• syntharen

Bilbarnstol som är lätt att flytta?

Jag undrar om det är någon som vet en bilbarnstol som är lätt att sätta in och ta ur bilen. Vi har ingen egen bil (eller körkort) så vi måste ha en bilbarnstol som vi lätt kan sätta in och ta ur olika bilar. Den får inte vara för besvärlig med en massa spännen och öglor som ska passa ihop osv... Jag misstänker det kan vara svårt att hitta men man vet ju aldrig... Den måste helst passa till dom flesta bilar också. Sonen är snart 8 månader och måste nog snart byta från babyskyddet vi har nu.

Någon som vet? 

• Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att flytta?
  • cicci85

Jag skulle välja en enkel och lätt stol tex Britax Hiway eller Britax Twoway. De brukar passa i alla bilar och är godkända till 25 kg på alla platser. Båda stolarna tar liten plats men kan ge mycket benplats om det behövs.
    Nästan alla stolar monteras ju med fästband. Om du ofta brukar åka samma bil kan du låta fästbanden sitta kvar i den bilen och ha ett par lösa om ni ska åka nån annan bil.

• syntharen

Tack för svaret! Ja det är klart att jag kan lämna kvar fästbanden, det hade jag inte tänkt på. Det är bara 2 olika bilar vi åker med så då kan vi ju lämna kvar fästbanden. Jag funderade också på britax, men ville bara kolla om det fanns nåt annat märke som hade nån lättare fästanordning.

• Cecci78
    syntharen skrev 2011-02-06 10:53:59 följande:
    Tack för svaret! Ja det är klart att jag kan lämna kvar fästbanden, det hade jag inte tänkt på. Det är bara 2 olika bilar vi åker med så då kan vi ju lämna kvar fästbanden. Jag funderade också på britax, men ville bara kolla om det fanns nåt annat märke som hade nån lättare fästanordning.
    nej det finns nog inte, gillar också britax och hade nog till en så liten köpt en Hi Way
  • neas Ninna

vi har en Britax MultiTech och den är jättelätt att flytta. Tidsmässigt tar det lika länge som det tog att flytta Graco basen. Man fäller ut stödbenet, spänner ner med fästbandet och träder bältet under över under och klickar det i låset. Sen efterspänner man och klickar fast de extra bälteslåsen som finns på sidorna stolen.
    Fördelen med britax är att alla deras modeller jag sett är så enkla och logiska i fastspänningen att man "inte kan göra fel", till skillnad från AG cosmicen svärisarna har, som tom jag som "veteran" har svårt att vara säker på att jag gjort rätt med (och det med instruktionerna klistrade på stolen...)

Med fästbanden är enklast att träda ena bandet genom öglan längst ner på det andra, sen träda låset på det bandet genom "sin egen" ögla, då får du ett långt band med två spännen, detta lägger du runt passagerar stolen, justera dem så ena är längre så slipper passageraren ah knuten i ryggen. sedan spänner man dem i kors som vanligt. Det är jättelätt och man skipper oroa sig för att banden är i fel bil, eller ska bli "överkörda" när någon justerar stolen.

because I can
  • EnStoltMamma
    neas Ninna skrev 2011-02-06 19:59:34 följande:
    vi har en Britax MultiTech och den är jättelätt att flytta. Tidsmässigt tar det lika länge som det tog att flytta Graco basen. Man fäller ut stödbenet, spänner ner med fästbandet och träder bältet under över under och klickar det i låset. Sen efterspänner man och klickar fast de extra bälteslåsen som finns på sidorna stolen.
    Fördelen med britax är att alla deras modeller jag sett är så enkla och logiska i fastspänningen att man "inte kan göra fel", till skillnad från AG cosmicen svärisarna har, som tom jag som "veteran" har svårt att vara säker på att jag gjort rätt med (och det med instruktionerna klistrade på stolen...)

Med fästbanden är enklast att träda ena bandet genom öglan längst ner på det andra, sen träda låset på det bandet genom "sin egen" ögla, då får du ett långt band med två spännen, detta lägger du runt passagerar stolen, justera dem så ena är längre så slipper passageraren ah knuten i ryggen. sedan spänner man dem i kors som vanligt. Det är jättelätt och man skipper oroa sig för att banden är i fel bil, eller ska bli "överkörda" när någon justerar stolen.
    fast får man ha banden så om stolen är monterad i baksätet? trodde bara de va i framsätet man fick ha banden så.. så visar det iaf i manualen till en acta som jag har..
  • neas Ninna
    EnStoltMamma skrev 2011-02-08 21:52:20 följande:
    fast får man ha banden så om stolen är monterad i baksätet? trodde bara de va i framsätet man fick ha banden så.. så visar det iaf i manualen till en acta som jag har..
    Förstår inte vari faran skulle ligga, inte i en enda bil vi monterat i förligger minsta risk för att bandet skulle "glida" upp då man spänt det, eftersom det kilas in mellan säte och ryggstöd enda till ramen.
    Det stod inget om det över huvudtaget i MultiTechens bruksanvisning. Där gällde allt att fästa i stolen, även vid framsätesåkning. Tror det är större risk att ha dem runt skenor liggandes eftersom de då kan bli "överkörda" och skadade av pasagerare när bilstolen inte är där.
    because I can
  • EnStoltMamma
    neas Ninna skrev 2011-02-08 22:26:19 följande:
    Förstår inte vari faran skulle ligga, inte i en enda bil vi monterat i förligger minsta risk för att bandet skulle "glida" upp då man spänt det, eftersom det kilas in mellan säte och ryggstöd enda till ramen.
    Det stod inget om det över huvudtaget i MultiTechens bruksanvisning. Där gällde allt att fästa i stolen, även vid framsätesåkning. Tror det är större risk att ha dem runt skenor liggandes eftersom de då kan bli "överkörda" och skadade av pasagerare när bilstolen inte är där.
    Nej men det står väl inte heller att det är ett alternativ att sätta banden så? det är inte godkännt att ha bandena så om man inte har stolen i framsätet och drar banden under stolen.. vid en kraftig krock finns det risk att stolen flyttar på sig och då kan banden visst glida undan! maila britax och fråga själv så får vi se vad du får för svar! eller Säkerhetsbutiken... man kan lika väl ta och trä banden mellan stolens rygg och sits och dra åt dom var för sig.. precis lika lätt att göra så om man ska ha bandena kvar i bilen! säkerheten går före lättheten!
Svar på tråden Bilbarnstol som är lätt att flytta?