• Klaar

Hur donerar man ägg?

Jag har gått och tänkt på alla ofrivilligt barnlösa det senaste och funderar på att donera ägg men hur gör man? jag har inte tänkt att göra det nu men om några år då vi själva är färdiga (har en son och försöker bli gravid igen) jag vet att det är så många som har svårt att bli gravida och hoppas kunna hjälpa till någonstans men först vill jag ha information, nån som vet vart jag kan vända mig? jag bor i småland.

• Svar på tråden Hur donerar man ägg?
  • Hjärtapåtråd

Jag hittade en sida om detta. Det fanns en länk ngnstans på äggdonationssidorna. Kommer förstås inte ihåg adressen. Där stod mycket. Jag bor i Gränna (också småland) och för mig är ju Linköping smidigast.

'liza micke'- nicket fick jag info ifrån. Dom letar efter en "privat" donator för att komma snabbare fram i kön.

• Celindan

Jag går också i samma tankar som du TS. Vi har en dotter och ska fixa till ett syskon först, men sedan kan ÄD bli aktuellt. Men då åker jag till USA och gör det!

• atelli

Jag har åxå tänkt på att bli ÄD, men läste nu på en sajt att donerande kvinna måste vara mellan 25 o 36. Trist att man faller för ett ålders-streck men det finns väl orsaker till en åldersgräns.

• Linisen

Hej

Jag blir så glad när jag läser era inlägg för jag är en "så'n" som behöver ägg. Därför blir man så glad i hjärtat när man läser att ni minsann kan tänka er det någon gång i era liv.

Jag vill bara lyckönska er alla och vill ni fråga något är det bara att göra det så kan jag se om jag kan hjälpa er med svar.

Tack för att ni gör kvinnor som jag lite glad på söndagseftermiddagen här

• Venus
    Atelli Man behöver inte vara 25, det är en riktlinje de har...
    Själv var jag 24 när jag donerade ägg, och det hade blivit tidigare om jag och sambon inte bestämt oss för ett syskon just då
    Underbart att höra om fler som kan tänka sig donera, tummen upp till er...
  • atelli

venus: tyvärr är det den övre åldersgränsen som jag passerat. Men den kanske åxå är förhandlingsbar!

• Venus

Atelli Ahhh, tänkte inte så långt
    Det beror nog på med hur mycket du passerat den... Man kan nog alltid prata med dem, men det har ju med äggkvaliteén att göra... Ju "äldre" ägg desto mindre chans att det lyckas...

• Freda

Jag går också i dessa tankar, har gjort det en ganska lång tid. Det som gör mig tveksam är om jag om 10 år vill ha ett barn till (har redan två och i nulägget känns det inte som om vi vill ha fler). Tänk om jag då inte kan få fler.... Man har väll inte obegränsat med ägg...
    Men jag har ju två, och jag vill verkligen inte att de som vill men inte kan ska behöva missa det underbara med att ha barn. Någon som delar mina funderingar om detta?

• Venus

Freda Då kan jag lugna dig med att säga att du gör inte av med fler ägg under en ÄD än vad du gör en vanlig månad

Det som händer är att man ser till att stimulera så att fler äggblåsor stannar kvar än en vanlig månad då man i regel bara släpper ett ägg...
    Det påverkar alltså inte framtida ägglossningar...

• Freda

Venus: Tack! Nu känns allt mycket bättre. Ska så fort jag har gått ner i vikt (faller på BMI) ta kontakt med USÖ.

Svar på tråden Hur donerar man ägg?