• mirandatvillingstorasyster

Mina 16 månaders släpper inte taget...

Hej

Funderar lite kring hur Ni andra med barn som är tidigt födda eller bara är små för tiden, har utvecklats motoriskt. Mina tvillingkillar vägde 1660 0ch 1790g och var lite små för tiden. De är idag 16 månader och kan ställa sig och gå med hjälp men vågar inte släppa taget o gå själva. De har varit lite svåra att lära att sitta också de kunde sitta själva tidigt men föredrog senare helt enkelt att inte sätta sig själva på rumpan med benen fram, utan har dem fortfarande ganska mkt under sig.

Jag har inte övat  mycket med mina barn gällande träning med det motoriska utan väntar på att de ska göra det själva, hur har Ni gjort hinner Ni träna dem att lära sig gå ex.vis? Tvillingar brukar vara lite senare har jag hört stämmer det tror Ni?

Tacksam för alla svar o tips för nu vill jag träna dem lite mer på att våga släppa taget...

• Svar på tråden Mina 16 månaders släpper inte taget...
  • Togota

Hej!

Nu är min son varken tvilling, för tidigt född eller liten för sin ålder, men däremot har han varit senare motoriskt än de flesta (alla?) av sina jämnåriga i vår umgängeskrets.

Kanske ligger det något i att ni, liksom vi, inte nämnvärt "tränade" vår son på att sitta, krypa, gå osv, utan han fick ta det i sin takt. När han visar frustration över något han inte behärskar har vi såklart stöttat honom i den aktiviteten, men i övrigt har han fått göra som han vill och varit mycket nöjd och glad med det! Detta har varit vårt förhållningssätt eftersom vi inte ansett det viktigt att han t.ex. gått tidigt, och vi själva inte velat stressa fram saker som ändå kommer naturligt.

Jag vill inte med ovanstående säga att det skulle vara "fel" att träna det motoriska, utan bara att vi inte valt att göra det och varför, samt att det kan vara en förklaring till varför vissa barn är senare än andra

Antagligen kommer de plötsligt bara komma på att de kan släppa taget, men vill du uppmuntra dem i det, så kanske du kan locka med favoritleksaker, dansa med dem, ge dem en leksak att hålla i när de står upp, sjunga sånger med rörelser till (var är tummen etc) som kanske uppmuntrar till att härma dig etc...

Lycka till med twinsen, när de väl börjat gå får du fullt upp

Svar på tråden Mina 16 månaders släpper inte taget...