neas Ninna skrev 2011-02-06 19:59:34 följande:
vi har en Britax MultiTech och den är jättelätt att flytta. Tidsmässigt tar det lika länge som det tog att flytta Graco basen. Man fäller ut stödbenet, spänner ner med fästbandet och träder bältet under över under och klickar det i låset. Sen efterspänner man och klickar fast de extra bälteslåsen som finns på sidorna stolen.
Fördelen med britax är att alla deras modeller jag sett är så enkla och logiska i fastspänningen att man "inte kan göra fel", till skillnad från AG cosmicen svärisarna har, som tom jag som "veteran" har svårt att vara säker på att jag gjort rätt med (och det med instruktionerna klistrade på stolen...)
Med fästbanden är enklast att träda ena bandet genom öglan längst ner på det andra, sen träda låset på det bandet genom "sin egen" ögla, då får du ett långt band med två spännen, detta lägger du runt passagerar stolen, justera dem så ena är längre så slipper passageraren ah knuten i ryggen. sedan spänner man dem i kors som vanligt. Det är jättelätt och man skipper oroa sig för att banden är i fel bil, eller ska bli "överkörda" när någon justerar stolen.
fast får man ha banden så om stolen är monterad i baksätet? trodde bara de va i framsätet man fick ha banden så.. så visar det iaf i manualen till en acta som jag har..