• Stor mamma

Hur blir man halvfodervärd

Vad skall man tänka på som halvfodervärd??
    Hur blir man det??
    Hur skriver vi papper-skriver man ens papper på detta??
    Vad är lämplig betalning??

Vi bor i mkt liten ort och här vimlar av hästar. Tänkte att nu har jag letat häst ett år men ej funnit den rätta. Så då kanske jag o barnen kan bli halvfodervärd i stället tills "min" häst dyker upp.

Tänkte barnen skulle lära sig lite och jag rida lite.
    Kanske köra lite. Har mycket erfarenhet samt haft egen häst fram till dess andra dottern föddes.

Men aldrig varit fodervärd och vill inte bli blåst och inte blåsa någon heller. Så hur gör man egentligen??

Erfarenheter inom detta sökes

• Svar på tråden Hur blir man halvfodervärd
  • Icnivad

Halvfodervärd enligt min mening är att man har hästen på halvfoder.
    Har man hästen på helfoder så är den helt som sin egen, man betalar allt, bara inte äger den.
    Har man den på halvfoder, så betalar man hälften, tar hand om hälften.
    När jag hade halvfodervärd förut så skrev vi fodervärdskontrakt.
    Vad man ska tänka på:
    *Alla parter måste trivas tillsammans, ägare, häst, fodervärd.
    *Skriv ner ALLT!!! Kontrakt skrivs inte för att bråka, utan för att slippa bråk!

Annars är ett alternativ medryttare.
    Där är det mindre ansvar, mindre pengar.
    En rimlig summa tycker jag är mellan 300-1000:-/månaden beroende på vart hästen står, hur välutbildad den är, hur mycket man får rida osv.

• qenzo

Som Ic sa så brukar de flesta halvfodervädrar betala hälften av alla kostnader, förutom försäkring. Som helfodervärd betalar du allt, utom försäkringen, som hästägaren oftast bekostar.
    Som mest har jag betalat 800 kr i fast avgift per månad. Hästen stod stallad på ridskola, nära stad, ridhus & belyst plan + belysta ridvägar i skogen. Utöver detta betalade jag halva hovslagaren, runt 400 kr. Just ja, jag hade hästen 3 dagar/vecka.
    Detta var för 10 år sedan dock men principen är densamma, men kostnaderna för ffa hovslagaren är nog annorlunda.

Svar på tråden Hur blir man halvfodervärd