• rockmama

Stressad av BVC

ja det är så att min son som nu snart blir 7 månader inte kryper än.
    för mig är det ju inte något problem så utan vi går sakta fram och alla barn är ju inte lika snabba med att krypa, gå osv.
    men nu är det också så att bvc stressar mig med detta för enligt dem så ska ju en 7 månaders bebis krypa vid dette laget och till och med börja dra sig upp mot stående om inte mer..

jag vet många barn som inte kryper som är lika gamla som min son.

men vad tycker ni är detta konstigt och hur ska jag hanskas med bvc?
    vill inte ha denna pressen på mig och jag vill inte bli upp stressad och stressa min son till att krypa.

• Svar på tråden Stressad av BVC
  • ELLEoClara

Min dotter kröp/ålade INTE på 10 mån kollen och de sa INGET om det bara att alla är olika.( Kröp vid 11 mån)

Kunde inte resa sig mot möbler före 12 1/2 mån, gick lite längs möbler vid 13 1/2 mån  = att hon inte kunde det på 1 års kontrollen och det var också NORMALT.

• Sarah84

Hur kan de säga så? Alla barn kryper ju inte ens Skrattande
    Mina 2 barn kröp inte förän de va 10mån. Jätte skönt =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • vittra
    ELLEoClara skrev 2011-02-05 20:47:58 följande:
    Min dotter kröp/ålade INTE på 10 mån kollen och de sa INGET om det bara att alla är olika.( Kröp vid 11 mån)

Kunde inte resa sig mot möbler före 12 1/2 mån, gick lite längs möbler vid 13 1/2 mån  = att hon inte kunde det på 1 års kontrollen och det var också NORMALT.

Det behöver ju inte betyda att det är något fel, men de kontrollerar utvecklingen vid dessa åldrar.
  • xXMaLoXx
    vittra skrev 2011-02-05 21:43:28 följande:
    Det behöver ju inte betyda att det är något fel, men de kontrollerar utvecklingen vid dessa åldrar.
    Vi frågade vårat BVC om det där, även om vi egentligen inte haft så mycket funderingar kring sonen. Saker och ting kommer liksom när de kommer.

Sköterskan vi har menade på att de kan göra små markeringar att använda framöver. Låt säga att lilla Sara på 10 månader inte visat det minsta intresse att ta sig fram, så kan de kika lite nämre vid nästa kontroll. Det innebär inte att något är fel dock.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Annika i Gbg

Be att få byta bvc-sköterska. Det tycker jag alla ska göra som inte är trygga och nöjda med den de fått. Ett besök på bvc ska styrka föräldrarna, inte stressa och trycka ner dem. Tyvärr har inte alla den förmågan men då kanske man måste få höra det. Alltså tycker jag att du ska ringa verksamhetschefen och berätta varför du vill byta och be om hjälp att göra det.

En 7-månaders som inte kryper är inget konstigt alls! Du kan vara lugn.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • rockmama

tack! detta kändes mycket lugnare.
    för det är inte bara bvc utan andra runt om kring mig som även på pekat detta. men då vet jag att det finns fler där ute som är som min son:)
    hanspringer ju som bara den i gåstolen och vill gärna att man håller honom så han får gå.
    jag själv kröp i stort sätt inte utan gick när jag var 9  månader. även min mamma gick vid 9 månader.
    så han kanske är likt oss.:)
    men tack för lugnet:)

• Alexi
    rockmama skrev 2011-02-06 14:44:35 följande:
    tack! detta kändes mycket lugnare.
    för det är inte bara bvc utan andra runt om kring mig som även på pekat detta. men då vet jag att det finns fler där ute som är som min son:)
    hanspringer ju som bara den i gåstolen och vill gärna att man håller honom så han får gå.
    jag själv kröp i stort sätt inte utan gick när jag var 9  månader. även min mamma gick vid 9 månader.
    så han kanske är likt oss.:)
    men tack för lugnet:)
    "Andra som din son", ja det är nog majoriteten det. Jag vill nog vända på det och säga att de som kryper vid sju månader är väldigt tidiga. Min dotter kröp vid 8 mån och det kändes tidigare än många andra. Tycker du ska fråga din bvc hur hon menade egentligen.
  • Mamma och Mor

Många sköterskor på bvc kanske skulle dra något gammalt över sig... de är mer upphov till onödig stress än till hjälp för nyblivna föräldrar.
    Dottern min kröp inte förrän hon var 11 månader, gick gjorde hon först vid 15 månader. Innan hon var 18 månader hoppade hon jämfotahopp och sparkade boll - tji fick bvc!

