• CoolJen

Använder du bilbälte i taxi?

En liten 'spin off' från denna tråden www.familjeliv.se/Forum-21-272/m57127896.html

Själv använder jag alltid bilbäte, även när jag åker taxi eller om man är ett gäng glada festdeltagare som tränger ihop sig för att få skjuts.
    Däremot är jag alltid den enda som vid dessa tillfällen tar på mig bältet....hur är det med er, använder ni bilbälte vid taxi/skjuts när ni är runda under fötterna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du bilbälte i taxi?
  • IsDimma

Japp. Alltid i taxin också.
    Men däremot använder jag det inte i bussen, om det är så att bussen har bälten så är jag ändå inte den som tar på mig det.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • CoolJen

Hur gör ni då fler än maximalt antal passagerare åker i en bil?
    Själv sätter jag mig alltid med bälte först, resten struntar ju ändå i det...

• viseversa
    CoolJen skrev 2011-02-06 09:44:18 följande:
    Vi åker aldrig fler personer i en taxi än vad som är lagligt. Varför skulle vi? Krockar vi så speklar det ju ändå ingen roll om du har bälte på dig. Dom som inte har det kommer flyga runt i bilen som elefanter och slå ihjäl dig iallafall! 
  • viseversa

Under en kraftig krock så väger en människa såå mycket mer än vad den gör från början pga kraften. Ett litet barn som inte är fastspänd kan tex flyga rakt igenom en vindruta och flera meter ut på vägen av en krock. Därför ska ALLA vara fastspända i en bil för är olyckan framme så kan den som inte är bältad krossa dom andra när denne flyger runt i bilen!

• SilverEmma

Har alltid bälte i taxi och har aldrig åkt fler personer i en bil än vad där är plats till.

• Lena

Jag sätter automtiskt på mig bälte när jag sätter mig i en bil. Sen jag blev vuxen och förnuftig har vi aldrig åkt fler i en bil. Då tar vi fler bilar

• Kazeer

Sitter jag i en bil, som rullar, så har jag bilbälte på mig. Det åker reflexmässigt på, när jag sätter mig i bilen.

CoolJen skrev 2011-02-06 09:44:18 följande:
    Om vi är fler personer än det finns bälten i bilen, så tar vi en bil (eller så många som behövs) till.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • CoolJen

Är det verkligen bara jag och mina vänner som trängt ihop oss för att ex åka från en fest till stationen, eller krogen?

• Barbabok

Använder bälte, och vet inte någon taxi som skulle ta fler än 4 passagerare (ja förutom storbil då).

• CoolJen
    Barbabok skrev 2011-02-06 10:31:37 följande:
    Använder bälte, och vet inte någon taxi som skulle ta fler än 4 passagerare (ja förutom storbil då).
    Just själva taxifrågan gäller enbart bälte, för nej ingen taxi tar fler än maximalt med passagerare.
    Min erfarenhet av taxiåkande på fyllan är att folk inte använder bilbälte.
  • SilverEmma

CoolJen - nej det är inte bara du. Jag har vänner som gärna gör så. Men inte när jag kör, då får de fixa annan skjuts.

• Barbabok
    CoolJen skrev 2011-02-06 10:35:55 följande:
    Just själva taxifrågan gäller enbart bälte, för nej ingen taxi tar fler än maximalt med passagerare.
    Min erfarenhet av taxiåkande på fyllan är att folk inte använder bilbälte.
    Aha, trodde ni knödde ihop er i taxin också.
  • CoolJen
    Barbabok skrev 2011-02-06 10:38:56 följande:
    Aha, trodde ni knödde ihop er i taxin också.
    Det har vi nog försökt med några ggr
  • Matillin

Ja för mig är det självklart att ha bälte på sig oavsett vilken bil man sitter i eller hur nykter, onykter man är?

• Anova

Självklart, jag åker alltid taxi nykter. (har inte varit berusad på många många år.. )

• Verkligen

Inte så ofta. Av nån anledning glömmer jag alltid att ta på mig bälte när jag är passagerare. När jag själv kör använder jag alltid bälte.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Joico

Alltid bälte! Nu åker jag aldrig taxi, men skulle jag så - absolut, bälte på!

Trist att taxichaufförer tar in fler än vad bilen är godkänd för, jävligt oansvarigt.

Svar på tråden Använder du bilbälte i taxi?