk så det va inte de som va problemet tror bara han ville vara nära.
    Nu är det bättre då det går mellan 3-5 timmar mellan måltiderna

• Stina f

När jag fick min lillkille som ja aldrig har ammat sa de på BB att jag absolute INTE fick ge oftare än var 3 timme och sedan endast öka med 10 ml per dag.
    Liam är mitt första barn och då lyssnar man de klart på de som kan! Som BB.
    Men han skrek och jävlar va han skrek så jag trodde det var Kolik.
    Min farmor sa då att han är hungrig!
    Började ge han så mycket han ville ha och hur ofta han ville. Skrikandet försvann!!
    Jag tycker du ska ge han så ofta och så mycket han vill...
    De kanske är närhet han vill ha med... 

• ÄlskarMina

Min pojke är snart 9v han med och han äter varannan till var tredje timme på dagen och var tredje/fjärde på natten.
    Oftast får han i sig alla 135ml men ibland blir det bara ca.90ml-på dagarna.
    På nätterna är det oftast 135ml till han ska sova och sen lite småsnuttande på natten-allt från 40ml och uppåt.  

Jag tänker som så att det är som med amning-fri tillgång till det! Klart han ska ha mat om han visar på att han är hungrig, de äter ju bara så mkt som de behöver ändå och kräks ju oftast upp överskottet. Tungan ute

Så NEJ, jag tycker inte du ger för mkt eller för ofta. Du känner ju din bebis bäst och inte "alla andra". Flört

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid 8/12-10*.¸¸.·*¨`· langtanefterpyret.blogspot.com
  • Little me

Min tjej är tio veckor. Hon äter fem ggr om dagen á 165ml (ibland äter hon inte upp allt dock)
    Hon äter oftast 06, 10, 14, 18, 00 (i runda slängar)
    Hon sover 18-06 så vid 00 väcker vi henne för mat (läs: hennes pappa, så mamma får sova :)

• Little me

Det längsta min dotter varit utan mat är 10,5tim! Vi ger man när hon visar tecken på att hon är hungrig.

Svar på tråden nio veckors bebis, hur ofta och hur mycket äter era?