Sonen var närmare 11 månader innan han kröp och i dagarna började han gå, 14 månader gammal. Nu är bvc tysta eftersom de sett att dottern utvecklats fullständigt normalt trots sen "krypstart"

Barn är olika och det är inget konstigt alls att ert barn inte kryper ännu, hon kanske rentav kommer att gå innan hon lär sig krypa :)

Jag tycker faktiskt du kan strunta i bvc om de är så ålderdomliga i sitt tänk. Gå bara dit på de sk "måsten" man har, läkarkontroller och vaccinationer. Resten är frivilligt och inga problem att strunta i. Väga/mäta kan man ju faktiskt göra hemmaFlört

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • vittra
    Alexi skrev 2011-02-06 15:32:33 följande:
    "Andra som din son", ja det är nog majoriteten det. Jag vill nog vända på det och säga att de som kryper vid sju månader är väldigt tidiga. Min dotter kröp vid 8 mån och det kändes tidigare än många andra. Tycker du ska fråga din bvc hur hon menade egentligen.
    Håller med dig, det är i tidigaste laget att krypa redan vid 7 mån eller innan. Skulle vara intressant att veta vad bcc-sköterskan egentligen menade...
  • AnAngel

OJ ska de krypa redan vid den åldern... de har jag svårt att tro, måste räknas som tidigt vid 7 mån!
    Min dotter är 8 mån och inte kryper hon inte.... men inte ett dugg orolig över de...bara en av 9 i mammagruppen som kryper.,..och de är i stort jämngamla.

• MLT

När vi var på kontroll vid 6½ månaders ålder kollade dom att han kunde hålla i en leksak och förflytta den till andra handen. De släppte sen ner leksaken på golvet och kollade om han tittade efter den. Det var nog allt hon kollade den gången utöver läkarundersökningen.

Min son (nu 7 månader) kryper lite men ålar hellre. Han sitter dock aldrig eftersom han inte är intresserad av det. En tjej i mammagruppen (8 mån) kryper inte, men tar sig fram på andra sätt. Alla barn är olika, så slappna bara av, han kommer garanterat riva halva huset snart nog ;)

• rockmama
    MLT skrev 2011-02-06 17:26:04 följande:
    När vi var på kontroll vid 6½ månaders ålder kollade dom att han kunde hålla i en leksak och förflytta den till andra handen. De släppte sen ner leksaken på golvet och kollade om han tittade efter den. Det var nog allt hon kollade den gången utöver läkarundersökningen.

Min son (nu 7 månader) kryper lite men ålar hellre. Han sitter dock aldrig eftersom han inte är intresserad av det. En tjej i mammagruppen (8 mån) kryper inte, men tar sig fram på andra sätt. Alla barn är olika, så slappna bara av, han kommer garanterat riva halva huset snart nog ;)
    okej vad mycket de kolla det gjorde de inte med min son. jag var på läkarbesök vid 6 mån och de prata knappt med en. de bara fråga mig om han gör dittan och dattan.
    men har funderat på att byta bvc för hon jag är hos är så tafat och konstig och gamal...
    pratar knappt med en när man är där inne på kontroller...
  • MammatillSimon

Simon kröp inte heller vid 7månader och inte sa de nåt heller på bvc om detta.
    Nu när vi var dit på 1årskollen och de fick se att han gick själv från väntrummet så var de mer förvånade att han kunde gå "redan" och så bra.

De har aldrig riktigt kollat utv. så noga utan mer frågat mej vad han kan och inte..

♥ Simon 091215 madelin82.blogg.se
  • Trynträ

Men vilken knäpp bvc tant. Kan du inte byta ut henne? Vår dotter var nog tio månader innan hon ens tog sig framåt och då kröp hon inte heller utan hasade på rumpan. Hon har aldrig krypit på golvet, däremot lite i sängen. Hon är 16 1/2 månad nu. Skit i vad bvc säger. Alla barn tar det i sin egen takt. Det går inte tvinga fram nåt. Alla barn kryper dessutom inte heller.

Svar på tråden Stressad av BVC