• sussi70

Vid vilken ålder är det ok att barn åker hem med buss från skolan?

Hej alla fantastiska föräldrar!

Jag har en kän väninna som har delad vårdnad om sina två tvillingar. De fyller 10 år i år och går i trean.
    Avståndet mellan hemmet och skolan är ca 1,5 km. Bussen går utanför skolan (ca 2 min promenad dit). Häromdagen missade de att hoppa av bussen på väg hem och åkte en hållplats för långt. De hoppade av när de upptäckte detta och tog en buss tillbaks till den rätta hållplatsen. Nu har pappan gjort en grej av det här och menar att mamman är oansvarig som låter dem åka hem själva med buss från skolan. Kan hon inte hämta och ta hand om barnen på eftermiddagarna så är det "bättre att han sköter den biten" menar han.
    Jag vill så gärna hjälpa henne att kunna bemöta anklagelserna så att han inte går vidare med detta till ex.vis familjerätten. Vad anser Ni? Är det ok att låta två barn åka hem med buss (3 hållplatser) i trean?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 11:31
    ..en kär väninna" skall det vara såklart..

• Svar på tråden Vid vilken ålder är det ok att barn åker hem med buss från skolan?
  • mia1980

Enligt vår kommun så bör barn i trean kunna åka buss själv, detta gäller om det är en "direktbuss", alltså inga byten. Men även om ett av syskonen går i trean och har mindre syskon så ska dom kunna åka den bussen själva tillsammans. Men sen beror det ju på barnens mognad.
    Men barnen hade ju löst hemresan utan större problem och åkt bussen tillbaka till rätt hållplats. VEM har inte råkat hoppa av fel någon gång... även som vuxen?
    Nej, känner barnen att det är okej att åka bussen till skolan så ska dom göra det.
    Det skapar självständiga barn.

• Åssi

Min förstaklassare åker buss hem, det är dock skolbuss och ingen reguljärtrafik. De här barnen är 2 år äldre och dessutom två stycken som har stöd av varandra, så jag kan inte se varför de inte skulle göra det om de själva är bekväma med det. De löste ju dessutom situationen när de missade sin hållplats med bravur och det är väl i så fall ett tecken på att de faktiskt klarar av det än tvärtom!

Det låter mer som om pappan letar fel.

• Kodia

Jag tycker att det låter helt ok att skicka barnen med bussen!

När jag gick i skolan åkte alla linjebuss från och med fyran, direktbuss på morgonen och med byte på eftermiddagen. (Längre avstånd än att man kunde gå)

• Tow2Mater
    sussi70 skrev 2011-02-04 10:04:03 följande:
    H Häromdagen missade de att hoppa av bussen på väg hem och åkte en hållplats för långt. De hoppade av när de upptäckte detta och tog en buss tillbaks till den rätta hållplatsen.
    Det låter som mogna och förståndiga barn (!) som tog nästa buss tillbaka istället för att själva gå tillbaka till den missade hållplatsen!
Svar på tråden Vid vilken ålder är det ok att barn åker hem med buss från skolan?